Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptiskt meddelande vid behörighetsreparation

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försökte reparera behörigheter i dag opch fick följande kryptiska meddelande.

Reparerar behörigheter för ”Leopard”

Varning: SUID-fil ”Applications/System Preferences.app/Contents/Resources/installAssistant” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”Applications/Utilities/ODBC Administrator.app/Contents/Resources/iodbcadmintool” har ändrats och kommer inte att repareras.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications/Utilities”.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications”.
ACL hittades men väntades inte på ”Library”.
Varning: SUID-fil ”Applications/Utilities/Activity Monitor.app/Contents/Resources/pmTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”Applications/Utilities/Keychain Access.app/Contents/Resources/kcproxy” har ändrats och kommer inte att repareras.

Behörighetsreparation slutförd

Jag kan för mitt liv inte bli klok vad som menas - vad där står, kan jag ju läsa mig till, men vad betyder det på "ren svenska"? Ska jag vidta åtgärder av något slag?

Senast redigerat 2008-04-19 11:09

ACL är en lista som används för att sätta mer komplicerade behörighets/rättighetsregler än vad som är möjligt i vanliga fall.

När en fil/ett program har SUID så körs det med dess ägares behörigheter/rättigheter och inte som vanligt med de behörigheter/rättigheter som användaren har.

Dina meddelanden kan dock bero på lite olika orsaker.

Antingen har du något program (oftast något anti-virus eller säkerhetsprogram) som anser att dessa filer ska ha speciella rättigheter och sätter dem i god tro.

Eller så har något program (oftast något underligt litet tillägg, typ haxie) satt dessa rättigheter av misstag.

Eller så har du själv (kanse utan att just då tänka på det) satt dem (kanske i samband med någon installation av någon *nix-programvara).

Men, troligast är dock att de är en del av en bugg som finns i Leopard. Finns beskriven av Apple i ett knowledgedokument. Dessa fel behövs inte rättas till, utan kan snaras betraktas som skönhetsfel i Skivverktygs protokoll.

Det kan förstås också vara så olyckligt att det är en kombination av några ovanstående och då bör felen förstås rättas till. Det görs i så fall enklast i terminalen, med specialkommando.

Jag har inga haxie installerade, inte heller *nix, förutom X11, men det räknas nog inte. Jag har inte ändrat min säkerthetsprogram på ett bra tag. Åtestår bara denna "nya feature" som Apple gett oss i och med Leopard. Jag fortsätter nog att sova lugnt - tror jag. Iiiiih.

1
Bevaka tråden