Jag har nyss bytt hårddisk. Klonade dem gamla till den nya med senaste carbon copy cloner. Systemet är 10.5.2 och datorn en PB 12" 1,33Ghz. Innan kloningen kördes skivreparation och behörighetsrep enligt konstens alla regler.
Nu har jag några märkliga fel. I mitt vanliga konto, som alltid varit ett adminkonto, funkar allt som har med systemet som det ska. Jag kan autensiera mig som admin i exempelvis inställningarna för kontohantering utan några som helst problem. Men om jag försöker öppna Cocktail eller köra en uppdatering av Office via samma konto så skiter det sig. Cocktail påstår att jag angivit fel användarnamn eller lösenord när jag försöker autensiera mig.
Ett annat fel jag hittat efter diskbytet är att Förhandsvisning inte kan öppna några filer. Allt ser bra ut när jag startar programmet, men öppnar jag en fil, så händer det ingenting. Det syns inget filfönster på skrämen och under menyn Fönster i programmet så är det tomt.
Jag provade att, från samma konto, skapa ett nytt adminkonto. Från det går det hur bra som helst att exempelvis starta och köra Cocktail och öppna bilder i Förhandsvisning. Men icke från det gamla kontot.
Jag har provat reparationer både från den interna hd och från externa skivor, det enda konstiga jag hittar är att jag numera efter behörighetsrep i Skivverktyg får veta att "ACL hittades men väntades inte på ”Library”" Vad jag förstår är det här ett typiskt 10.5.2-meddelande som inte innebär nått allvarligt, men det är det enda annorlunda som jag kan hitta efter kloningen.
Hur tusan löser jag det här?