Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förberedelser för Xserve?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag är ny på att hantera servrar och har precis köpt en Xserve..

Nu är min fråga följande:
Är det något speciellt man bör förbereda/tänka på när man ska konfigurera en server?

Ni med erfarenheter har ju säkert stött på en del grejer.

/O

Kanske om du beskriver lite mer så blir det lättare att hjälpa. Vad skall servern användas till, vad skall det rulla för tjänster på den, etc etc?

Det finns ju så mycket man kan göra med en server så att svara på den fråga du ställer är väldigt svårt..

Såhär direkt kan jag dock säga att både SAMBA och AFP är hyffsat trasiga under 10.5 Server, så där kan man ta sig en funderare om man tänkt köra fildelning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 21:16

Sitt lugnt i båten tills Mac OS X 10.5.3 Server kommer ut vilket borde vara snart. Säkert inom två veckor. Ska jag göra i alla fall.

Beror ju som sagt på vad man skall ha den till.. Har en 10.5'a som rullar som Mailserver och VPN utan problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 01:03
Ursprungligen av Johan S:

Beror ju som sagt på vad man skall ha den till.. Har en 10.5'a som rullar som Mailserver och VPN utan problem...

Såklart, jag ska ha min till fildelning så...

det blir förmodligen inte till fildelning , men dela kalendrar, använda sig av podcast producer, wiki funktionen, iBiz synkronisering, kontaktsynkronisering, iChat server

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 21:51

beroende på hur mycket du tänkte göra på Podcast producer så rekommenderar jag definitivt att börja titta på mer än en server.
Sen är det så att det inte bara är att klicka sig igång, rekommenderar en utbildning i form av server essentials till att börja med.

tack för ditt svar glemme, jag tror säkert det är bra att gå en kurs, jag ska överväga saken.

1
Bevaka tråden