Hmm nu blir jag fundersam, inget av det som skrivit i tråden tidigare stämmer med mina erfarenheter och det jag har hört nät jag pratat med telia själv. Jag har 8Mb och ligger ganska stadigt runt 6,5 oavsett om boxen är inkopplad eller ej. Så långt allting gott men när mina föräldrar skaffade telia digital tv så hade dom problem att få det och fungera det fungerade inte alls ringde och pratade med support frågade då om det kunde bero på att dom bara har 2Mb att hastigheten i nätet helt enkelt blir för låg?
Enligt telia så skulle det ej spela någon roll då digital tv:n använder sig av cirka 6Mb som läggs vid "sidan" av ditt bredband på så vis skulle du inte märka någon skillnad!
Supporten sa helt rätt, det som händer är att man kopplar upp 2 så kallade PVCer (tänk virtuella uppkopplingar) som delar på bandbredden som är mellan stationen och ditt modem hemma.
Sedan släppar man på så mycket fart som man kan mellan stationen och modemet, om de inte ändrat sedan jag kollade senast är det 14Mbit, det innebär då att man kan med ex. upp till 24 tjänsten komma upp i 14Mbit om inte boxen är på. (anledningen till 14Mbit är att högre farter genererar mer bitfel, vilket leder till hack och störningar i bilden på TVn).
Det man dock gör med de lägre hastigheterna är att strypa den PVC som ditt surfande går i till 0.25, 2 eller 8Mbit, man sätter även högre prioritet på den PVC som TV informationen går i vilket gör att den alltid först får det som den behöver, och resten som blir över lämnas till surfen.
Så, om ledning och annat är bra, man bor någorlunda nära stationen etc och har 2Mbit tjänsten så blir det så här:
Stationen och modemet talar med varandra i 14Mbit, TVn tar sina 5-6Mbit detta lämnar 7-8Mbit kvar för andra tjänster, stationen stryper sedan den PVC som är för surfen till 2Mbit vilket leder till att det egentligen är 5-6Mbit "över" på linan som inte används och du som kund märker ingen skillnad i hastighet.
Det samma gäller normalt 2Mbit tjänsten, modem och station strävar alltid efter att tala med varandra så fort som möjligt (8Mbit för ADSL1) men sedan stryps hastigheten i accessplatformen till den som du betalar för.. ex 2Mbit.
Om man har upp till 24 tjänsten och inga andra tjänster, så är det bara så att den PVC som är för surfen saknar en strypning och går därmed i den hastighet som stationen och modemet talar med varandra i.