- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
De enda områden IBM och Apple i någon mån tangerar varandra på är väl bärbara datorer och datorer för skolor (eMac, iMac, iBook och enklare IBM-burkar). Apples Xserve är ingalunda något hot mot IBM på serversidan. Därför finns det förutsättningar för ett samarbete.
Även om Apple och IBM är totalt olika finns det också likheter. Båda företagen är kvalitetsillverkare, precis som Sony, och båda har en stolthet i vad de gör.
Och Steve Jobs gick tidigare omkring på Apple med en gammal IBM Thinkpad med Openstep installerat, vilket retade en del.
Jag håller med dig Mondo. Men, det finns en jobbig effekt. Om PPC 970 skulle bli ultra-skithäftig och prisvärd. Vilket vi hoppas på. Ju häftigare den blir dessto större är väl risken att IBM tillverkar egna servrar som konkurrerar med Apples servrar? Eller egna linuxbärbara. Ja, ni fattar problemet.
När man talar om trollen så står dom och bajsar i farstun.
http://www.theregister.co.uk/content/39/30993.html
Speculation that Motorola may soon cease to be a supplier of processors to Apple may be premature. The chip maker yesterday said it had successfully implemented low-k dielectric materials in its 0.18 micron silicon-on-insulator (SOI) processors, bringing an estimated 20 per cent speed bump to the PowerPC line
Än om Motorola skulle kunna göra processorer som går snabbare än ljusets hastighet så skulle dom bara kunna producera typ 100 stycken.
Läste nyss på Slashdot att MacBiduolle hade prototyper på Quicksilver två månader innan dom släpptes. Nu höjs trovärdigheten om dom en aning faktiskt!
Skrevs ursprungligen av Jürgen B
http://www.idg.se/ArticlePages/200306/03/20030603163717_NOK/20030603163717_NOK.dbp.asp
IBM lanserar Power4+ (PPC970) i sina eSerie-P servrar...
Snart i en Mac nära oss?
Power4 är Power4 och PPC 970 är PPC 970. Det är alltså _inte_ PPC 970 i pSeries 6xx. Däremot är priserna otroligt bra för att vara Power4-system från IBM - tillräckligt låga för att AIX-servrar ska bli något man seriöst kan överväga, i stället för att vara något ouppnåeligt man tänker att man skulle ha köpt ifall man hade obegränsad budget. Sun får akta sig...
PPC 970 kallas också Power4 Light, Power4+ är tyvär ngt annat.
Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
PPC 970 kallas också Power4 Light, Power4+ är tyvär ngt annat.
Egentligen är det nog bäst att låta bli att kalla 970:an för en "Power4 light", eftersom den trots allt inte är en Power-processor. Blir lätt förväxlingar annars. Iofs är de funktionella enheterna (bl.a. ALU:erna och FPU:erna) i princip samma i både Power4 och PPC 970, och dessutom är Power4 fullt ut bakåtkompatibel med PPC-arkitekturen, men skillnaderna slutar ungefär där. Power-arkitekturen har bl.a. en siamesisk-tvilling-variant av SMP, där processorkärnorna kan vara "sammanväxta" redan i L2-cachen, stöd för groteskt stora cacheminnen (IBM har bl.a. en burk med totalt 512 MB L3 delat av 36 proppar), fler funktionella enheter och hiskeligt breda minnesbussar. Nog för att det vore kul att se sådant i en Mac, men det lär knappast hända...
Skrevs ursprungligen av Samuel K
Egentligen är det nog bäst att låta bli att kalla 970:an för en "Power4 light", eftersom den trots allt inte är en Power-processor. Blir lätt förväxlingar annars. Iofs är de funktionella enheterna (bl.a. ALU:erna och FPU:erna) i princip samma i både Power4 och PPC 970, och dessutom är Power4 fullt ut bakåtkompatibel med PPC-arkitekturen, men skillnaderna slutar ungefär där. Power-arkitekturen har bl.a. en siamesisk-tvilling-variant av SMP, där processorkärnorna kan vara "sammanväxta" redan i L2-cachen, stöd för groteskt stora cacheminnen (IBM har bl.a. en burk med totalt 512 MB L3 delat av 36 proppar), fler funktionella enheter och hiskeligt breda minnesbussar. Nog för att det vore kul att se sådant i en Mac, men det lär knappast hända...
Exactly my point!
Taget från macrumors.com:
PowerMac G5 at WWDC?
AppleInsider updates with a report that claims that the PowerMac G5 is arriving at WWDC.
According to AppleInsider, the new machines will be dubbed "PowerMac G5" and will use IBM's new PowerPC 970 at speeds of 1.4 and 1.8GHz.
The new machines will sport new compact/"more square" enclosures without handles, as well as front-ports (USB and Firewire). Internal improvements listed include DDR 400, AGP 8x, FW800, USB 2.0 and Hypertransport based motherboards.
