Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för integrering av hård- och mjukvara

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 15:19

Jag vet att många här sitter på rena hårdvaruriggar och många kör mest ett midiklav och en laptop men för oss som kör lite av varje så kan det vara trevligt med en tråd där vi delar med oss av tips och ideer om hur man får allt att funka smidigt tillsammans och arbetssätt som funkar bra.

Är själv ganska nöjd med min setup nu, midiinterface med många kanaler, kör allt in i en mixer med en subgrupp som går tillbaka in i datorn så man kan välja vilka spår man spelar in och även köra ljudet från datorn genom effekter och tillbaka igen om man vill det.

Jag sequensar allt från datorn, mest i Live numera. Jag har oftast kört midi hela vägen och sen när låten är i princip klar spelat in syntharna som enskilda spår och gjort klart hela mixen i datorn. Man kan ju spela in slingor som ljud direkt också men det blir lite bökigare om man vill pilla och ändra i det senare. Brukar mest göra det med så effektljud och sånt. Fast synthen blir ju fri för andra ljud, det jobbigaste med hårdvara är att man inte kan ha hur många instanser man vill av dem

Men det skulle vara intressant att hör hur ni andra jobbar och hur ni har löst det.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-04-08 19:42

Jag använder i princip enbart mjukvarusynthar nu för tiden. Jag var tidigare "synthsamlare" men har totalt tröttnat på det. Med ett par mjukvarusynthar så fixar jag de ljud jag behöver och sedan så börjar det roliga, att processa ljuden!

För att processa ljuden använder jag både hård och mjukvara. Jag har kopplat in några riktigt bra externa effekter som effekter till Logic och Cubase. Så jag försöker att använda dom på så många spår som det bara går. Detta har gjort att jag får ta besluten tidigare i mixen, jag menar. Jag har bara två bra externa komprissorer så de får jag processa och sedan spara ner processade som ljudspår.

Resultatet blir skitbra! Jag vet inte vad det är men lyfter definitivt ljudet. T.ex. så har jag börjat processa baskaggen genom min externa Summit Audio pre-amps linjeingång. Driver man den lite hårt och därmed ger den en hel del rörvärme så sitter den nästan perfekt i mixen direkt! Lite eq och sedan bara kompressorn på hela trumgruppen så är jag hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 15:47

Inte så mycket respons här? Är alla nöjda med sina setuper?

Hur brukar fördelningen hårdvara/mjukvara se ut i era låtar? Blir det mest hårdvara eller bara ett par spår per projekt? Hemma hos mig blir det säkert 70-80% mjuksynthar och för effekter och sånt är det mesta mjukt.

Jag kör ett gäng hårda synthar direkt in i ett MOTU828 mk2, så är det enkelt att spela in allt när man är klar för mix.

Men jag märker att jag använder dom hårda mindre och mindre, mjukvarorna har blivit väldigt bra, och det är lättanvänt. Har en Remote Zero SL för att slippa musarm, och börjar äntligen få in lite rutin på att använda den. (det är ju lite av en vanesak att sträcka sej efter den, och innan man fått upp farten så går det ju snabbare att användba musen).

Lustigt nog är den enda hårdsynthen som används på i stort sett allt Nord Modular G2 Engine. Som är helt datorstyrd... Väntar fortfarande på att någon ska göra något lika smidigt och kul helt native.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 16:12
Ursprungligen av PeterH:

Har en Remote Zero SL för att slippa musarm, och börjar äntligen få in lite rutin på att använda den. (det är ju lite av en vanesak att sträcka sej efter den, och innan man fått upp farten så går det ju snabbare att användba musen).

Känner igen det där, köpte mig en phatboy i höstas för att ha nåt att vrida på men jag har använt den väldigt lite. Man använder musen och ritar automatiseringskurvor ändå på ren rutin

Hur funkar G2 ihop med en sequencer förresten, kan man editera patcher direkt i sequensern som en vst eller måste man ha editor igår parallelt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-09 16:24

Jag kör mest mjukisar numera. Midi har jag glömt bort men allt är inkopplat. Alla externa synthar in i mixrar och subgrupp till datorn. Inga externa fx utom vid "livespelning".

Citat:

Hur funkar G2 ihop med en sequencer förresten, kan man editera patcher direkt i sequensern som en vst eller måste man ha editor igår parallelt?

Den är helt separat tyvärr. VSTi-integration hade varit grymt, nu är det ju separata filer för patcharna också, hade man gärna haft som en del av projektet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-09 18:00

Jag lattjade med lite hårdvarusyntar nyligen å har fortfarande en hel hög lånade analogsyntar tillhörandes vår käre BMX, men har inte använt dem så mycket som jag tänkt. Kanske får bli ändring på det. Faktum är dock att hårdvara är väldigt bökigt att använda i jämförelse. Framför allt är jag så otroligt less på att det är svårt att lösa plug'n'play-känslan som man får med mjukvara. Ljudkort med många ingångar och hårdvarusyntarna direkt in i datorn på varsitt stereospår efter att midi-jobbet är avklarat / redo att "brännas in" som audio... är en förutsättning. Men så byter man ljudbank i synten och det går två år, sedan är det major fuckup att försöka hitta tillbaka till ljuden, särskilt i syntar som Proteus t ex där inget multiminne finns utan man måste skruva fram rätt ljud & inställningar manuellt. Ett rejält (och rejält tråkigt) pyssel. Om Reason försvann från jordens yta nu skulle mitt huvudsakliga skapande få sig en mycket, mycket svår törn. Det är svårt att vända tillbaka till hårdvara när man gjort sig bekant med så pass fantastisk mjukvara.

