Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga datorn att gå igenom riktiga routern?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-15 06:08

Hej.

Har ett jätte problem, (är inte helt hundra på hur allt detta funkar, men såhär har jag förstått det). En snubbe på kontoret har satt upp en proxy på en linux burk och tvingar (via arp?) alla datorer att gå igenom den istället för den riktiga routern. Detta känns inte helt säkert då det verkar som han loggar allt och jag vill inte att han skall ha mina lösenord till var o varannan sida. Finns det något sätt att spärra all trafik till det ipt och tvinga min dator att gå igenom 192.168.1.1 istället?

Tack på förhand.

Ursprungligen av Pipen:

En snubbe på kontoret har satt upp en proxy på en linux burk och tvingar (via arp?) alla datorer att gå igenom den istället för den riktiga routern.

Ursäkta att jag inte svarar direkt på din fråga...

Det finns kanske sätt att gå runt detta, men om det är ett beslut från arbetsgivaren att trafiken ska gå den vägen, så får man kanske acceptera det.

Är det inte bättre att ta en diskussion med arbetsgivaren, och ta reda på varför de gör detta, och hur mycket de egentligen loggar?

Den här "snubben" har väl inte gjort detta på eget initiativ, för att han tycker det är kul att kolla övriga anställda?

• Medlem
  • 2008-04-15 09:44

anledningen ill att har gjort det är för att han precis läst en guide om hur man gör det.
absolut inget som kommer ifrån min chef, och det kvittar om jag får tag på min chef, han skulle aldrig villja ha det så, men problemet är att varken chefen min eller denna snubbe är på kontoret.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 11:20

Såvitt jag vet så loggar inte en proxy lösenorden utan enbart vilka sidor vilken dator surfar på och i vissa fall så sparar den även dessa sidor så om flera går till samma sida så slipper de gå ut på nätet och slösa bandbredd utan går bara direkt till proxyn.

hur du går förbi den vet jag inte.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-15 11:38

Det låter som lite (oseriös?) lekstuga på ditt jobb. Du ska nog ändå kontakta dig chef och/eller arbetsgivare för att förhöra dig om vilken policy som gäller för nätverket och dess drift och säkerhet. I synnerhet som din kollega aldrig (?) är på kontoret. Om din kollega vill förkovra sig (vilket jag helt klart och uppmuntrar) så bör han förlägga dessa övningar till ett labb eller annat separat näverk.

Håller fullständigt med frazze. Kontakta din chef.

1
Bevaka tråden