Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig att få rätt format!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har filmat i 16:9 format, lagt in i Final Cut Pro, där det ser ut att vara rätt. När jag sedan bränner filmen har formatet ändrat sig till 4:3 och bilden har fått fel proportioner. Vet någon vad jag gjort för fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 12:21

Var spelar du upp filmen när felet yttrar sig? Det kan ju vara så att filmen exporterats anamorfiskt, vilket ju blir helt rätt när man spelar upp den sedan på t ex en 16:9-TV.

Jag måste ha gjort en ändring någonstans iFCP eftersom den första delen av samma film blir i rätt format när jag har bränt den och ser skivan på min TV. Nästa del av samma film blir i fel format. Jag skall testa i en 16:9-TV men felet måste ligga någonstans i överföringen. Vad menar du med "exporterats anamorfiskt". Tack för ditt snabba svar, snällt av dig att du bryr dig!

För att få ett korrekt format på en widescreenfilm om den exporteras för att ses på en dator, så måste pixelratiot vara 1x1, dvs fyrkantiga pixlar.

I många videokameror och TV-apparater så är inte pixlarna fyrkantiga, utan rektangulära.

Omvänt gäller då att om du exporterat till ett datorformat och fått ut en film med fyrkantiga pixlar och sen visar den på en TV så blir det fel.

Du kontrollerar/styr alla såna här saker i ditt redigeringsprogram. Jag använder själv inte FCP, men när du startar ett projekt kan du helt säkert påverka det här. Samma sak vid export..

Var uppmärksam på 'pixel aspect ratio' eller format som PAL DV (inte fyrkantigt) PAL Widescreen DV (inte fyrkantigt).

Tack, jag skall kolla!

1
Bevaka tråden