Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usel bankservice

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Vad ska vi Macanvändare göra åt bankeländet. Jag har länge haft problem med Handelsbanken, och har bombarderat utvecklingsansvarige med e-brev för att få till stånd en ändring. Vad jag förstår har massor av Macanvändare gjort samma sak och det har fått till följd att handelsbanken nu utvecklar ett inloggningssystem som fungerar också för Mac OS X.

Nu tycker jag det är dags för Postgirot, som numera ju ägs av Nordea. (Hur det köpet kunde godkännas med tanke på konkurrenssituationen är en skandal enligt mitt förmenande.) Jag är med mitt företag ansluten via sk. Affärsgiro (kostar lite under tusenlappen om året). Det skulle bespara mig utgiften för diverse avgifter. Fr.o.m. april införde Nordea diverse avgifter (vem blev förvånad?), bl.a. för kontoutdrag. Vid kontakt med Postgirot fick jag veta att detta inte skulle gälla mig, eftersom jag hade Affärsgiro. Nu har jag i alla fall påförts avgift. Förnyad kontakt uppdagade att jag inte alls var befriad från avgift p.g.a. Affärsgirot. Vad värre är: jag har över huvud taget ingen nytta av att ha Affärsgiro (och betala för det). Sådant är de inte lika angelägna att upplysa om!

Tillbaka då till det som jag provat tidigare och som endast fungerade sporadiskt och innebar extra arbete för mig: e-kontoutdrag med en gammal version av Netscape. Nu ska det fungera bättre intygade kvinnan jag pratade med; nu fungerar e-kontoutdrag med Netscape 7. Men jag vill inte använda Netscape 7! E-postgirot fungerar utmärkt med Explorer, så varför inte e-kontoutdrag? Inget svar!

Vad ska vi Macanvändare göra för att slippa bli diskriminerade med vaga hänvisningar att ?ni är så få? och ?det är så svårt? och ?det fungerar ju? (!) och en massa andra tramsargument?

På den danska hemsidan http://www.mediamac.dk/ har man fört en livlig diskussion om Mac och banker och det har vad jag förstår satt blåslampan i baken på bankerna där. Vi behöver en blåslampa i baken också på de svenska bankerna (vissa i alla fall).

Jag är förbannat trött på oligarkin och utsugarmentaliteten i svenskt bankväsende! Och särskilt trött är jag på att diskrimineras som Macanvändare.

Hälsningar
Mats Ödman
(f.d. utsugen Nordeakund, nu Handelsbankenkund med tvekan och från april månad också missnöjd Postgirokund)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 17:59

Vi ska erbjuda oss till någon liten ganska ny bank som t ex ICA-banken eller IKANO att vi byter till er om ni ställer upp på följande...

När jag sa upp mitt SEB-konto tyckte tjejen i kassan dels att jag kunde få högre ränta om jag behöll det (varför erbjöds jag inte en vettig ränta som befintlig kund) och att ICA-banken som jag bytte till inte var en "riktig" bank med kontor. Jag påpekade då att SEB lagt ner sitt kontor i Årsta där jag bor medan jag kunde sätta in och ta ut pengar på ICA som har öppet från 8-22 varje dag. Då påpekade hon att dom inte hjälpte till med boupptäckningar på ICA. Det har hon ju rätt i.

1
Bevaka tråden