Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail hämtar inte epost från Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag kom hem från påskfirandet vill min Mail inte importera epost från bredbandsbolaget. Så här står det:

"Ett problem kan ha uppstått med e-postservern eller nätverket. Kontrollera inställningarna för kontot ”[email protected]” eller försök igen.

Serverfelet som uppstod var: POP-servern ”pop.bredband.net” stöder inte autentisering med X-APOP. Kontrollera kontoinställningarna och försök igen."

Vad är X-APOP?? Inställningarna är ju helt riktiga enligt vad jag kan se. Bifogar bilder på det också för säkerhets skull...

Är det nåt nytt som hänt i OSX som jag missat eller är det Bredbandsbolaget som hittat på nåt? Nån annan som stött på detta problem? Lösning?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-26 18:03

Jag hade samma problem. Det visade sig att Mail hade ställt om att den skulle autentisera sig med APOP istället för med lösenord, troligen i samband med nån av dom senaste uppdateringarna.

Gå in i inställningar, konton, välj ditt konto, klicka på avancerat och välj "lösenord" under autentisering.

Fantastiskt! Tack ska du ha!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-26 18:55
Ursprungligen av The Lone Ranger:

Fantastiskt! Tack ska du ha!

Så lite så. Mycket klantigt av apple att gå in o pilla i folks inställningar måste jag säga.

Vanligen loggar man in med namn + lösenord och använder sig av Post Office Protocol (POP, idag används 3 "utgåvan", POP3)

Fast när man loggar in så är allt i klartext. Därför har Authenticated POP uppfunnits, APOP skickar alltså lösenordet krypterat.
Själv mailtrafiken går sedan okrypterad lik förbannat

Nördpoäng:
Gmail klarar faktiskt att skicka det hela krypterat, men då är det lite bök med att byta från port 110 till 995 och kryssa i rutan "SSL"

Jag fick gå så långt att jag fick stänga av mail.
Starta program/verktygsprogram/Nyckelhanterare

där fick jag gå in och radera lösenordet till pop.bredband.net.
Stänga nyckelhanteraren

starta mail och logga in med namn och lösen igen på mail-servern.

Klart jobbigt....

Senast redigerat 2008-03-26 18:56

Har för mig att det är ett litet bråk mellan att Apple säger att ISP'n (Bredbandsbolaget) inte följer standarden helt medans BBB kontrar med att säga att "det är ju så här det brukar fungera"

I botten ligger en RFC (Recommended For Standard)-diskussion som absolut inte är LAG på något sätt...

Vill bara säga att jag fick samma problem. Gick in på 99 mac och söker på X-APOP och fick fram denna diskussion. Så tack till Lone Ranger som formulerar problemet så elegant och tydligt och tack till Urkan som ger den enkla lösningen. Ibland är 99 mac fantastiskt!

Ursprungligen av Ulf Boström:

Vill bara säga att jag fick samma problem. Gick in på 99 mac och söker på X-APOP och fick fram denna diskussion. Så tack till Lone Ranger som formulerar problemet så elegant och tydligt och tack till Urkan som ger den enkla lösningen. Ibland är 99 mac fantastiskt!

Så lite så!

Skönt! Man tackar och bockar. Hittade detta under tiden jag pratade med supporten på Bredbandsbolaget som inte hade en aning om vad detta var för problem med X-APOP. Det märkliga är att det bara hade ändrats i min MacBook 10.5.1 men inte i min stationära G5 10.3.9. Kanske är det just därför att MacBooken har ett nyare system?

1
Bevaka tråden