En sida som ser riktigt proffsig ut så jag har lagt ribban väldigt högt när jag "granskat" den. Ha det i minnet för en del saker kan uppfattas som väldigt petiga.
Jag tycker att sidan är snygg och ger ett välorganiserat intryck. Den framstår som enkel att hitta på vilket ger en motivation att söka/klicka. Detta är viktigt för motsatsen leder ofta till att man ger upp innan man ens testat. En extrastjärna för att sökvägen finns angiven på varje sida man kommer till.
Jag börjar med något som jag inte har kunskap om - laddningstiden. Ligger ni på en långsam server eller finns det saker som skulle kunna trimmas för att snabba upp laddningen av nya sidor? Skillnaden på laddningstid är stor mellan att ladda sidor från vänstermenyn och hoppa mellan olika sidor i forumet.
Huvudbilden tar tid att ladda - vilket lite förtar det första intrycket. Den är om jag ser rätt på 132 KB. Jag undrar om man inte med komprimering skulle kunna få ner den ordentligt i storlek utan att tappa kvalité. Kan vara petigt eftersom den inte laddas om - men första intrycket är alltid det första
Mörkgrå randen med information under huvudbilden. Informationen ska lyftas fram och att avvika från sidans övriga färger är ett sätt men jag tycker inte riktigt att den avvikande färgen står sig så snyggt mot övrigt. Undrar om inte "blanksvart" skulle vara ett bättre val.
Kursivering För text som ska lyftas fram använder vi i tryckta medier ofta kursivering. Det är inte lika effektivt på skärm eftersom upplösningen är så mycket lägre. Dessutom har läsundersökningar visat att ett eller ett par ord som kursiverats ökar uppmärksamheten medan folk tenderar att hoppas över stycken som är kursiverade. Det gör att jag inte tycker att kursiveringen på "Gå med i klubben" är så lyckad.
Rubriker som svävar. På sidor med mycket text hjälper rubriker till att underlätta läsandet. Här har man även föredömligt valt avvikande färg och grad. Tyvärr svävar dem, dvs det är lika mycket avstånd till texten före som efter, och ger därför inte den hjälp de skulle kunna gjort. Det blir tydligt på sidan Klubbinformation. Mer utrymme över rubrikerna skulle jag önska.
Smala marginaler Marginaler tjänar till att lyfta fram texten och avgränsa mot annat. Det blir därför lättare att läsa om inte annat material ligger för tätt mot annat material. På t ex Camarofakta är det en mycket smal högermarginal. Lite mer luft där - mot artikelindex - skulle underlätta läsningen
Forum - har "Allmänt" på översiktssidan (första man kommer till om man klickar på Forum) hamnat lite fel? Det är mycket vitt till vänster. Övriga "board" (vad heter det på svenska?) ligger dikt till vänster.
CCS Klubbshop Bilder/ikoner på kategorierna skulle nog lyfta sidan.
Som sagt, en proffsig sida som jag vill gratulera både dig och medlemmarna till