Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone fryser vid inkoppling mot usb

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 16:57

hej!

det är egentligen en vän till mig som fått ett ganska ovanligt problem, såvitt jag vet, med sin iphone. han har tele2 och uppdaterat till 1.1.4. inga problem alls. nu under bara loppet av någon dag så står det att "this accessory doesn't work on this device" eller liknande varav man får valet "yes" eller "no" om man vill gå in i airplane mode. han har inget inkopplat, så vad är det frågan om? okej, det är en grej som eventuellt skulle kunnas lösas genom att resetta hela telefonen.
nu är det som så att det inte ens går att plugga in en usb-kabel i telefonen och in mot datorn. den laddar, men den känns inte igen av systemet överhuvudtaget. dessutom låser sig musmarkören tills man drar ur iphonen ur dockan igen. har prövat på flera olika datorer och flera olika usb-kablar.

vad kan vara fel? kan man åtgärda detta kvickt?

tacksam för tips & svar!

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 17:45

Det verkar konstigt. Jag har märkt att vissa iPod kablar fungerar inte (det fattas en pin). Prova att installera om iTunes, använd USB kabeln som kom med iPhonen och koppla in den direkt till datorn utan att använda en USB hub.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 17:48

ingen usb hub inblandat.
har prövat tre olika ipod-kablar.
installera om itunes gör nog knappast grejen bättre. systemet bara låser sig. när man rycker ur usb-kabeln så funkar allt igen. som om den snor all ström i usbn från musen & tangentbordet. jäkligt märkligt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 17:55
Ursprungligen av trendol:

ingen usb hub inblandat.
har prövat tre olika ipod-kablar.
installera om itunes gör nog knappast grejen bättre. systemet bara låser sig. när man rycker ur usb-kabeln så funkar allt igen. som om den snor all ström i usbn från musen & tangentbordet. jäkligt märkligt.

Var kopplar du in din iPhone? Man bör inte koppla in den till tangentbordet eftersom det ger inte tillräckligt med ström. Du bör koppla in den direkt till datorns USB port. Och som sagt använd iPhones original kabel.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 17:56

iphones orginalkabel är använd. det är alltså tre iphone-kablar jag använt. inte från någon ipod. enbart iphone-grejer här alltså.
och vi kopplar enbart in den mot datorns usb-portar. prövat mac mini och två G5or. samma resultat på samtliga.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 18:14

Ok har du installerat något på din iPhone? Kanske iPhone Drive eller liknande? Prova det här:

Stäng av iPhonen.
Håll in home knappen och koppla in den till datorn. Släpp home knappen när du ser en iTunes icon och USB kabel på iPhone skärmen.

Om iTunes inte hittar din iPhone i recover mode så är det något fel på USB anslutningen. Vilket inte är bra. Om den hittar den så är det kanske en ide att återställa till 1.1.4 och jailbreake/aktivera den en gång till och se om det hjälper.

//Rob

provat koppla in i recovery mode eller DFU-mode?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 18:44

that's the thing, det går inte ens att gå in i DFU/recovery mode. jag kan inte köra recovery på den på grund av att datorn låser sig så fort man pluggar in den i usb-jacket. och jag kan inte starta om den in i recovery-mode - apple loggan lyser, men ingenting mer. jag kan hålla den intryckt i minuter. men ändå ingenting. när jag släpper så tar det en stund och sedan är man tillbaka till "lås upp"-slidern igen.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-28 19:40

Kan finnas smuts i ingången till din väns iphone. Pröva blåsa av detta. Liknande har hänt med en mobil som jag har. (i.f så låter detta mer som ett mjukvara problem)

Har typ samma problem..
Försöker starta min iphone i recoverymode men de händer ingenting.
Har även provat med olika datorer. Trodde först de skulle vara ett datorusbproblem.
/johan

• Medlem
  • Habo
  • 2008-04-01 03:38

Fick precis så ... kollade i hålet... fullt med damm från fickan.. Plockade bort dammet.. fungerar igen.

1
Bevaka tråden