Nu är vår lina uppgraderad till ADSL2+ Annex M (tror det är VDSL på svenska) som ska ge "upp till 24Mbit ner / 2.5Mbit upp". Men så blev det inte!
Tydligen är min Line Attenuation för hög och min SNR Margin för låg så jag får inte ut mer än 2.3Mbit/0.7Mbit...
Någon som kan mer om detta?
ADSL2+ med annex M, är ADSL, VDSL är en nyare teknik som kräver att stationsutrustnignen byts ut och ofta även modemen..
ADSL2+ ger dig 24Mbit ned, och det är AnnexM som ger möjligheten till 3Mbit upp, ADSL2 är 12Mbit, ADSL1 är 8Mbit etc.
"Line attenuation" är dämpningen i ledningen, helt enkelt hur "trögt" det går att skicka signaler i den. Saker som påverkar dämpningen är längd på ledningen, kvalite etc (även väder till viss del )
Det som påverkar mest är dock längden på ledningen, i Sverige leverar ingen 24Mbit på ledningar som är längre än 2000m (eller om det var 2500m, det var ett tag sedan nu) då det helt enkelt inte finns nog med bandbredd kvar med längre lednignar att det är ens värt att försöka kalla det "upp til 24Mbit"
SNR = Signal to Noise Ratio, helt enkelt hur mycket brus som det är på ledningen är den för låg så blir det helt enkelt svårt för utrustnigen att höra de riktiga signalerna..
Låter mest som om du har långt till stationen och kass koppar där du bor nu isf..
32db dämpning på upstream tyder ju på att du har runt en 2.7-3Km till stationen iaf, men kan på bra koppar räkna ungefär 1db / 100m ledning upp till 20db sedan växer dämpningen mycket fortare än längden på ledningen..