Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

udda/skojiga/späjsade midi-controllers ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vad vet ni om som sänder ut midi on/off notes, men som ser ut på annat sätt än
en vanlig "tråkig" midi klav ?? ska helst ha nån form av knappar/switchar som genererar
noterna, så brytning av laserstrålar och viftning i luften framför beamcontrollers är
därför inte intressant, tips emottages......

http://www.lividinstruments.com/hardware_ohm.php <- osäker på om den fungerar exakt som du vill.. men den är riktigt häftig iaf

jo precis sånt ! tack, ska kolla in den...

vad mera... ? (även diy går bra)

haha, midigöbbe! Köp en anal-og sequencer istället och stanna i ditt rätta element...timingen du vet!

höhö ! bara det att jag skulle vilja styra med nåt annat än en vanlig klav, så då är det mest troligt att om man ska hitta nåt skojt udda att det blir nåt med midi, får väl konvertera om midit till cv sen då i värsta fall vettu

(hade annars ev tänkt skaffa doepfers touch cv/gate kbd, men det kom ju av sej
pga att dom måste kontstruera om det för det funkade tydligen inget vidare)

nu har jag hittat vad jag sökte
http://www.master-production.com/acc_keyb.htm
det blir 2 st såna - ett för varje hand - instant kalle jularbo !

De där Jazzmutantgrejerna är ju hur koola som helst. Om man har råd.

monome.org

de är superskojjiga. har själv en 40h som jag använder på tok för lite

Ursprungligen av manolito66:

monome.org

jo jag har sett dom på matrixsynth nån gång men har väl aldrig skaffat mej nån riktig koll
på vad det är/hur det funkar, kan du beskriva i korthet bitte ?
sänder knapparna ut midi note on/off data eller ?

Fanns ju någon moduluppbyggd variant även, om jag inte har drömt ihop det.
Söker lite på 99´an men kommer inte så långt. Ska leta vidare lite till och se om jag hittar något.

Det var iaf ett rätt fräckt koncept. Man valde olika delar och pluppade in dom i sitt kabinett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 12:30
Ursprungligen av Electroboy:

Fanns ju någon moduluppbyggd variant även, om jag inte har drömt ihop det.
Söker lite på 99´an men kommer inte så långt. Ska leta vidare lite till och se om jag hittar något.

Det var iaf ett rätt fräckt koncept. Man valde olika delar och pluppade in dom i sitt kabinett.

Kanske Mawzer?
Fast det blir dyrt.. Och dom är tunga.

Den jobbar med OSC(open sound control) ett protokoll som stöds av Max/msp och Reaktor. Det finns dock ett "mellanprogram" som översätter till midi. det skojjiga med monomen är alla patches som finns för just msp/reaktor/chuck. Flaggskeppet bland dessa är ett sampleslice/reorder/live-vertyg som heter Mlr. Kolla in youtube, där finns en massa videos som visar den in action.

Monome:n i sig är ett extremt minimalistiskt och vackert vertyg som kan liknas med en Tenori-On, med skillnad att det inte finns några begränsningar alls hur det kan tillämpas i musikskapandet.

En ball sak helt enkelt!

En Continuum Fingerboard kan kanske vara något om det absolut inte måste vara knappar? Finns dessutom ett CV-interface att köpa till om man vill slippa MIDI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 21:45

CF är riktigt frän! Men attans dyr tycker jag.

1
Bevaka tråden