Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

128 bitars kryptering på AirPort Express

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
har idag en Asus router som funkar klockrent, köpte en Airport Express för att kunna lyssna på itunes via airtunes inne i vardagsrummet på stereon.

När jag kopplar in och försöker ställa in nätverksinställningarna på Expressen så finns det inte WEP 128 bitars kryptering att välja, utan bara WEP/Tun, WPA och WPA2. Ska det verkligen vara så? Klarar den lilla skiten inte av 128 bitars kryptering? Hittar inte nånstans man kan ställa in det heller...

Version 7.3.1 på mjukvaran, uppdaterad o klar.

Styr allting via en pc tyvärr, men ändå...

Ursprungligen av mlundstrom:

Hej,
har idag en Asus router som funkar klockrent, köpte en Airport Express för att kunna lyssna på itunes via airtunes inne i vardagsrummet på stereon.

När jag kopplar in och försöker ställa in nätverksinställningarna på Expressen så finns det inte WEP 128 bitars kryptering att välja, utan bara WEP/Tun, WPA och WPA2. Ska det verkligen vara så? Klarar den lilla skiten inte av 128 bitars kryptering? Hittar inte nånstans man kan ställa in det heller...

Version 7.3.1 på mjukvaran, uppdaterad o klar.

Styr allting via en pc tyvärr, men ändå...

TSN nätverk ska det förståss vara. Då vill den bara att jag kan ha ett lösenord som är exakt 13 tkn långt.

128-bits WEP använder egentligen bara 104 bitar som "lösenord", vilket kan motsvaras av 13 tecken om det går 8 bitar per tecken. 8 x 13 = 104. Jag har ingen AirPort Express, men det låter som om det är det som du ska använda.

Har fått till att man kan ange vanlig 128 bitars wep, men det funkar ändå inte. T.o.m lampan har börjat lysa konstant grönt, men man får bara sporadiskt kontakt med expressen. Såg alternativet att ansluta till högtalarna i iTunes också, men det gick inte att ansluta (timeade ut efter ett tag...)

Vette tusan om det är fel på mitt exemplar, har testat med en annan pc också o är vanligen inte helt korkad när det gäller sånt här.

Känns som jag ska lämna tillbaks skiten just nu iallafall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 23:57

Har samma problem med min men jag kör apple rakt igenom.

Extreme som bas och express som slav.

Skall testa att reseta båda imorgon och börja om från början.
Skit är iaf vad det är!

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 04:03

Är ni så jävla hemliga att ni måste hårdkryptera?

Japp, jobbar rätt mycket hemifrån och vår IT policy där jag jobbar kräver att vi kör krypterat.

Fortsättning på konfiguration av Airport Express...

Hej,
nu har jag lyckats så man kommer åt expressen och kan ange att den ska ansluta till mitt nätverk och använda 128 bitars kryptering! Jag anger kryptonyckeln och klickar sen på "Uppdatera" så ska den starta om själva enheten.

Efter det att den bootat om så kommer den upp o blinkar orange... och jag får dessutom inte kontakt med den via AirPort-verktyget.... spelar ingen roll hur många gånger jag försöker.

Enda sättet att få kontakt med den är att reseta till default och börja om från början...

Tips någon?

1
Bevaka tråden