Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ljudkort med låg output latency

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-05 16:56

Tjena, jag har precis köpt och fått ett Focusrite Saffire från Thomann, men är inte hundra % nöjd. Tänkte höra med er hur det funkar vanligtvis med latencyn på såna här kort.

Jag arbetar främst med mjukvaru synthar och samplers. Har testat lite smått nu i dagarna och latency är väldigt viktigt för vad jag gör, framträda live och spela in trummor etc via midi. Jag kommer ned till 5-6 ms, 7-9 om det ska funka i längden och runt 25 om ja ska kunna jobba på tyngre låtar.
Min tidigare erfarenhet är med ett Audigy 2 Platinum, där jag kommer ned i 2, 5 för tyngre och 25 för tyngsta, vilket är helt lugnt. Plus att jag kan belasta processorn till 80-90% innan den börjar knastra å klaga, men bara till 40-50% med saffiren (och konnekt8 hos brorsan, vid samma låga latencys).

Vilken latency kan jag förvänta mig på firewire-, usb- respektive cardbus-kort?
USB vore mest optimalt för mig, eftersom jag bara har firewire-mini ingång, och behöver strömadapter till min saffire för tillfället. Skulle kunna tänka mig offra några procent prestanda för ett bus-powered usb kort, men inte om det påverkar latencyn.

Jag kommer utnyttja thomann's 30 dagars pengarna-tillbaka erbjudande nämligen, behöver bara veta vad jag ska pröva på härnäst. Min budget ligger runt 5000, kan sträcka mig några kronor ovan men helst under.

Har tittat på :
Konnekt8 eller Konnekt 24, vilka verkar bäst för tillfället, men har bara stereoutgång, behöver 5-8 outputs. Konnekt Live vore jäkligt hett, men vet inte fall det är värt den extra summan.

Firebox, verkar topp, men sämre på latencyfronten? Trivs heller inte med mjukvarudelarna, kontrollpanel etc. på designnivå. Kan ja routa ut-signalen tillbaka in till min daw? (creative's: what-u-hear)

EMU 1616M Verkar hett, och är laptop-only (cardbus). Borde kommunicera snabbare då väl, kortare latency?

Creative X-Fi - Vad är den praktiska nackdelen? (Jag kör xp)

Andra nackdelar jag märkt med mitt saffire är typ, volymkontrollen på lådan styr volymkontrollen i mjukvarukontrollpanelen och är dessutom ca 40-50 ms efter. Alltså, höjer ja eller sänker snabbt, tar det en stund för ljudet att faktiskt gå ned, kan tänka mig att den även slutar svara helt om datorn skulle frysa. Det händer ju också att den fryser, men lämnar efter sig ett högt skarpt ljud. Vad gör jag då?
Den är allmänt plastig och lätt för dess storlek. Det klickar när jag höjer och sänker volymen, oberoende av latencyn. Hörlursuttaget är relativt lågt, kan maxa utan att tycka det är för högt.

Jag behöver midi-in/out, minst 1 preamp för mic, 5-8 outs (kan tänka mig 2 om det kompenseras väl) och en så låg latency som det bara går. Föredrar också individuellt volymreglage för headphone utgången(arna).

Vad tror ni?

- Marcus

Senast redigerat 2008-04-05 17:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 17:03

det låter som att det är fel på ditt saffire-kort, antingen i hårdvaran eller i inställningarna. jag har ett saffire LE och kommer utan problem ner i 5-7 ms.

vad använder du för musikprogram?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-05 17:14

Ableton Live kör ja. Jag kommer också ned till 5-7, med nöd å näppe. Så fort antal spår börjar växa behöver ja dra upp på latencyn. Är det samma för dig det här med volymkontroll, att den är mjukvarukontrollerad, och laggar efter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 17:55

har aldrig haft det problemet med volymkontrollen. funkar som en vanlig volymkontroll bör.

vad är det för system? dator? os? har du testat att använda ett annat program? testa att använda ljudkortet på en polares dator?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-05 19:24

Testade på en annan dator, fast där fick den ingen kontakt med kortet efter installationen. Körde iofs genom Audigy firewire porten :]

Syftet med den här tråden var dock mer riktad åt tips å jämförelser mellan dom där kortet ja nämnde, eller andra alternativ. För jag kommer förmodligen byta ut det oavsett, för att testa på andra om inte annat. Visar det sig att det var bäst kan jag ju alltid köpa det igen :]

Å datan ja tänkt köra med är ganska ny, en dell xps 1730, dualcore 4gb minne etc. Xp. Borde inte ställa till med några problem.

Tack för svaren!

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-06 15:09

Nån som har koll på skillnaden mellan USB och Firewire kort? Latency-mässigt

Ursprungligen av Ottosson:

Testade på en annan dator, fast där fick den ingen kontakt med
Å datan ja tänkt köra med är ganska ny, en dell xps 1730, dualcore 4gb minne etc. Xp. Borde inte ställa till med några problem.
Tack för svaren!

Om Dell:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829&page=1

För det första, har du stängt av trådlösa nätverkskortet? Det är ett måste för att få allt ur Saffire.

För det andra, volymkontrollen går att ställa in i medföljande mjukvara så den styrs av ratten på enheten. RTFM! (Läs manualen)

(Och jag är mer än nöjd med mitt Saffire! <3)

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-07 09:41

Jeppsi, trådlösa är av. Och ja visst, ja styr mjukvaran med hårdvaran, har sett att ja kan stänga av den kontrollen också. Men det blir inte så för dig, att om du tittar i saffire-kontrollpanelen, och höjer på hårdvaran, att det blir en fördröjning?

PCI och antagligen CardBus ger lägst latency, sedan Firewire och sist USB. Är iaf min erfarenhet. Förutsätter givetvis att drivisarna är riktigt optimerade.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-07 11:21

Tack. Vilka hastigheter kan jag förvänta mig som lägst från firewire? Allra lägst, innan Live mutar helt, med saffire på min dator kommer jag ned till 4.5ms.

geminister & 655321 vad sätter ni eran firewire- resp. asio buffer på?
jag kommer ned till FB:0.8 och ASIO:1.5 = 4.5ms output latency (pga D-A + A-D konvertering?)

Skumt, jag har ett Saffire LE och kommer ner i 3,5 ms utlatency om jag t.ex. behöver köra effekter på gitarren i realtid. Normalt kör jag det i 5 ms när jag kör MIDI-in och då funkar det väldigt stabilt tycker jag. När jag ska mixa och inte behöver spela in något sätter jag det på 40 ms.

Men 3,5 ms kan jag komma undan med innan det börjar bli alldeles för instabilt. Jag kör quad core visserligen men det ska väl inte behövas två extra kärnor för att ljudkortet ska kunna komma ner i låga latencies. Det låter som sagt skumt.

Jag hade lite jox med interfacet i början men det visade sig att det var ett fel på hårdvaran i datorn, när jag löste det problemet flöt allting på.

1
Bevaka tråden