Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsproblem i Quark

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Sitter här med ett wuarkdokument där typsnittet inte vill funka riktigt ordentligt. Det funkar alldeles utmärkt i andra program som indesign etc men i quarken så blir det konstiga mellanrum mellan bokstäverna (se bifogad bild). Särskilt konstigt blir det ifall det är lite annorlunda bokstäver involverad (norska ä: och ö:n etc). Är det nån som vet vad det kan vara för fel?

• Medlem
  • 2008-04-07 14:14

Allmänt sett är Quark optimerad för TrueType/OpenType. Är det ett sådant?

Du kan läsa mer i bifogad pdf.

Nej det verkar vara ett postscript om jag fattar det rätt. Typsnittet heter Fago Office Sans.

• Medlem
  • 2008-04-07 20:49

Ja, postscript är ju för Mac, se länk, men enligt Quark är OpenType bäst. Blir det samma utseende vid utskrift på papper? Hör med ett tryckeri/prepress om saken, jag är ingen expert på detta.

Hur hanterar du dina typsnitt förresten? Typsnittsboken, FontExplorer, eller något annat? FontExplorer har ju särskilt insticksprogram för Quark som kanske fixar sånt här?

Jag hanterar det i typsnittsboken och det ser likadant ut vid utskrift. Får väl prata med tryckeriet för att se om de kan kanske veta vad det äär som spökar. Om det är någon som har en aning är ni ju alltid välkomna att skriva. Hoppas det löser sig.

1
Bevaka tråden