Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MCV Rippel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-22 21:54

Eller vad det nu heter...

Jag har alltså lite bekymmer med ostabil utspänning från Little MCV, det "surrar" vid högre toner. En konding på minst 100uF mellan + och - på CV-utgången fixar detta, men då får jag massa portamento, vilket kan vara kul, men inte alltid, så någon som vet hur jag kan göra?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 09:22

En mindre konding borde funka. Testa ner mot under 1uF i värden tills du hittar en som ger tillräckligt lite portamento

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 15:27

Jo, med 1uF får jag inget portamento, men heller ingen bot mot ripplet

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 15:28

Kanske en switch, utan konding för basar och med konding för portamentoleads

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 21:14

Hmm, det kanske behövs ett mer avancerat DC-filter (mha op-amp) som rullar av för de höga störiga frekvenserna?:tveksam:

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-24 00:12

Surrar?

Du menar att du har ett litet men konstant vibrato på VCO'n som den driver?

Little MCV har har jag för mig bara en DAC CV utgång så då borde du ha direkt
drivning från ett OP amp buffer steg efter denna DAC så detta kan vara nått spännings matnings fel eftersom 1uF inte är tillräckligt för att filtrera bort och
100uF tar bort det så är det nånstans i mellaan dessa värden.

Du kan mäta på matnings ledarna med ett O-skåp för att se om du har
överlagrad AC spänning där. Detta kan göra så att referensen spänningen
till DAC en fluktuerar upp och ner.

Nått är fel för du ska inte behöva hålla på och filtrera CV utgången med några
fläskiga kondingar överhuvudtaget.

Ta ett foto på PCB vetja så ser vi vad vi ska titta på och vad vi kan ge som
rekommendation till dig att göra!

png

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 09:43

Jag kan tänka mig att spänningsmatningen är lite instabil, jag har inte mätt ännu. Skåp har jag inget. Det finns ingen stor glättningskonding på kortet vad jag sett, det borde det kanske. Jag vet inte hur mycket tid jag vill lägga ner på burken heller, den funkar ju till basar och det är väl mest vad jag använder mina analogisar till Jag började pilla med MCV för jag ska sätta dit riktiga potar för scale och tune istället för att pilla med skruvmejsel i trimpoter varje gång jag flyttar MCV mellan olika synthar.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 10:28
Ursprungligen av platon:

Det finns ingen stor glättningskonding på kortet vad jag sett, det borde det kanske.

Ja, det vore kanske en lösning. Bypass caps omkring 10uF där + och - kommer in och även 0.1uF kondingar till jord så nära IC-pinnarna som möjligt.

Det kan också hjälpa med 10-47pF kondensator mellan icke-inverterande input och output om det är en vanlig inverterande op-amp innan utgången.

(Se t ex C4 i http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/simple_opamp_audio_mixer.gif)

• Medlem
  • 2008-03-24 10:32

Men inte skall den väl rippla egentligen? Känns som om något är trasigt tycker jag.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 11:07

Kan det inte vara den digitala elektroniken som stör?:tveksam:

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 11:12

Du har nog felaktig/trasig PSU......

Alternativt så har du råkat skicka Midi CC 1 eller 33 till den

WT

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 12:26

WT, jo jag har funderat på det, men jag har aldrig skickat CC, och CC försvinner väl när man stänger av burken?

1
Bevaka tråden