Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Solton

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-14 15:22

Hej,

Lite då och då dyker det upp begagnade Solton/Ketron grejer, blir alltid lite nyfiken men saknar info om de flesta maskiner, t.ex. deras MS5. Om någon sitter inne på lite info om synthes, kvalitet på mekanik och ljud eller har en länk till en bra Solton-sida vore jag tacksam!

Grejjen med solton är att dom var ok för nybörjare, dragspelare, zigenare, det jag minns av dom gamla solton är att man knappt kunde editera ljuden. Men för sin tid var dom helt ok.
Senare har dom släppt ett par keyboards med ketron såsom x1, vega mfl dessa maskiner har barndomsfel som man ska akta sig för. Displayer i vega´s första keyboards krånglar för att en potentiometer sitter för nära högtalaren som vibrerar loss den ur sitt läge.
X1 är helt värdelös även om den har sampler, det tar 10 minuter att ladda in ljud osv...Ibland fryser den sig totalt och du måste ladda om os.
Är du inne på hemkeyboards så kolla istället på Gem Wk 4 eller 8, där får du en stor display, bra möjligheter att göra ljud och en 64 mb sampler.
\mina 5 cent

Jag har faktiskt en Solton MS50 (tror jag, den används inte utan står nerpackad i en case)

Men vad jag vet går det inte att göra om ljuden...det är som sagt en keyborad av klass!? Har ett gäng diksetter dessutom med härliga ltar från 80-tal och bakåt....kanske dags att gräva fram den och kolla hur det egentligen står till...

Här finns lite info om den : http://www.synthony.com/vintage/ms50ms60.html

även info om ms5:an : http://www.synthony.com/vintage/ms5ms4ms3.html (inte så mycket men ändå...)

Mvh

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-14 18:20

Tackar för infon, hade hoppats att de kunde ha något udda och skoj i syntesväg att erbjuda men onekligen får man tänka om där..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-14 22:54

Jag har en Programmer 24.. det är en skum sak..

1
Bevaka tråden