Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var trycka bok i liten upplaga

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 10:10

Jag har skapat en familjebok i Indesign som jag vill trycka i ett 10-tal exemplar

Har tittat lite på www.gordinegenbok.se men där kan jag inte ladda upp färdiga pdfer...

Har någon ett bättre tips - har för mig jag hittade ett företag i Tyskland men nuhittar jag inte det och kommer inte på vad jag ska skriva på engelska för att googla rätt...:p

Kolla med Arkitektkopia ,med flera servicebyråer. Men billigt blir det nog inte.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-04-09 11:13

Jag kanske kan hjälpa dig!!

Jag har ett litet digitaltryckeri där vi i första hand spiralinbinder böcker!
Vill du ha ett pris så meddela mig: Sidstorlek, antal sidor, om det är enbart svart tryck eller färg och vilken slags inbindning du vill ha (vi kan spiralinbinda eller häfta).
Maila mig på asa@tildetryck.se.

Läs mer om oss på www.tildetryck.se

mvh
Åsa

Lulu.com kanske kan vara något att titta på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 11:41

Tack för alla tips
Lulu verkar bra men svår hemsida tycker jag
några mer tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 12:35

Många digitaltryckare kan hjälpa dig, annars är det väl fotobokmaffian

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 12:53

fotobokmaffian? menar du Gördinegenbok eller har du några tips?

Råd och Rön hade en artikel om att trycka egna böcker nyligen (kräver prenumeration för att läsa). Där står det att Books on demand har en minsta upplaga på 22 st och Författares bokmaskin sätter gränsen vid 30 st.

Ursprungligen av Adrian B:

Råd och Rön hade en artikel om att trycka egna böcker nyligen (kräver prenumeration för att läsa). Där står det att Books on demand har en minsta upplaga på 22 st och Författares bokmaskin sätter gränsen vid 30 st.

Jag hade bestämt mig för att trycka mina böcker på Författares Bokmaskin, men nu verkar deras hemsida plötsligt ha tvärdött. Jag vill inte trycka pytteupplagor, några hundra ex allra minst, men det är ändå ganska små upplagor för att inte riskera för mycket pengar. (Jag har frågat ett par förlag men intresset är för litet från dem, så jag tänker trycka upp dem själv och sälja genom eget förlag så gott jag kan.) Jag väger mellan 300 och 1000 ex.

Är det bara att begära offerter från alla tryckerier man kan hitta eller finns det några som är speciellt bra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 13:11
Ursprungligen av sanne b:

fotobokmaffian? menar du Gördinegenbok eller har du några tips?

Apple, eller fotoquick, fujifilm eller liknande

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 13:24

nu hittade jag det jag var ute efter

www.pixopolis.se

tack alla

http://www.blurb.com

Annars var det sjukt smidigt att göra böcker i iphoto. Du kanske dock måste exportera dina pdf:er till något bildformat. Men sedan är det bara att lägga in dem...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 16:13

ska kolla iphoto oxå...

Lulu är bra och förmodligen billigast. Det går att beställa ett (1) exemplar och man behöver inte ha med deras loggor eller dylikt. Du kan formge hela boken utan begränsningar, det är bara att läsa på i hjälpen...

Gjorde själv ett par fotoböcker i iPhoto med ett femtiotal uppslag vardera, körde ut som PDF och gick till en lokal kopieringsbyrå med digitalpress här i Beijing. Ca 400-500 SEK per styck har jag för mig (lite kompispris var det iofs). Bra kvalitet och riktig bokinbindning. Men iPhoto rör jag aldrig igen med sitt hopplöst sega bibliotek (mer än 10-15000 bilder) och "hoppande", oförutsägbara layouter. Var visserligen iPhoto '05 men never again... Bara jag får tid så blir det InDesign nästa gång.

Jag har tryckt tre böcker hos Lulu.com. Även om frakten står för kanske 50% av priset så blir det billigare än hos deras svenska motsvarigheter, vad jag sett. Jag har betalat från ca 39 kr/st till ca 95 kr/st inkl frakt och då har jag beställt 30 böcker i taget. Det brukar komma erbjudanden om rejäla rabatter på "större" upplagor (100-300 exemplar) med jämna mellanrum.

• Medlem
  • 2010-09-26 21:16

Har inte sett att nån tipsat om vulkan! https://www.vulkan.se/

Lulu.com låter bra för att göra böckerna tillgängliga utrikes, och eftersom jag skriver på engelska så är det ju viktigt. Då slipper de dyra portokostnader.

Men i Sverige? Vulkan ger inga tydliga indikationer om kostnader. Bokmaskinen lät bra, tydlig prisbild och bra priser, men de verkar ju ha gått upp i rök hux flux.

Jag får försöka med offerter från lokala tryckerier. De kan ju få en chans i alla fall.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vulkan ger inga tydliga indikationer om kostnader.

Nej, man var tvungen att registrera sig, gå igenom 1000 steg och ladda upp ett tomt dokument för att få fram några priser. Riktigt dåligt!

• Medlem
  • Harestad
  • 2010-09-27 14:17

Kolla även med Colour Partner i Göteborg, vet att de nyligen skaffat en digital tryckpress som även fixar böcker. Colour Partner AB | Intro

Jämför offerter

cm-gruppen i Stockholm har bra priser. Cm Gruppen AB - Om CM Gruppen

Jag har tyckt flera böcker i små upplagor (30 ex per tryckning) hos Kopieringshörnan i Uppsala. Kopieringshrnan AB/ Det finns fördelar med att anlita lokala tryckerier för att kunna kolla på ett provexemplar.

Priserna varierar kraftigt mellan olika tryckerier. Begär offert från flera och jämför.

1
Bevaka tråden