Jag kör det mesta i datorn, men spelar in syntar + trummaskiner via ett Yamaha 01V med ADAT-buss till ljudkortet. Inget sparas längre som MIDI eftersom jag idag kan redigera audiospår nästan lika bra i Ableton Live, och jag dessutom inte behöver bekymra mig om att återskapa ett sound igen senare.

Jag upplever markant att mjukvara är mer spännande och prisvärt idag, det är få hårdvarusyntar som känns riktigt innovativa längre, och för mig har datorn fått "instrumentkvalitet" så jag känner inte längre att jag måste spela bara med hårda instrument för att det ska kännas "riktigt".

Däremot är min befintliga hårda instrument ännu inte så lätta att ersätta, och erbjuder alternativa sätt att angripa komposition och idéskapande.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-09 20:59

http://karmafx.net/

Något för er som letar efter att kompensrea nord modularen med!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 21:14

Jag använder inte så många hårdvarusyntar längre. Det beror mycket på att jag insett att jag kommer åt det ljudideal jag vill åt närmare och snabbare med vst's. Jobbar mycket i datorn (främst Renoise), men gillar även att leka med externa effekter. Av hårdvarusyntarna är bara TX81Z och Juno-106 inkopplade just nu. Försöker renodla studion hela tiden med att ha roliga/lättåtkomliga grejer som jag faktiskt använder. Försöka ha allting inom räckhåll.

encore, det där med att försöka ha allting inom räckhåll har jag försökt med sedan 1991 då studion började spåra ur (och sedan har den aldrig slutat med det) Så lycka till säger jag bara

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-27 08:07

http://www.tweakheadz.com/how_to_hookup_a_mixer.htm

Mycket matnyttig läsning om hur man mixar anlogt med DAW.... fler sidor finnes längre ner på sidan....

Jag har gått mellan lite olika setups, från det Makari började tråden med till i princip bara laptop och nu fortfarande mjukvarubaserat i grunden men lägger till hårdvara lite efter behov. Då går allt in i ett motu ultralite, mer prylar än så får inte vara med idag. Börjar sukta efter en halvfast bantam-patchbay-lösning med allt in och ut, lätt-tillgänglig och kopplat så det funkar som nu som default men möjligheten att bryta kedjan och patcha in saker efter behov. Hade tele-patchar ett tag men det blir så jävulskt med kablar o så började dom glappa efter ett tag (Behringer, mitt eget fel)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-28 13:33

Mycket intressant trådidé! Det känns som att HW/SW är lite svårt att få till.

Under några år har jag av ekonomiska skäl (läs studier) endast använt Live och gratispluggar på en Powerbook. Nu har jag en lön (coolt) och har köpt på mig några syntar. Jag älskar Live och vill använda den som sekvenser. Vill använda Lives effekter och upplägg, med clips. Men jag behöver något att styra med. En kontroller som jag kan mappa så hårt att den typ integreras med mjukvaran. Just nu fluktar jag på Akai MPD32+MOTU Ultralite som en möjlig lösning. Har oxå kikat på Korg Zero8, men den är så himla dyr och jag behöver ingen kaospad.

HW Syntar för att det är så mycket roligare att ratta. Live skulle kunna växa med rätt kontroller. Muspek är historia hoppas jag.

credo, kolla på Novation's SL serie till Live. Dom är super! Jam saluför dom...

Jag använder mig av motu 828mk2 som ljudkort, och styr all mixning med en Behringer BCF2000.. vilken jag verkligen rekommenderar ALLA att införskaffa snarast. Med hjälp av den kan jag släcka mina skärmar lite när jag vill och faktiskt lyssna på hur saker låter..
Jag kör väl fifty fifty hårdvara mjukvara när det gäller effekter.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-28 23:52

Synaps: ska kolla upp Novation SL i verkligheten. På pappret ser de fina ut, men lite plastiga.

Jag har också en BCF2000 och kan också varmt rekommendera den eller någon liknande kontroller. Det gör större skillnad än man kan tro att ha fysiska reglar. Och för struntsummorna de går för finns det ingen anledning att inte ha en.

Jag är personligen rätt sugen på en monome, men jag tvivlar på att jag kommer ha så mycket tid och ork som förmodligen krävs för att utnyttja den fullt ut.

BCF2000 (och BCR2000) är bra grejor, det kan jag också rekommendera.

Jag hade turen att köpa en MackieControl begagnad, och det har varit ett fantastiskt lyft. Inte så mycket i själva skapandet, men just vid mixning och mastring behöver jag knappt röra musen längre!

Ända sedan Mackie släppte Pro-versionen, som har USB-koppling istället för MIDI, så börjar den gamla varianten dyka upp begagnat till rimliga priser. Det är mitt tips idag.

Jag kör delvis öppen setup.

Cubase på PC med en bunke vst/vsti är ett väl inkört system som jag nog aldrig lämnar.
Sen kommer en soundtracsmixer, en hög med effekter och kompressorer, och mycket varierande ljudkällor som i princip kopplas om och runt hur som helst för varje projekt, vad som nu faller mig in.
Jag minns aldrig hur nåt var, så total recall? Glöm det! Det gäller att trycka REC när nåt låter bra bara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-01 19:18

Ett tips är att CME Bitstream från att ha varit en mycket dyr kontroller nu är mer rimligt prissatt!
Finns bl a på emusic.se för 2600:-
Tycker den verkar lite hetare än novation remote sl. Även om Novation har sjyssta LCD-rattar så har Bitstream åtminstonde en och där kan man definera text för varje ratt etc.

1
Bevaka tråden