Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en bildfil mindre i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

....gör man en bildfil mindre i iphoto????!!!°! låt säga att man har en bild på 2mb och vill ladda upp den på en sida där maxformatet är 400k??????
vore väldigt tacksam om någon vill ta sig tid att svara på denna (förmodligen för alla utom mig) självklara(?) fråga innan jag begår lustmord på min imac!!!!:mad:
Tack på förhand

Jag brukar välja Dela-Epost-storlek-sedan dra bilden som öppnas i mail till skrivbordet.

Tack för tipset!
Men finns det alltså ingen möjlighet att komprimera filformatet direkt i iphoto?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 01:22
  1. Markera ett eller flera foton.

  2. Välj Arkiv > Exportera...

  3. Kryssa i "Skalenligt inte större än" och ange storlek på bild.

  4. Du har möjlighet att välja filformat under "Format".

  5. Exportera.

Kunde dock inte se hur stor filstorleken blir när man ändrat storlek på fotot, innan man exporterar.

Se bifogad skärmdump.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 01:27

I programmet Förhandsgranska som finns som standardprogram i OS X, kan du skala och/eller ändra kvalité på foton. Och samtidigt se hur stor filstorleken blir. Se ett tidigare inlägg i en annan tråd där jag gett anvisning.

http://www.99.se/1496372-post155.html

Tackar och bugar! Nu kanske Macen och jag kan leva i fred med varandra ett par dagar till, tills nästa kris...:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 01:48
Ursprungligen av Astrogirl:

Tackar och bugar! Nu kanske Macen och jag kan leva i fred med varandra ett par dagar till, tills nästa kris...:)

Vad bra!

Ett allmänt tips är att kolla in hjälpen i programmet.

I detta fall:Välj Hjälp -> iPhoto Hjälp i iPhoto.

Där kan man klicka sig fram eller söka reda på det man vill ha. Testa till exempel en sökning på exportera bilder så hittar du massor av matnyttig info.

1
Bevaka tråden