Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta bort iphone ?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vill endå ha iphone 2 med 3g.. köper den sen .. kör på nokian så länge ! återkommer när jag har fått den med kommentar om jag har ångrat mig eller ej

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-10 01:21

jag kan då ärligt säga att, om iphone kommer med 3g i samma storlek som nu så kommer jag inte byta upp mig i första taget.

det beror på att 3g slukar batteri o kan reducera taltiden ner till 30-35% utav motsvarande taltid på gsm nätet.. inte värt enligt mitt tycke.

det ända jag saknar är egentligen sdk, för att kunna läsa bibliotekets böcker i min iphone.. i övrigt så saknar jag inte mycket. kameran är kass men den är inte bra i någon telefon, bara mer eller mindre dålig.

edge får hyggligt fort, så för mail fungerar det ypperligt. men att sitta o surfa på telefonnätet är inget jag gör pga priset, varesig med gamla 3g telefon eller med min iphone.. med wlan fungerar det dock väldigt bra.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-10 11:28
Ursprungligen av tim-:

det beror på att 3g slukar batteri o kan reducera taltiden ner till 30-35% utav motsvarande taltid på gsm nätet.. inte värt enligt mitt tycke.

Men det ryktas ju samtidigt om att Apple kommer använda speciella 3G-chip som drar mindre ström.. och kanske även OLED skärm som minskar strömförbrukningen ytterliggare så battertiden blir densamma eller bättre jämfört med nuvarnade modell.
Fortfarande ointressant att byta till 3G om detta stämmer?

Har n95 och iphone, och det jag använder min iphone till är ju att surfa och maila ringa spela och trixa massa.. medans n95an var mer ringa och smsa, och då är det så orättvist att n95an har 3.5g när man sitter på edge... det är bra skillnad på hastigheterna när man skickar lite filer osv.. men kolla aftonbladet går ju typ exakt lika snabbt.. det är ju just när man börjar flytta tyngre filer.. typ bilder och låter. vi som har iphone vet ju att blåtanden inte är för att skicka filer, och är man på en fest och hör en bra låt eller dylikt är det bara att använda edge.. och då suger iphone:D nej då.. men det tar lite längre tid.

Men fördelarna med iphone tycker jag är att man kan få den SÅÅÅ mycket estetisk snyggare, man har ju en uppsjö av bra och fungerande program, (även på n95, osv. men symbia är fan svårare att fixa bra och roliga program till)
Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till en telefon med enbart knappar, näste lur blir ju förmodligen iphone v2. eller nästa stora succé från apple.

Har inte mac, men tycker att det fungerar smidigt med filöverflyttning osv. ser inte det som en nackdel.

och det som är grejen med 3g /3.5g är att det drar ju så sjuk mängd batteri.. ska man sitta och kolla post, nyheter, ta hem någon fil osv. så är ju halva batteriet slut, går man runt med 3g på hela dagen bara för att få in teckning, inte göra massa annat. utan den ligger på ett bord med 3g aktivt. inte gsm eller så, så måste du ladda den när man slutar jobbet, för den slukar den så fort.
vilket skulle va samma problem på en iphone om den hade 3g. därför antar jag då att apple har skippat detta.. om man ska tanka stora filer, är det ju bara att lubba och dra upp w-lan och köra.
detta har ju även n95 och n82 osv.

men din fråga är svår.. men som jag sa. tror jag inte jag kommer kunna gå tillbaka till en ren knapp telefon igen. men smaken är som baken, (delad)?

Lycka till och skriv vad du gör och hur det blev!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-10 12:01

Jag har gått tillbaka till min K810i:
* Först och främst för att det är hopplöst med de tappade samtalen på iPhone.
* Det går fortare att skriva SMS med vanliga knappar och T9.
* Det är enklare att synka över Blåtand istället för att behöva slita fram en sladd.
* Det går att använda telefonen som modem till datorn när man är på språng.
* Kameran är bättre (även om det knappast är någon deal-breaker)
* Det går snabbare att ringa (mindre pill och klick)
* Batteritiden är _mycket_ bättre även med 3G påslaget
* Wow-faktorn med iPhone är borta, nu är det mest jobbigt med allt lull-lull

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-10 12:42
Ursprungligen av bollman:

Jag har gått tillbaka till min K810i:
* Först och främst för att det är hopplöst med de tappade samtalen på iPhone.
* Det går fortare att skriva SMS med vanliga knappar och T9.
* Det är enklare att synka över Blåtand istället för att behöva slita fram en sladd.
* Det går att använda telefonen som modem till datorn när man är på språng.
* Kameran är bättre (även om det knappast är någon deal-breaker)
* Det går snabbare att ringa (mindre pill och klick)
* Batteritiden är _mycket_ bättre även med 3G påslaget
* Wow-faktorn med iPhone är borta, nu är det mest jobbigt med allt lull-lull

