Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara en synth

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-04-08 21:00

Idag är min tanke på att köra med 5 synthar/pianon

Roland FP7 agerar piano samt lite universalljud
Hammond XK 1 är rätt naturligt att köra orgelljud på
DX7 fungerar som nedre manual till hammonden
Yamaha mm6 till lite roliga synthljud
Kawai K1 köra stråkar från mm6an

Ovanstående setup klarar jag mig skapligt med för den musik jag spelar men de gånger man bara vill ha ett keyboard med sig så är det mm6an eller FP7an som får följa med.
Tyvärr tycker jag FP7ans pianoljud inte tränger igenom tillräckligt bra samt att den är lite användarovänlig om man vill byta ljud snabbt osv.

Finns det bättre alternativ till bra piano/universalsynth?

Yamaha s90 ES är det jag sneglat på men jag har inte hittat det för provspelning än.

Nord stage men den är lite dyr samt om pianoljuden om de är som på electron är väldigt jobbiga att lyssna på om man spelar själv.

Yamaha c250 är nog det bästa pianot jag testat men det bär man inte många gånger om man inte behöver samt att jag vet inte hur de övriga ljuden är.


Kom gärna med egna erfarenheter eftersom jag velar alltid och byter saker

Hej!

Jag föreslår Nord stage helt klart! Jag har en och är jätte nöjd med den!
Den är i och för sig ganska dyr, men den låter jättebra. Jag håller med om att electrons pianoljud är lite jobbigt, men Stagen pianoljud är betydligt bättre!
Den är också jätte lättförstålig, väldigt lätt att sköta!
Och den är dessutom ganska lätt att bära på, och jätteskön att spela på!
Så jag tycker som sagt Nord Stage är bästa alternativet!

/Gustav

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-04-14 09:22

En tanke är att behålla rolandpianot å skaffa en stage compact men tyvärr är ju priset lite i överkant ändå med tanke på vad jag redan lagt ut.

Tips kan vara att kolla på Kurzweil PC3X om du ligger i prisklass S90 ES. Svenska agenten har satt "tysklandspris" på den.

Den har nog allt du söker, men utom låg vikt då (den har ju viktade tangenter)
- bra pianoljud
- de stråkar & skojiga syntljud du söker + 700 ljud till
- B3-emulator (inga samplingar)
- 9 fysiska reglar för orgel
- ljudbyten utan att hacka in tystnad

Kommer också släppas senare i år med 76 semiweighted-tangenter om du spelar mycket orgel.

1
Bevaka tråden