Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang midi2cv styrning av MINIMOOG

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag har ett litet problem som kanske någon här på forumet kan ge mig tips på.

Det hela rör som om att jag vill ha möjligheten att stya några av mina gamla synthar med midisignaler från dator eller med en cv sequencer, skit samma det är inte där som jag tror problemet ligger.

Jag har störst intresse av att styra en minimoog.

Har en Step64 sequencer, och en doepfer mcv4.

Har löst trigger ingången på minin med att köpa en cinch jones plug och sedan sätta doepfer mcv4 i s-trig läge (gnm att ta bort jumpern inuti, har för övrigt köpt en kabel med inbyggd v-trig till s-trig krets som jag väntar på).

Har väl i framtiden tänkt koppla ur keyboarden på moogen för att kunna slippa att den stämmer ur sig på grund av den.

Grejen är den att även om jag stämmer en oscillator enl införstådd stämningsritual så stämmer inte inbördes tonhöjd på en spelad sekvens varken från dator eller från sequencer.

Vad jag förstått så är väl moog en synt synt som pratar 1V/Oct. Utrustningen jag styr med pratar också 1V/Oct, med undantag för mcv4 som kan justeras inuti till en valfri under 1V/Oct.

Kan felet ligga i minimoogen, att den kanske inte har rätt inre referensspänning i sig? Den använder en +10.00V -10.00V referens har jag för mig. Är det här jag ska börja kolla??

Mvh Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 15:53

Är det en gammal eller en ny minimoog?

För de nya kör väl 0.96V/oktav?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-03 16:10

Vet hur det är på minimoogen, men på min Prodigy sänder t ex keyboarden typ 0.96V/oktav och då får man anpassa MIDI>CV-convertern till det eller finna sig i att keyboarden blir ostämd om man istället stämmer om oscillatorernas scale till 1V/oktav.

kroffe: menar du att keyboarden inuti synthen skickar 0.96V/Oct och att jag därmed ska koppla koppla om enligt analog.no modifikationssida? kommer det att lösa något problem? Vart kopplas cv signalen in på oscillatorkortet, efter trimpottarna som man stämmer den med??

Det är en gammal, modell d 73 eller nåt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 18:43

Exakt. Minin är inte 1V/Okt.

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 18:52
Ursprungligen av carlanders82:

Har väl i framtiden tänkt koppla ur keyboarden på moogen för att kunna slippa att den stämmer ur sig på grund av den.

Vad menar du med att den stämmer ur sig p.g.a av klaviaturet? Driver frekvensen efter att du tryckt ned en tangent?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 18:53

Klassiskt miniproblem........

Koppla CV IN medelst brytjack.

WT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 18:53

Min Model D har ett inbyggt kenton-interface, funkar klockrent. Tror tyvärr inte Kenton tillverkar MIDI kit längre.

Jag borde har förklarat tydligare på den punkten.

Jag har personligen inget problem att den triggar från keyboard, men det är tonerna som stämmer ur sig i förhållande till varandra, så det är inget problem med att den driver iväg i stämningen, nej.

Jag vill helt enkelt att den ska spela de toner jag skickar in med doepfer mcv4. Den stämmer enligt keyboard input men stämmer inte med doepfer->cv ingång. Den stämmer inte heller med mfb step64 för den delen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 19:32

Då har du två alternativ.

Skit i att använda klaviaturet och trimma om oscillatorerna.

eller

Skaffa ett annat interface och en sequencer som kan trimmas.

WT

Tackar för svar.

Jag antar att jag får prova vidare. Jag har för tillfället dock en fungerande lösning med att stämma om oscillatorerna när jag ska köra extern cv styrning.

Men det är enligt mig konstigt att man marknadsför en produkt för att fungera med minimoog, i detta fall tänker jag på doepfer mcv4. Jag har dessutom sett folk som har sålt minimoogs med denna som tillbehör och menat att de varit bra kompisar.

... man lär sig något nytt var dag trots allt.

adjöken

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-04 14:19

Enligt MCV4-manualen är det ju en smal sak att öppna låddan och justera scalen:
http://www.doepfer.de/pdf/MCV4_man.pdf

Har provat det.

Läste nu att gamla minimoog styrs med 1.2V/Oct. Jag har läst mig till att interfacet ger 1V/Oct och nedåt.

Vilket innebär att jag får skruva på oscillatorkortet.

Det är så skönt att det finns 3000 olika "standards". Funderar seriöst på att hålla ögonen öppna för ett begagnat kenton pro2000.

Jag har kört min Minimoog med två olika MCV4 och det har funkat finfint över fler oktaver i båda fallen utan att jag stämt om varken MCV4 eller Minimoog, så det är väl olika antar jag... Verkar dock lite puckat av Doepfer att bygga MCV4 så att man inte kan ge mer än 1V/okt. Min Mini stämmer ur sig på grund av klaviaturdrift efter typ en timme eller nåt så då får man gå och flippra på en tangent.

Förresten, det låter inte som att det är det som är problemet men vilken tangent är den du trycker på innan du lirar på synthen via CV? Eftersom den lägsta är F blir det konstigt om man tar den, lägsta C ska det vara. Det påverkar ju inte skalan dock. Med "stämma om oscillatorerna" menar du att du rattar bak i trimhålen när du vill byta från klaviatur till CV?

Ja, jag ändrar bak på trimpotarna när jag ska få den att funka med mcv4 istället för klaviatur. Funderar på om jag skulle behöva kolla referensspänningarna som jag nämnt tidigare i texten. Om man säger som så att jag kan ha en annan skalning på grund av att dessa inte är precis +-10.00V. Detta står i service manualen att dessa ska ställas innan man gör övriga justeringar.

Tack för inlägg.

Det låter ju som att din referensspänning kan vara ledsen isf, ge den till mr Moog-kirurg Neriks så ska du se att den blir tip-top!

1
Bevaka tråden