Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama dvd filmer från iMac till TV.. hur?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Jag är rätt ny på Mac och skulle vilja veta hur jag gör och vad jag behöver för se en film som jag spelar upp på datorn att visas på TVn också??

Man kan ju använda sig av Apple TV men det funkar väl inte med *.img filer?
Vad behöver jag införskaffa för att detta ska funka?

Hälsningar
Daniel

Ursprungligen av danielmilton:

Tja!
[…]vad jag behöver för se en film som jag spelar upp på datorn att visas på TVn också??

[…]Apple TV men det funkar väl inte med *.img filer?
Vad behöver jag införskaffa för att detta ska funka?

Om jag gissar rätt så vill du helt enkelt kunna visa filmer som finns på din dators hårddisk på din TV(?).

Då finns många alternativ:

Obligatoriskt: Kabel mellan dator och TV:
* Köp en DVI-kabel. Om du har en MacBook eller iMac behöver du lägga till en mini-DVI till DVI-adapter. MBP, Mac Pro och Mac mini har fullstora DVI-portar.

* Använd optisk ljudkabel, alternativt “phono-sladd”, för att föra över ljudet.

Om du har en gammal TV: Använd VGA-/ADC-kabel istället, med tillhörande adapter…

Om du har en ny TV, som har HDMI-ingång men ingen DVI-ingång: Köp en DVI till HDMI-kabel – lika vanliga som DVI-kablar nästan, DVI i ena änden, HDMI i den andra. Jag kör själv denna lösning mellan min MacBook Pro och min 720p-projektor.

Det enklaste sättet för att visa film på din TV:
* Använd QuickTime – om du inte redan har Perian installerat, se till att installera det på en gång. Även VLC är ett självklart program i sammanhanget.

Du kopplar din dator som du har alla filmer direkt till din TV:
Öppna filmen och njut.

Har du tänkt använda en Mac som ren hembiodator?

Anslut till din andra dator från din hembio-Mac.
Anslut från din hembio-Mac till din dator. Finder fungerar alldeles utmärkt för uppgiften. Om du har ett hyggligt nätverk och filmen inte är enorm: Leta rätt på den film du vill se, dubbelklicka – strömma och njut. Annars: Dra över ett gäng filmer till din hembio-Mac. Vänta tills överföringen är klar.

Använd iTunes:
Konvertera dina filmer till ett iTunes-vänligt format (VisualHub är ett mycket kompetent program). Lägg till dina filmer i ditt bibliotek på din “huvuddator”. Se till att du delar ut ditt bibliotek inom ditt nätverk. Öppna iTunes på din dator som är kopplad till TV:n – anslut till det delade biblioteket. Klicka och strömma.

Ja, det var några idéer DVI-till-någonting som passar din TV-kabel kommer du att behöva, vilke metod du än väljer. En optisk ljudkabel eller en vanlig phono-kabel för ljudet också.

Har du flera Macar och kan ge fast anställning som officiell hembiomaskin till en av dem? Gör det – att slippa sätta i kablar, ställa datorn på golvet någonstans nära TV:n/projektorn för att sedan dra ut dem igen när du behöver jobba med datorn är drygt i längden.

Om du har en bärbar – plugga in sladdarna, och din Mac känner av din TV på en gång som en ny bildskärm och du kan börja kolla på film på direkten.

Sammanfattat: Kablar behövs. Installation är inte värd att kalla installation – det är superenkelt. Hoppas du fick någon form av inspiration (eller klarhet) i ämnet.

Tack för snabbt svar. Vi en hel del kött på benen nu
En följd fråga på iTunes temat. Om jag använder Apple TV så kan jag streama video direkt från mitt iTunes bibliotek så länge filmen ligger i iTunes. Men programet VisualHub klarar det att konvertera *.img filer till användbart format i iTunes?

Och om jag konverterar så kommer jag väl inte kunna använda mig av menyerna på dvdn?

Bästa är kanske att bara köra en kabel som alltid sitter i. Blir lite svårt att gömma den bara

/Daniel

1
Bevaka tråden