Ni har varit med om det. En kompis som inte är lika såld på äpplen har tjackat en creative mp3-spelare och säger glatt:
–I dag köpte jag en iPod!
Vi som kan skilja på äpplen och päron replikerar då snabbt:
–Nej, du har köpt en portabel mp3-spelare.
–Whatever.
Vad jag funderar på är hur bra eller dålig en sammanblandning av produkten och varumärket är? DN hade en liten underhållande text om det för ett tag sedan, och de verkar mena att det verkar negativt för företaget som får sin produkt att bli synonymt med alla liknande produkter.
Jag vet inte alls, för jag kan inget om något sådant, men kan det inte vara positivt om alla knallar in en affär och säger att de vill ha en iPod när de egentligen menar en portabel mediaspelare? Min tjejkompis ber ofta om att få en "Martini" som appertif, när hon egentligen kan tänka sig vilken dry Vermouth som helst, och blir alltid serverad ett glas från den italienska tillverkaren...