These notes correlate with recent claims from MacBidouille of similar motherboard modifications, but processor speeds were reported as 1.4GHz, Dual 1.6GHz, and Dual 1.8GHz. While Appleinsider's report does not exclude the possibility of Dual 1.8GHz machines in the near future, the 1.6GHz speeds are not mentioned. The article also implies immediate availability of the machines after their introduction..
Jag hade en dröm för längesen om Powermac G5. Då jag drömde kändes det som om det var sant, för jag kommer ihåg att jag vaknade upp med ett "jippi!" och ett "wow!". Vad jag kommer ihåg är att den hade samma look som en iBook, det vill säga vit och glasig samt väldigt kompakt och rak form. Det hade jag i en dröm för jätte längesen.
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag hade en dröm för längesen om Powermac G5. Då jag drömde kändes det som om det var sant, för jag kommer ihåg att jag vaknade upp med ett "jippi!" och ett "wow!". Vad jag kommer ihåg är att den hade samma look som en iBook, det vill säga vit och glasig samt väldigt kompakt och rak form. Det hade jag i en dröm för jätte längesen.
Cool;)
Hoppas den drömmen blir sann för oss alla!
Typ så här såg den ut, nästan. Glasigt vit var den. (Fan vad svårt det är att rita med iBookens trackpad då man har fett på fingrarna.)
Om jag har rätt nu, får jag ett pris eller nått?
Fan, jag ritade fel nu kommer jag ihåg. CD-driveluckorna for ända ut till kanten av själva lådan.
Nått sånt här...
...el. så här
Biderna är från spymac.com.
I drömmen så drömde jag också att Apple skulle börja sälja moderbord separat också så man kunde köpa ihop sin egna lilla burk med sina pengar om man hade lust.
Det är ju drömmen. Tänk att kunna bygga sin egen uppgraderbara Mac! Det skulle stärka Apple och Mac OS enormt.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Den där ser ut som en askkopp på en flygplats eller i en hotellobby...
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
I drömmen så drömde jag också att Apple skulle börja sälja moderbord separat också så man kunde köpa ihop sin egna lilla burk med sina pengar om man hade lust. Men det tror jag knappast händer i WWDC
Köp Pegasos moderkort, de har iaf PPC. Sen att du bara kan köra OS X genom MOL är en annan sak.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Nu börjar det verkligen bli intressant. Har det här senaste redan nämnts i den här tråden?
Japp, det var den länken som skapade nytändning i tråden
Nu känns det som att man skulle bli förvånad om det INTE lanseras nya burkar i samband med WWDC.
Spymac... Hah, den minst seriösa ryktessajten jag vet till. Varje gång jag besöker den så stinker det "iWalk fiaskot" över det hela.
För övrigt så verkar det nästa som den kommer nu på WWDC... Många stora ryktessajter har skrivit om att den absolut kommer. Vad som jag är förvånad dock är att Apple advokater inte besökt sidorna sidorna -- vilket är märkvärt då den väldigt smått uppgraderade iSync togs bort på direkten då den las upp även om informationen knappast klassades som information alls.
Dock så har inte Appleturns.com skrivit något om det vilket jag tycker är lite synd. As the Apple Turns är enligt mig är den bästa sajten på nätet att sortera mac-rykten och få rätt över vad som kommer och inte kommer på Stevenotes:erna -- samt att Jack Miller är rätt rolig ibland. Han kan dra hur många Framistanskämt som helst!
Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är ju drömmen. Tänk att kunna bygga sin egen uppgraderbara Mac! Det skulle stärka Apple och Mac OS enormt.
Det är det Apple borde göra! Apple's stationära skulle kunna vara kvar till dom som alternativt inte orkar bygga sin egen dator från scratch, typ.
Jag skulle inte se några problem om Apple skulle göra så. Visst, mindre pengar skulle dampa ner i Apples plånbok... Men, men... Det skulle dom nog få ta igen med kanske ökad investering i Mac-platformen tack vare den sänkta priset, och så vidare.
I och för sig så har ju Apple försökt med kloner. Fast nu är det ändå inte samma sak... Moderborden är ju Apples då, och då får dom ju en slant varje gång någon köper en.
Då skulle nog grafikkortsprisen sänkas rejält också, och kanske fler tillverkare skulle kunna introduceras in till mac marknaden för att pressa priserna. Bara bra?
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Nu börjar det verkligen bli intressant. Har det här senaste redan nämnts i den här tråden?
Jag börjar nu tro att vi verkligen får se G5 (ja, tydligen ska den marknadsföras med det namnet) på WWDC!
Ciryon
Ja det verkar ju troligt... Appleinsider brukar ju skriva om relativt säkra saker som de hört "inifrån". Hoppas, hoppas!;)