Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa möjliga slowmotion?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-04-03 20:04

Hejsan.

Jag har en Canon XM1. Min fråga är om någon vet något tips om hur jag får bästa möjliga slowmotion, som kanske en ungefärlig slutartid som får det att se bäst ut när jag vill att filmen ska gå i speed80% i FCP.

Kanske inte beskrev så bra men alla svar är välkomna=)

MVH Tim

Hallå....

riktigt bra slow motion filmas med höghastighetskameror. De har betydligt högre frame rate än de vanliga 24fps eller 25 eller 30 eller var man nu filmar med....

Det är klart att om du har snabb slutartid, skall vi säga 1/500 s eller snabbare, så får du ju bättre skärpa i de bilderna kameran tar om det gäller filmning av snabb rörelse.

Men det kompenserar inte riktigt för det faktum att om du har "en äkta sekund" och vill visa den i hälften så snabb hastighet, dvs över två sekunder, så skulle du vilja ha 48 fps om det gällde film för att hamna på 24 fps för varje uppspelad sekund. Klart som korvspad eller?

Alltså.. om du filmar 1 sek och har 30 fps så blir det bara 15 fps i 50% slow motion. Och det är ofta här, i antalet fps, som man känner igen kvalitetsslowmotion.

Alltså inget du kan fixa med slutartid per se.

Sen så har väl i och för sig NLE-programmen blivit allt bättre på time remapping på senare tid, så det kan ju se bra ut ändå.

• Medlem
  • 2008-04-17 22:50

Kan du rekommendera något program som är extra bra på att göra slowmotion?

edit:

Vad är NLE?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 23:03
  • Medlem
  • Stockholm

din röst i natten - Wikipedia

• Medlem
  • Stockholm

Om wikipedia funnits när jag var liten hade jag aldrig varit i skolan

Hej... lite snabbt svar, eftersom jag har ont om tid...

Jag känner tyvärr inte till detaljer om andra program än det jag jobbar med (Premiere Pro CS3). Men i CS3 versionen av PPro så har Adobe lagt lite krut på det som kallas 'time remapping'. Jag har testat lite och tycker det ser bra ut.

Men allt sånt är relativt och beror på om det är för privat, eller kommerciellt bruk.

1
Bevaka tråden