- zingoalla
- Medlem ●
Hallå... kör både icq och msn pga av att alla kompisar man har inte kan enas om en standard...
anyway
icq och msn klienterna till os xär lite irriterande.. jobbiga att hålla på med och sega.. testat proteus v.2 ett tag nu och den är bra då den sammanfogar icq och msn.. men den kostar ju en del.. så därför inte värt det när både icq och msn är gratis (hur fan kan man ta betalt för ett sånt här program.. måste ju vara dödsdömt att konkurerra med icq-msn som båda är gratis)
Vad finns det för allternativ?
Kika på carracho eller DC… Vågar inte prata för mycket om det pga vissa regler på forumet… :rolleyes:
Det var inget…
Precis. Det finns ingen praktisk anledning att betala för Proteus, det är inte ofta den ber om registrering.
Proteus är annars det klart bästa alternativet. Annars så är det nog Fire som gäller om du vill köra båda två i samma klient, och då är Proteus det klart bättre alternativet.
/majk
Fire har funkat bra för mig de få gånger jag kört det, är ingen "power-user" av varken ICQ eller MSN.
Proteus är värt varenda krona.
Och om man inte vill betala för det kan man ju som det nämndes här klicka på "Free Trial" vid uppstart.
Har testat flera klienter och har kommit fram till att Proteus är den klart bästa.
Dessutom bara i alphastadiet. Det bådar gott inför framtiden.
men hur skickar man filer mellan Proteus och ICQ/AIM?
...men under Contacts finns ju "Send File" gråmarkerad...
Skrevs ursprungligen av tei
Som jag har förstått det så kommer Proteus snart (?) att kunna skicka och ta emot filer via icq. Om jag inte minns fel har det tom funnits i en tidigare version, men jag är inte alls säker.
Jag har för mig att ICQ vägrar släppa på informationen om filöverföring över sitt protokoll. Men jag som alla andra Proteus-användare hoppas på att det uppstår ett mirakel och implementeras i Proteus.
Netzach: Ok, då mindes jag nog fel (tyvärr).
Vi får väl hoppas att Proteus lyckas knäcka det där.
För mig som fortfarande använder g3-baserade datorer är Proteus en sann räddare - cpubelastningen är i stort sett obefintlig större delen av tiden, något som inte kan sägas vara fallet med ICQ (som drar oförskämt mycket cpu även när det ligger passivt).
Skrevs ursprungligen av Helmot
Funkar ganska bra måste jag säga. men jag har ett problem. jag får inte den att ta min msn. hur ska jag göra eller rättare sagt av har jag gjort för fel???
Gå in under Preferences -> Accounts, markera ditt MSN-konto och klicka på Edit.
Där ser du till att användarnamn och lösenord är rätt.
Sedan klickar du på fliken Account Options. Ibland strular mitt MSN också, och då brukar felet vara att "Enable this account" är avbockat.
Så bocka i det plus Enable History och Import Server Contacts.
Host name: messenger.hotmail.com
Port: 1863
Lycka till!
Så det är där skon klämmer!
Skrevs ursprungligen av Netzach
Jag har för mig att ICQ vägrar släppa på informationen om filöverföring över sitt protokoll. Men jag som alla andra Proteus-användare hoppas på att det uppstår ett mirakel och implementeras i Proteus.
Det finns Open Source klienter som klarar filöverföring, t.ex. Licq. Funkar hur bra som helst.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det finns Open Source klienter som klarar filöverföring, t.ex. Licq. Funkar hur bra som helst.
Ciryon
Funkar hur bra som helst med OS X?
Bästa med proteus är sitt kompakta "message center" med de aktiva kontakterna i en "låda" intill själva chatten. Inte en massa fönster i onödan.
vore inte det bästa om apple kunde svälja stoltheten och bara göra ichat kompatibel med icq och messenger... är som att ha ett telefonabbonemang där det bara går att ringa folk som är anslutna till samma telebolag... sjukt säger jag...
marknadsekonomi i all ära men viss asaker borde bara förstatligas... kommunikation är en grundläggande rättighet och borde underlättas... inte tjänas pengar på (om man nu gör det)
hatar en massa extra program.. lit edärför jag switchade, eller vad det heter, bara för att slippa en massa extraprogram ... fast jag har upptäckt att mac-världen är exakt likadan... folk där är lika "extrafunktionerochprogram-nördiga" som pc-folk"
mina 5 cent... och by the way så är ju proteus rätt ok om det inte vore för att det är ett extraprogram som bara ligger och stör i min japanska trädgård (läs hårddisk)
Skrevs ursprungligen av zingoalla
vore inte det bästa om apple kunde svälja stoltheten och bara göra ichat kompatibel med icq och messenger...
Tyvärr tror jag personligen inte det kommer att hända. Åtminstone inte inom en överskådlig framtid. Förvisso presenteras väl troligen iChat2 iom Panther men knappast med ICQ/MSN-stöd.
Hoppas jag har fel.
vore inte det bästa om apple kunde svälja stoltheten och bara göra ichat kompatibel med icq och messenger
Jag skulle inte tro att det vore speciellt svårt för dem att göra det i iChat, om de fick. Jag har för mig att AOL är de som äger ICQ också. Kan ha fel dock, och om inte AOL godkänner att de två protokollen som anävnds slås ihop så kan ju inte Apple göra det utan deras tillstånd. Det vore som att göra något olagligt.
Ang. messenger gör det mig inget att det inte finns i iChat, ju mindre PC-användare jag slipper prata med ju bättre