Absolut Micromodular om du vill ha VA.
FM syntharna har inte konrollerbart varmt brus på samma sätt som en analog/VA
Fast just TX81Z är ju grymt kul ändå :).
Du vill ju ha sinus eller triangelwave från oscillatorerna samt möjlighet till NOISE-> pitch modulation.
Casio CZ har noisemod och mjuka vågformer men noismod är endast av/på!
Oberheim Matrix6/6R (och 1000 med editor) har både triangle waveform och noise mod. Inga rattar dock..
Pratar vi analogt med rattar, så är kombinationen VCO triangle/noise modulation inte så jättevanligt som man kan tro faktiskt, på billigare analoger.
Minimoogen är fantastisk för noise prylar med massa mjuka vågformer och bra bruskontroll men ja...lite dyr kanske
MS20 har triangle wave och möjlighet till noisemodulation och rktigt bra filter.
Min favoritsynth Polivoks har triangle, noisemod och otroligt filter! Unikt bra på noise!
Yamaha CS serien hade ju varit perfekt med dess triangle wave och bra filterkontroll men de har ingen noisemodulation.
SH101 har suverän noisemodulation men ingen triangel wave, utan mod.. snappigare envelop får du leta efter
Bra pulse också.
Detta är de jag kan komma på av Vintagesyntharna, inga jättebilliga som klarar allt således. Men jag hade satsat på SH101 som ju är en suverän lirten all round synth! Kan även hyfsat enkelt moddas att ge triangle wave. Bra mixer med bra kontroll över alla vågformer.
Kan ju finnas en del nyare små bra varianter också förstås!
EDIT: såg att du ville ha MIDI också fundera lite på om du verkligen behöver det, behöve rmna inte köra 16 delar och kan spela in så ger det ju ofta m er känsla att köra live samt möjlighet ill intressant efterbearbetning med effekter.
Matrix serien har MIDI dock.
BTW: Absolut coolaste och bästa lösningen hade nog varit en Nord modular keyboard, finns ju beggade för runt 5000 ibland.
Då kan du skapa en patch där alla rattar påverkar en aspekt av brusljudet!