Som medlem i apple-fan-club så ska jag härmed besvara alla argument

* Min iPhone har aldrig tappat ett samtal.. vad är fel med din egentligen?
* Jag skriver snabbare på iPhone.. duttar som en idiot och orden flyger fram
* "slita fram en sladd". Min USB-är i princip alltid inkopplad i datorn.. Så det du kallar "slita fram en sladd" är för mig "Stoppa ner iPhone försiktigt i dockan som står framme på bordet. Hur bra som helst.. Slipper slita fram en sladd för laddning.
* Modem nej... det kunde jag med min SE också vilket var ballt. Lite segt på gprs bara.
* Nej kameran är ingen deal-breaker. Alla mobilkameror ser jag som leksakskameror då jag fotar med "riktig" kamera vanligtvis.
* Låsa upp, Home-dubbelklick och Dutta på kontakt för ringa. Jag gillar det!
* Sätter ofta iPhone i dockan när jag kommer hem vilket varje dag laddar upp den.... min SE hade längre batteritid men orkade inte leta fram laddnings-sladden så ofta.

"Wow-faktorn är borta"
Du menar att wow-faktorn med att kunna läsa mail överallt, surfa underbart i en riktig webbläsare osv är "borta" ? Jag kan förstå att om du endast använder din iPhone till att Ringa och SMS'a som min lillebror gör... (inte ens iPod, inte använt hörlurarna).. så förstår jag varför man är besviken.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-10 12:58

* Läs tråden om tappade samtal. Jag kör Telia och tänker inte byta bort Sveriges bästa täckning pga bugg i en telefon.
* Jag har haft iPhone _länge_ och jag kan skriva med 2 fingrar på den, men det går ändå snabbare på en T9-telefon, mest för att jag har feta fingrar som lätt trycker på fler bokstäver på en iPhone.
* Jag har en MacBook Air, need I say more?
* Med 3G kopplar jag hellre upp mig med telefonen som modem till min Air och kollar posten på _riktigt_ och surfar i en _riktig_ webbläsare.
* Men kameran i iPhone duger till typ ingenting, kvaliteten ligger väl som andra telefoner för 2-3 år sen.
* Stjärna, lås upp, skriv nummer. Går betydligt fortare, framförallt om man inte skall ringa från kontakt.
* Går att ladda SE via väggladdare elelr USB-sladd. Men när jag laddar min SE 1gång/vecka så var det 3ggr/vecka med iPhonen.

Vad gäller "wow" så se punkten om att ha den som modem. Min lätta MBA är i stort sett alltid med mig. Att man inte kan ha iPhone som modem till datorn är ett super-minus faktiskt. Jag har ju Telia och kan ju köra EDGE, men vad ska man med det till när man inte kan koppla upp den riktiga datorn via den?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-10 15:04

Håller med dig om modem ...
Har också en Air och iPhone borde gå användas som modem.... speciellt till en Mac
Men det är ingen dealbreaker för min del ^_^

Senast redigerat 2008-04-10 15:23

Det går visst att använda iphone som ett modem, finns då två varianter som jag läst om.

Här finns lite infor från en gammal länk jag sparat:
http://lifehacker.com/software/feature/use-your-iphones-internet-connection-on-your-laptop-327066.php

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-10 21:00

Okej, det _går_ men cheesus det där verkar osmidigt.
SE: gå upp i menyn blåtand, klicka på telefonen i listan, Connect to Network
Klart!

Haha!!! 1 dygn!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 12:50

Jag bytte min n82 mot iphone för två dagar sedan...

oj vad jag INTE saknar nokian..
visst, nokian var grym på alla sätt och vis, funkade klockrent med gps, turbo3g o allt .. kameran e överbra...

men har man ett äpple på sitt hjärta så kan skall man ha en iphone.. så är det bara..
det krävs en viss kärlek till allt som har med mac o göra..
och det bästa är att den blir ömsesidig...

har du en generös och bra inställning till mac så kommer den älska dig precis lika mkt som du kommer att älska den!

så är det bara...!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-17 14:04
Ursprungligen av themys:

har du en generös och bra inställning till mac så kommer den älska dig precis lika mkt som du kommer att älska den!

så är det bara...!!

Bara 20 år och redan så klok!
För precis - "så är det bara"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-18 01:42
Ursprungligen av themys:

Jag bytte min n82 mot iphone för två dagar sedan...

oj vad jag INTE saknar nokian..
visst, nokian var grym på alla sätt och vis, funkade klockrent med gps, turbo3g o allt .. kameran e överbra...

men har man ett äpple på sitt hjärta så kan skall man ha en iphone.. så är det bara..
det krävs en viss kärlek till allt som har med mac o göra..
och det bästa är att den blir ömsesidig...

har du en generös och bra inställning till mac så kommer den älska dig precis lika mkt som du kommer att älska den!

så är det bara...!!

misstänker att det är just denna inställning, som jag medger känner igen och håller med, som retar gallfebret på en hel del mac-hatare.
Antinge försår man... eller så gör man de inte

jag gillar nokian , hitta ett program där man kunde scanna coolt scanna varor på city
filmkameran är det bästa typ , spela upp på tvn och det blir nästan som en vanlig filmkamere (tro mig ) !

Men blir iPhone sen när den kommer ut här .

Bevaka tråden