Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort eller mixer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar för fullt på om jag ska köpa ett dyrt ljudkort, typ Lexicon Omega, så jag kan koppla allt in till ljudkortet och köra mixning där, eller om jag ska skaffa ett 2in/2ut-kort och en vanlig liten mixer.

Förmodligen blir kostnaden något lägre om jag köper mixer + billigare ljudkort, och fördelen då är väl att jag inte måste ha datorn igång för att kunna få nåt ur monitorerna när jag vill spela. Men kanske blir ljudet mycket sämre om jag gör så?

Jag räknar inte med att jag kommer spela in samtidigt på flera kanaler.

Hur har ni tänkt/hur bör jag tänka?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-23 22:57

Jag går med samma fråga, typ. Problemet här är antalet ingångar. Jag tänker tvärtom att jag kommer vilja ha flera samtidiga inspelningkanaler. Använder Live som sequencer och spelar in alla maskiner till varsitt track.
Det är få ljudkort som har tillräckligt med ingångar. Har jag fem maskiner som ska stereo-in så ryker ett antal goa ljudkort. Motu Ultralite, Presonus Firestudio Project tex.

Några råd?

  • Medlem
  • 2008-04-23 23:01

Fem stereo in fixar man i alla fall med ett MOTU 828, åtta ingångar på baksidan plus de två som sitter på framsidan. SÅ har jag kört.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-23 23:01

Nån av grejorna kan gå mono!! Finnes spdif..... tex så kan jag som jag förstår det köra både spdif och toss på min motu simultant med 8 in...... 12 in då!!

Annar nån gammal adat eller adat converterare för fler in och ut.....

Kolla vilka kort som går att köra på egen hand, det här med att inte behöva ha datorn igång. Motu Ultralite t.ex. gör det utmärkt - agerar förinställd mixer bara den får ström.

Patchbay kan ju vara tänkvärt också?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-24 08:56

Man får ju en AI3 adatburk med 8in/ut beggad för 1500:- så tex gamla 828 för 2lax + ai3 = 16in/ur för 3,5laxar... Ännu billigare är Fostex vc-8 adatburk... köpte min för 800 typ... mkt B-igare än ai3.. men funkart!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-24 09:25

Det är ju en variant. Inte direkt slim-line, men många in/ut.

Du får tom 18 inputs med 828'an, glöm inte de två micingångarna som körs simultant med alla 8 line, och så adat'en också...

1
Bevaka tråden