Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På väg över men behöver råd!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fullblodad PC:ian som jag är så är det svårt att veta vad för produkt jag ska börja med?! Så varför inte fråga 99.se anv om råd=)

Jag använder idag min PC till:

*Surf
*Mobilt Bredband
*Bildredigering samt organisering
*Mycket musik, Lyssnar mest men är i låtskrivar/inspelningsstadie snart
*Film och Serie tittande

Har kollat på macbook men vet inte vad som krävs för de jag använder, den med 1gig minne eller den med 2 gig?

Help me!:)

Macbook klarar av allt det du nämner, se bara till och köpa så mycket minne det går och ha i datorn (4 gig i de nya macbook om jag inte minns fel).

Ett tips är och använda sökfunktionen här på forumet, många frågor finns besvarade, ofta mer än en gång.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-05 22:06

Jag säger välkommen redan nu för du kommer. Det tar bara olika lång tid

Yes!!

• Medlem
  • Hjo
  • 2008-04-06 08:40

"Har kollat på macbook men vet inte vad som krävs för de jag använder, den med 1gig minne eller den med 2 gig?"

Jag skulle köpa den med 2 gig och byta ut minnespinnarna mot 2 st 2 gigs som man köper någon annanstans billiigare än hos Apple (4 gig = 3520:- ) och sälja originalen.
Hur lätt som helst att byta själv.

Ursprungligen av Hjopek:

"Har kollat på macbook men vet inte vad som krävs för de jag använder, den med 1gig minne eller den med 2 gig?"

Jag skulle köpa den med 2 gig och byta ut minnespinnarna mot 2 st 2 gigs som man köper någon annanstans billiigare än hos Apple (4 gig = 3520:- ) och sälja originalen.
Hur lätt som helst att byta själv.

Minnet kostar så jäkla lite idag att det är BÄTTRE lägga dem i skrivbordslådan och ha dem till den dag man lämnar in den på rep. Man slipper få tillbaka den med texten : felet härlett till 3e partsminne...

Nypriser:
2*512M = 280:- (dyra "originalminnen")
2*1GB = 355:- (corsair)
2*2GB = 715:- (corsair)

Sist jag lade upp 2st 512MB på Tradera fick jag 21:- och skickade dem till Varberg till en kille. Jag BJUDER på dem sa jag.. vem orkar streta med 21:- ?

Ursprungligen av fredde182:

Fullblodad PC:ian som jag är så är det svårt att veta vad för produkt jag ska börja med?! Så varför inte fråga 99.se anv om råd=)
....
[klippt bort lite här...]
Har kollat på macbook men vet inte vad som krävs för de jag använder, den med 1gig minne eller den med 2 gig?

Help me!:)

Den med 1gig eller den med 2gig... det måste väl finnas ngt annat som särskiljer dem som vore bättre nämna. Är det olika CPU-fart, olika storlek på HD etc.

Köp så mycket du har råd med. Ta en 15" skärm, lagom stort. Minne är inte viktigt när du köper den från t ex Apple Store - de är svindyra på minne. Minne köper du sedan på tex inet / netonnet / tbh etc etc etc... 4GB (2*2GB) kostar ca 750:- i dagsläget.

I samband med köpet/switchning kan det vara smart att se över tex trådlöst nät, skrivare, externa HD's etc

Vad har du hemma idag, ser du några problem här?
Kan ju vara bra att vi vädrar igenom den INNAN du sitter där och inte kan använda en del saker...

Ursprungligen av Goflorp:

Den med 1gig eller den med 2gig... det måste väl finnas ngt annat som särskiljer dem som vore bättre nämna. Är det olika CPU-fart, olika storlek på HD etc.

Köp så mycket du har råd med. Ta en 15" skärm, lagom stort. Minne är inte viktigt när du köper den från t ex Apple Store - de är svindyra på minne. Minne köper du sedan på tex inet / netonnet / tbh etc etc etc... 4GB (2*2GB) kostar ca 750:- i dagsläget.

I samband med köpet/switchning kan det vara smart att se över tex trådlöst nät, skrivare, externa HD's etc

Vad har du hemma idag, ser du några problem här?
Kan ju vara bra att vi vädrar igenom den INNAN du sitter där och inte kan använda en del saker...

