Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en fråga om akai mpc500

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag har en fråga till er som har/har haft en Akai MPC500:

Om man spelar mpc:ns interna ljud från ett digitaltrumset via midi, kan man även byta program, dvs hela "trumsetet" via midi program change?

Tack för hjälpen!

[p.s. jag vet redan vad en del av er tycker om mpc500 så den diskussionen kan vi skippa här Behöver bara en snabb och enkel lösning på ett jobb jag ska göra...]

Mitt tips är att köpa en beg racksampler för några hundralappar och göra trumkit på olika midikanaler. Sen är det bara att byta kanal på synthtrummorna. Mpc är ingen sampler utan en midisequencer för att citera Kallback. En Esi-32 för 600:- är 10ggr kraftfullare som sampler än en mpc1000.

tack för tipset men det är en förutsättning att samplern har typ flashminne + autoloadfunktion så att man kan bryta strömmen och de ljud man önskar laddas automatiskt när den slås på igen. och det går inte med de flesta beggade hårdvarusamplers (gamla externa scsi-drivar är uteslutet.)

Jag behöver heller inte någon kraftfull sampler utan bara en enkel burk som kan spela upp ett par hemmasamplade trumset med ett fåtal olika velocitylayers.

...någon annan som kan besvara min fråga?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-14 18:55

Jag tror det ska funka, fast jag har ingen aning faktiskt.... tanka manualen och kika...

Jag kollade i manualen och det verkar som att det ska funka men behöver vara 100% säker.... ska göra en grej åt Musikmuseets trumutställning som öppnar i maj och behöver en snabb lösning..

1
Bevaka tråden