Det jag gjorde när jag förkastat DevonThink var att köpa en fräschare version av SOHO Notes (som jag haft sedan det hette Sticky Brain för länge sen...). Numera har det sånt som smarta mappar, och väldigt bra servicetillägg.
Vad jag absolut inte gillar med SOHO är att det använder en icke-transparent databas (det är OpenBase, så det är åtminstone inget hemkok), som inte enkelt kan läsas av andra program, och som ligger i huvudbiblioteket så man får diverse behörighetsstrul ibland och dessutom blir det inte uppbackat när man backar upp sin användarmapp (däremot gör SOHO egna backupper).
Vill man sluta använda SOHO måste man därför mödosamt exportera alla posterna som separata filer och sen sortera om dessa eller importera till något annat. Till råga på allt har inte Spotlight kunnat läsa i SOHO:s databas, men under Leopard går åtminstone det.
När jag köpte Sticky Brain var det bökigt att t ex spara från webbsidor på ett enkelt sätt, dessutom fanns inte Spotlight. Så Sticky Brains urklippsservice och inbyggda sökfunktion var oersättlig.
Nu är det lätt att spara en webbsida som PDF, och sen kan man både söka den med Spotlight och snabbt se en hel mapp med sådana med CoverFlow. Därmed tycker jag rätt mycket av behovet av den här sortens program har försvunnit; idag hade jag nog inte betalat för något.