Ok! Tack för tips.
Jag var hos Rhodeset igår, det står hos min brors enrummare för att min flickvän tycker att det är för mycket damm på golvet i vår stora tvåa
Vi fick väldigt mycket gjort faktiskt på några timmar.
Vad vi gjorde var:
1. Vi lyfte bort harpa, namerail, och stomme och rengjorde/dammsög hela skiten. Vi hittade lite smått o gått såsom stämjärn, ett antal plektrum, en godispåse (gammal sort i frasigt papper) med en sångtext på, en avbruten tine och en jäla massa damm.
2. Vi plockade ut alla tangenter och la i locket (Tips av Freddan) i ordning. Sedan undersökte vi skicket på filtarna på tangentpedestalen, alltså längst bak på tangenten. De flesta var i ganska bra skick. Men vissa var förhårdnade. Vi bytte inte ut något utan sprayade lite på dessa filtar (CRC Silikonspray). Vi sprayade också på de pinnar som håller tangenterna på plats.
3. På dessa pinnar sitter det runda filtar med hål i (såklart). Filtarnas tjockhet bestämmer vilket svängrum tangenterna skall ha (upp och ned med andra ord) och allt var i bra skick och behöver inte bytas ut.
4. Efter sprayning stoppade vi tillbax stommen i caset och plockade i alla tangenterna igen.
Innan sprayning var keyboardet slött som tusan men nu jäklar!!
Vilken skillnad. Nu flyger vi över tangenterna! Riktigt skönt blev det med andra ord.
5. På med harpan och in med sladden för att försöka hitta den sweetspot som man vill ha mellan hammertips och tines. Vi la bara på harpan och hittade på en gång ett sweetspot.
Innan vi överhuvudtaget gjort något med pianot så lät det knappt någonting ur rhodeset utan förstärkning. Nu kändes det som att spela på en vibrafon! Lät hur mycket som helst.
På med skruvar. Färdigt!
6. Nej, inte färdigt än. Vi upptäckte att tangenterna dubbeltriggade. Vi upptäckte också att neoprenhammarnas viloläge med tangent nedtryckt var så nära tinesen att hammartipsen dämpade vibrationerna.
För att få bukt med detta skruvade vi upp harpan och tejpade två lager tjock självhäftande tejp mellan stomme o harpa. Sedan Justerade vi skruven som sitter längst in mot tangenterna på tonstaven till en ca 7 mm. Efter detta justerade vi tonstavens tonkontrolls-skruv (skruv nr 2) tills rätt "bark" fanns där (88 tangenter, puhh..)
Vi fick inte riktigt bukt med, heter det keydip?, avståndet mellan hammartips och tines i nedtryck läge. Om någon har tips så berätta gärna.
Ang, dubbeltriggning, så tror jag det är enkelt fixat. Tror jag kan borsta till filten som slår an neoprenhammaren så den blir lite fluffigare. Alternativt, lägga dit ny filt som jag faktiskt har köpt.
Till nästa gång / framtiden så funderar jag på att sätta dit nya hammertips. Samt nya dämpkuddar. Kanske till och med köper nya dämparstänger.
Sist men inte minst, och dyrast: Ny tolex.
Jag tog lite bilder och skall ta lite fler som kommer upp här på sidan så snart som möjligt!
Mvh Axel