Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Glöm inte att stänga av det trådlösa nätverkskortet!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först vill jag bara be om ursäkt om detta är ett nybörjartips. Here we go..

Jag har ett tag brottats med att processorn inte räcker till i min första generationens MacBook. Trots fint FW-ljudkort och allt sånt fixat så kan jag inte få den över 40% belastning utan att det klickar. Och det i kanske 20ms latency.

Jag är även en stolt ägare av en Serato Scratch Live-setup, och där vet jag att man måste disabla (alltså inaktivera) trådlösa nätverkskortet, oavsett om man är uppkopplad mot någon nätverk eller ej. För gör man inte det, så hackar det. Precis som Live. Och detta gäller alltså all hårdvara, oavsett operativsystem (ok det gäller OSX och alla sorts Windows).

Så härom dagen tänkte jag att fan, kanske man får mer ös ur maskinen om man disablar det trådlösa även om man kör live? Och ni kan gissa resultatet. Kör 8ms latency, kan pressa iaf upp till 80%.

Så innan ni byter dator, prova det här knepet. Det hjälper garanterat alla musikprogram som är beroende av massa processorkraft!

Bra tips!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-27 09:40

Lär prova litegrann om det kan påverka så pass mycket.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-03-27 09:42

Bra tips! Detta ska jag prova på min MBP (som ibland varit lite konstigt slö).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-27 15:28

Det stämmer riktigt bra!

Tänkte att jag kanske kunde flika in en till fråga här....
Jag har en bärbar dator "Dell 6400" 2 gb i ramminne o.s.v. och ljudkortet jag använder är ett Edirol UA-25.
Jag har ramlat på ett mystiskt problem, att när jag bara spelar upp musik i ett vanligt musikprogram, ex Windows Media Player, iTunes, så hackar det med ganska jämna mellanrum, och om jag surfar på nätet så hackar det asmycket! Som om datorn skulle vara seg.. men det är den ju inte för jag kopplar alltid ur mitt UA-25 och använder det interna ljudkortet i datorn om jag bara ska lyssna på musik. Jag tror det blir bättre om jag ökar Latencyn (eller om det är tvärtom)... men då måste jag sänka latencyn när jag ska spela in musik. Borde inte det inte funka att använda mitt ljudkort för vanlig uppspelning av ljud också? *lite förvirrad*

Men det kanske är nåt konstigt med ljudkortet och ett trådlöst nätverk helt enkelt.

Det låter om en USB-konflikt eller dyl. (Inte för att det förklarar första inlägget, med fw-interface, men jag kan inte så mycket om Mac.)

Har kört trådlöst nät på min musikdator i många år, och aldrig märkt någon skillnad när det varit på eller av. Så jag tror inte det är någon generell sanning, och det borde ligga något fel eller konflikt i botten om det gör så stor skillnad.

Det är en generell sanning. Det är en fråga om buss-latency eller liknande, har att göra med både hur Macar och Windowsburkar är byggda. Önskar jag var mer insatt så jag kunde länka till mer tekniska sidor i ämnet, men jag vet att det finns verktyg för att mäta latency (allmän alltså, inte specifikt ljudlatency) både till OSX och Windows som jag testat, och där var det väldigt stor skillnad.

Kanske någon mer insatt kan förklara?

Ursprungligen av astr5d:

Jag har ramlat på ett mystiskt problem, att när jag bara spelar upp musik i ett vanligt musikprogram, ex Windows Media Player, iTunes, så hackar det med ganska jämna mellanrum, och om jag surfar på nätet så hackar det asmycket! Som om datorn skulle vara seg.. men det är den ju inte för jag kopplar alltid ur mitt UA-25 och använder det interna ljudkortet i datorn om jag bara ska lyssna på musik. Jag tror det blir bättre om jag ökar Latencyn (eller om det är tvärtom)... men då måste jag sänka latencyn när jag ska spela in musik. Borde inte det inte funka att använda mitt ljudkort för vanlig uppspelning av ljud också? *lite förvirrad*

Jag tror också att det kan vara någon USB-konflikt eller något liknande knas med trafik i datorn. Nu kan jag inte särskilt mycket om Windows och ljud, men det skulle också kunna vara så att ljudprogram använder ASIO-drivrutiner, medan de andra programmen använder SSE/DirectX-drivare (eller vad de nu heter), som är känsligare för störningar.

Det borde gå att kolla i ljudinställningarna i vilket fall som helst. Med lite tur så kanske det går att köra asio4all och få fart även på Media Player och de andra programmen.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-03-29 20:59
Ursprungligen av astr5d:

Det stämmer riktigt bra!

Tänkte att jag kanske kunde flika in en till fråga här....
Jag har en bärbar dator "Dell 6400" 2 gb i ramminne o.s.v. och ljudkortet jag använder är ett Edirol UA-25.
Jag har ramlat på ett mystiskt problem, att när jag bara spelar upp musik i ett vanligt musikprogram, ex Windows Media Player, iTunes, så hackar det med ganska jämna mellanrum, och om jag surfar på nätet så hackar det asmycket! Som om datorn skulle vara seg.. men det är den ju inte för jag kopplar alltid ur mitt UA-25 och använder det interna ljudkortet i datorn om jag bara ska lyssna på musik. Jag tror det blir bättre om jag ökar Latencyn (eller om det är tvärtom)... men då måste jag sänka latencyn när jag ska spela in musik. Borde inte det inte funka att använda mitt ljudkort för vanlig uppspelning av ljud också? *lite förvirrad*

Men det kanske är nåt konstigt med ljudkortet och ett trådlöst nätverk helt enkelt.

Kan annars vara så att du inte har Texas Instrument Chipset, som gör att det laggar!
Blir att köpa en Mac Pro sen kanske. 8 kärnor :D:D

Känner igen problemet jag med. På min Macbook med ett fw-kort funkar det iofs utmärkt i osx men windows (xp) har stora problem med ljudet om nätverkskortet är igång.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 11:22

aaha!!!!
nu fattar jag varför det blev så random efter att jag tryckte in airport extreme kortet.....

tack!

Hej! Efter en formatering och ett inköp av ett Apogee Duet hade jag problem som faan med mjukvarusynthar. Problemet kvarstod även när jag körde med det interna ljudkortet. Och såvida inte drivrutinerna till Duet kan skapa problem även när kortet inte är inkopplat (någon som vet) så tycktes det ju inte vara det nya ljudkortet utan en bugg i OS X efter formateringen. Så jag formaterade en gång till. Men problemet kvarstod.

Efter att ha läst detta inlägg prövade jag att stänga av internet, och det var som natt och dag. Men så här har det ALDRIG varit innan! Varför nu!? Kan det vara så att det egentligen finns ett underliggande problem någonstans men att macbooken lyckas hantera detta när den får rum att andas när man stänger av airporten eller är det någon uppdatering av aiporten som är skum?!

Jag blir skogstokig!

Vad för ljudkort kör du?

Senast redigerat 2008-04-04 14:14

Det har varit en hel del strul med Firewire med de senaste OS X-uppdateringarna, fast jag har inte riktigt hållit reda på vad och hur. Dito har det varit en del airportuppdateringar i de senaste systemuppdateringarna.

Jag skulle skriva arga brev till Apple och Apogee och klaga. Det kanske inte hjälper, men om de får tillräckligt många sura användare borde de förhoppningsvis ta tag i detta, speciellt när det gäller en prestige/profilprodukt som Apogee+Apple där de skryter om hur bra det funkar ihop.

1
Bevaka tråden