Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

billig brus synth

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har typ slutat med sågtänder.

Och är nästan bara intresserad utav sinusoscillatorer och brus

Så jag letar synthar med Sinus + Brus och tajta rena fina envelopes

ex som analogsynth:
osc1 osc2 brus -->envelopes -->ut

kanske nån möjlighet för intermodulation, men jag tvivlar på det också.

Jag är lite ute efter xylophon aktigt ljud om man tänker envelopes... så releasen ska väl vara ganska sådär jämn lång och fin, så ljudet går in i tystnad ganska... superskönt...

är det här något jag kan bygga ihop själv av modullärsynth delar relativt enkelt?

Ja, och midi!

finns de här egenskaperna i nå billiga analogsynthar / fm på marknaden? utan att behöva bli kriminell för att få råd?

Lite plonk är väl helt enkelt vad jag är ute efter, fast utan understrykning på någon kropp. behöver alltså itne ha resonansen från anslaget kontra material lika mycket. viktigheten är ren ton....

har alltid haft dålig koll på FM synthar. Men en FM synth med brus borde ju göra susen!

Senast redigerat 2008-03-30 14:28
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-30 14:17

tx81z ?

(kanske inte har brus iofs, aldrig kollat på min)

alpha juno

tackarr... alla förslag tas i åtanke. jag vill mest undvika att surfa igenom hela vintagesynth.org

Ska det vara hårdvara? Annars finns ju Tal U-NO-60. Inte sinus iof, men gratis. ReFX's Vanguard bör ju funka, men den kostar väl en del.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-30 15:53

min tx81 är för övrigt till salu

Jag hade nog satsat på en modular. Hur länge kommer du att tycka det är kul med helt rena sinus och brusljud? Kan man patcha om lite så öppnar sej ju helt andra möjligheter.

En Nord MicroModular är tokbillig numer, och vill man ha konkretare grejer så tror jag inte ett Doepfer enligt din spec behöver bli så blodigt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-30 17:42

Absolut Micromodular om du vill ha VA.

FM syntharna har inte konrollerbart varmt brus på samma sätt som en analog/VA
Fast just TX81Z är ju grymt kul ändå :).

Du vill ju ha sinus eller triangelwave från oscillatorerna samt möjlighet till NOISE-> pitch modulation.

Casio CZ har noisemod och mjuka vågformer men noismod är endast av/på!

Oberheim Matrix6/6R (och 1000 med editor) har både triangle waveform och noise mod. Inga rattar dock..

Pratar vi analogt med rattar, så är kombinationen VCO triangle/noise modulation inte så jättevanligt som man kan tro faktiskt, på billigare analoger.

Minimoogen är fantastisk för noise prylar med massa mjuka vågformer och bra bruskontroll men ja...lite dyr kanske

MS20 har triangle wave och möjlighet till noisemodulation och rktigt bra filter.

Min favoritsynth Polivoks har triangle, noisemod och otroligt filter! Unikt bra på noise!

Yamaha CS serien hade ju varit perfekt med dess triangle wave och bra filterkontroll men de har ingen noisemodulation.

SH101 har suverän noisemodulation men ingen triangel wave, utan mod.. snappigare envelop får du leta efter
Bra pulse också.

Detta är de jag kan komma på av Vintagesyntharna, inga jättebilliga som klarar allt således. Men jag hade satsat på SH101 som ju är en suverän lirten all round synth! Kan även hyfsat enkelt moddas att ge triangle wave. Bra mixer med bra kontroll över alla vågformer.
Kan ju finnas en del nyare små bra varianter också förstås!

EDIT: såg att du ville ha MIDI också fundera lite på om du verkligen behöver det, behöve rmna inte köra 16 delar och kan spela in så ger det ju ofta m er känsla att köra live samt möjlighet ill intressant efterbearbetning med effekter.

Matrix serien har MIDI dock.

BTW: Absolut coolaste och bästa lösningen hade nog varit en Nord modular keyboard, finns ju beggade för runt 5000 ibland.

Då kan du skapa en patch där alla rattar påverkar en aspekt av brusljudet!

Senast redigerat 2008-03-30 18:29

"Totte behöver ingen synth, han ska ha en blockflöjt"

skämt åsido

Varför inte skaffa en windcontroller Korg X5 DR , yamaha BC 3 breath control eller något liknande?

Senast redigerat 2008-03-30 21:08

Funkar inte en Korg DW-8000? Den har ju sinus + brusgenerator. Min gamla moddade DW6000 med sinus och brus lät jävligt fint som brussynth iaf.

Instämmer med de som säger modulärsynt, och speciellt då Nord/Micro Modular. Tror inte du hittar något analogt med sinusoscillatorer billigare än så. (Eventuellt skulle en Nord Lead kunna fungera också, de har sinusvågformer och brus också.)

Det går definitivt att bygga ihop en modulär utifrån det du vill ha, men det drar rätt fort iväg när man lägger till sånt som midikontroll och envelopes (om du vill ha flera).

De flesta FM-syntar har inte brus, men det går att patcha ihop brusliknande ljud med lite god vilja. Ren ton och lite plonk fixar iallafall TX81z och de flesta andra fmsyntar galant. Men om man inte vill drivas till vansinne av Yamahas gränssnitt så bör man nog ha en editor av något slag.

Och är det bara xylofon/klockor/plonk du ska ha så är nog en modulärsynt overkill, men precis vad fmsyntar excellerar i att göra.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-31 12:07

Köp en synt med extern in och köp sedan en gammel radio. Finns ju hur mycket olika brus som helst på både AM och FM-bandet i Sverige idag. Du kanske redan har en synt med extern in t o m?

Tackar för inläggen!

Ska nog undersöka modularsidan vidare då

Men det jag är ute efter och använder digitalt just nu, är just 2 st sinusoscillatorer, en brus, och envelopes. inget mer. och tja, inget häftigt däremellan jag är ute efter egentligen...

Skall defenetivt undersöka modular keyboard. hade glömt bort den! minns itne om den hade flera parter.

Clase: God poäng, och har redan undersökts jag har en stärkare med både am och fm som ska åka in i ljudkortet snart

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 11:26

En som säljer Modular Keyboard just nu
Den har i alla fall fyra parter med separata utgångar, vet ej om den har fler, har en själv men kör aldrig multitimbralt.

Har ju extern input med däör du kan patcha in vad som helst i din noisepatch

1
Bevaka tråden