Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte använda DVD Studio Pro vilka alternativ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På vår webbtv avdelning tycker de att DVD Studio Pro bara är för mycket.
De vill enkelt kunna bränna ut FCP projekt dirket ner på en DVD som sedan kan spelas på vilken DVD-spelare som helst.

iDVD kanske?

Bara den klarar att bränna FCP projekt så.

Kanske inte...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-16 12:25

DVDSP är givetvis det enda DVD-programmet som lirar transparent med FCP - det ingår ju i Final Cut Studio.
Har man väl gjort en mall i DVDSP så är det en barnlek.
Annars blir det till att exportera FCP-projektet till en masterfil - t.ex. dv.mov (om projektet är i DV). Sen droppar man den filen i Toast och bränner en autostartande DVD utan menyer.
Alla jag känner i branchen mastrar ut från FCP.

Nog insåg jag att det var DVDSP som lirar bäst med FCP.
Frågan är: Hur svårt är det göra denna mall du pratar om?

Steg 2 var det jag tänkte på en export som man sedan bränner.
Får prata med de som ska jobba med det hur de vill ha det.

• Medlem
  • Harestad
  • 2008-04-16 13:08

Jag gör en hel del DVDer med reels osv. på företaget jag jobbar på. Och då använder jag FCP och DVDSP.

Mallen består av en meny som jag gjort i Photoshop. DVDSP hanterar lager galant så det är mycket smidigt att bara uppdatera textlagren i psd-filen, utgår man från en tidigare använd fil så uppdateras menyn i DVDSP automatiskt.

Sedan kan man spara egen grafik som t.ex. knappar, du hittar dem sedan under Shapes och Custom. Bara att dra och släppa på de knappar du vill ska ha den speciella grafiken.

Största pillet ligger i att jobba i timelinen när det är många filmer som man ska nå från menyn. Då är kopplingen mellan de olika kapitlena och knapparna i menyn det som tar mest tid. Samtidigt som det är väldigt snabbjobbat i DVDSP.

Jag har kollat lite på andra program från t.ex. Adobe, men integreringen i Final Cut Studio väger över

Okej så det är en fråga om att RTFM för att fixa detta?

1
Bevaka tråden