´när det gäller internet kör jag endast Mobilt bredband idag men funderar påatt även ta in adsl/fiber och köra router. ågra bgränsingar när det gäller val router? Klarar alla mac eller är de bara vissa? Min budget ligger på topp 18 000:- mer kan jg inte lägga idagsläget iaf. Tack för tipset med minnen. såg att de var svindyra hos apple store. kör även extern usb hårdisk. funderar på att införskaffa en ny sån att lagra bilder på. Något förslag på en bra som jobbar bra med mac?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 20:42

kör även extern usb hårdisk. funderar på att införskaffa en ny sån att lagra bilder på. Något förslag på en bra som jobbar bra med mac?

Spelar ingen roll vilken extern hd du köper. Dessa kommer alltid oformaterade och du får välja vilket filsystem du vill ha på den när du kopplar in den.

Jag brukar själv alltid köra fat32 på externa usb minnen/hd eftersom jag vet att det stöds helt i alla OS(*nix, mac,Windows). Största nackdelen med FAT32 är ju att den bara klara filer som är mindre än 4GB.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 22:09
Ursprungligen av tompa747:

FAT32 är ju att den bara klara filer som är mindre än 4GB.

Och, enligt mig, fungerar långsammare att jobba mot under Mac OS X.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-04-07 14:06

´när det gäller internet kör jag endast Mobilt bredband idag men funderar påatt även ta in adsl/fiber och köra router. ågra bgränsingar när det gäller val router? Klarar alla mac eller är de bara vissa? Min budget ligger på topp 18 000:- mer kan jg inte lägga idagsläget iaf. Tack för tipset med minnen. såg att de var svindyra hos apple store. kör även extern usb hårdisk. funderar på att införskaffa en ny sån att lagra bilder på. Något förslag på en bra som jobbar bra med mac?

Router (trådlös antar jag?): Airport eller Linksys. (alla som har webbaserat inställningsprogram, dvs. nästintill alla, kommer att funka med macen, men airport och linksys är ordentligt stabila, viket inte kan säjas om tex. belkin, netgear och dlink.

En macbook med 4bg minne och en större extern skärm på 17-20" är att rekommendera.

Macbboken isig kommer klara av det du ska ha den till.
Minne bör du köpa på t.ex Dustin home eller liknande, Appel tar bara bra betalt för samma sak.

Som goflorp skrev, kolla över resten av den hårdvara som du koppla till. De flesta ha drivrutiner, men inte alla. De hårddiskar som ska använda bör ha FAT32 eller macs egna. NTFS fungerar inte att skriva till, men läsa.

Hej och välkommen
Om du ska byta extern hdd så skulle jag tipsa dig om att köra på en Firewiredisk...
1. Ska du ha en macbook har du bara 2 st usb-portar och då kan det vara skönt att spara dem till annat...
2. Processorn behöver jobba mindre vid skriv/läs.
3. Det känns mer stabilt helt enkelt..

Ett företag som gör redigt bra och snygga diskar som passar ihop med macarna är Iomega.
Lite dyrare men det är det absolut värt!

Ursprungligen av InPezonator:

Hej och välkommen
Om du ska byta extern hdd så skulle jag tipsa dig om att köra på en Firewiredisk...
1. Ska du ha en macbook har du bara 2 st usb-portar och då kan det vara skönt att spara dem till annat...
2. Processorn behöver jobba mindre vid skriv/läs.
3. Det känns mer stabilt helt enkelt..

Ett företag som gör redigt bra och snygga diskar som passar ihop med macarna är Iomega.
Lite dyrare men det är det absolut värt!

Dessutom är FW400 snabbare än USB2's 480Mbit så fort det blir sustained write/read har jag för mig. Skall du skriva/läsa en stor fil pinna FW bara på, USB'n slackar efter.
FW känns mera proffsigt medans USB....känns mera leksak.

Ja självklart... Den teoretiska hastigheten på USB 2 är ju snabbare men eftersom den måste gå genom datorns processor (eller nåt, kan inte det där) så är Firewire snabbare och ett bättre alternativ..

1
Bevaka tråden