Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med surround DTS/AC3 med Focusrite Saffire LE

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

För någon dag sedan fick jag för mig att skaffa en 5.1 receiver och spana på lite film, och kopplade in den i mitt Focusrite Saffire LE. Men jag kan inte få surround att funka med film hur jag än beter mig, varken med S/PDIF eller med de analoga utgångarna. Jag ringde och snackade med en kille på JAM men han använder ju inte interfacet för surround och kunde tyvärr inte hjälpa mig så han rekommenderade mig att kolla in här för han sa att det fanns en del folk här inne som verkligen visste vad de pysslade med.

Det fungerar att skicka en stereo PCM-signal via S/PDIF utan problem men enligt manualen ska det tydligen vara möjligt att skicka surround också. Jag citerar manualen:

Citat:

If using a home surround speaker setup that requires an encoded digital signal (AC3 or DTS), then the S/PDIF (RCA) Output on the rear of Saffire LE can be used to stream the digital surround signal directly from your software DVD Player. Simply attach a phono cable from Saffire LE’s S/PDIF Out to the input of your surround decoder and then activate the AC3 THRU switch within the SaffireControl LE GUI, as follows: Saffire LE can now be selected as the audio interface within the DVD Playing software and then used to directly stream the encoded signal to your surround setup.

Men jag har ingen aning om hur jag gör. Jag har klickat i "AC3 Thru" och så men då försvinner SaffireLE SPDIF Output från ljudenheterna (jag kör Windows XP). Jag har testat Media Player Classic med och utan ffdshow, PowerDVD, VideoLAN med och utan ffdshow, och så vidare.

Använder jag de analoga utgångarna får jag bara ljud i vänster kanal och i centern eller vänster kanal fram och bak, till exempel, när jag hade kopplat som det står på baksidan av interfacet och förstärkaren. (Det står även L, R, C, RL, RR, LFE vid utgångarna på Saffire LE för den som inte vet det.) Men bara en stereosignal. Jag har inte riktigt fattat hur jag gör där heller eftersom interfacet kommer upp som stereogrupper i enheterna. (SaffireLE Output 1/2, 3/4, 5/6.)

Vanligtvis brukar jag använda kortet till att göra musik på och då funkar det som en klocka, men jag tänkte att varför ska jag ha en schysst TV, receiver och ett Saffire i närheten av varandra och inte köra lite HD-film från datorn? Jag har något inbyggt skräpljudkort (Realtek HD Audio) på moderkortet som jag helst inte vill behöva använda för det låter total skräp.

Någon som har några tips eller kanske till och med sitter på ett Saffire av något slag och har erfarenhet? För jag börjar misstänka att om det ska funka med DTS/AC3 surround så är det någonting som är knas med mina grejer, så här kass kan jag väl ändå inte vara på att få något så enkelt att funka?

Tack på förhand allihop.

• Medlem
  • 2008-03-24 17:35

Har du berättat för programmet/ljudcodec'en att du ska mata ut AC3/DTS via SPDIF passthrough ?
Sök på ex. AC3filter alt. spdifer (samma grundkod olika mängd instälningar).
Så här ser det ut i spdifer:

Japp, det där har jag gjort i AC3Filter och även fått det att funka på ett annat kort som jag har testat i efterhand. Så jag funderar på att skippa använda Saffire-kortet helt till film (det är ju inte nödvändigt egentligen). Jag har ju de analoga utgångarna för 5.1-mixar så jag kör vidare på det för musik och det andra kortet för film.

Problemet var att jag inte visste att jag hade en toslink-utgång på datorn för den satt lite gömd på baksidan och jag hade helt enkelt fått för mig att jag bara hade sunkiga analoga utgångar från moderkortet, så jag sprang och köpte en koaxial för Saffire LE:t först, och jag var inte så sugen på att lägga ut mer pengar på en toslink-kabel när jag väl hittade den porten. Men givetvis kunde jag inte hålla mig, så jag sprang och köpte en till sladd några timmar efter jag gjort inlägget.

Men nu är det gjort så det fungerar åtminstone, dock inte med Saffire-kortet, som jag trodde det skulle enligt manualen.

1
Bevaka tråden