Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthpresets o'mania!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-23 07:42

Visst är det hemskt med preset-ljuden i gamla synthar, särskilt i 80- och 90-tals varianterna. Men på ett sätt kan jag ibland tycka det är charmigt eftersom de i sig själva ofta reflekterar den tidens "ideal-sound".

T ex min Ensoniq ESQ-1 har hemska presets, ljud som verkligen stinker 1985-86 - och eftersom minnesbatteriet nyligen dött igen på den, envisas den med att skriva över min intern-bank med orginal-presetsarna hela tiden. Därför fann jag mig igår kväll rätt var det var jammande ihop denna lilla snutt:

http://www.acc.umu.se/~amber/mm/080422_ESQinternals.mp3

Ljuden är "K+SIMS", "VELBAS", "BOTTLS" och "MINI M" - inspelat och loopat i intern-sequencern. Är ni intresserade av hur de andra hemska ESQ-1 presetarn låter finns ljudexempel här:
http://www.synthmania.com/esq-1.htm

Hursomhelst tycker jag det skulla vara kul att höra andra låtar gjorda på härligt sur-hemska presetar - Har ni någon ni vill dela med er av? Posta den här!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-23 08:02

Påminner inte så lite om demon som fanns om till ESQ-1:an. Bra exempel på att ljuden föder musiken. Ljuden vill spelas på särskilt sätt. Thank you for the music.
Juno-1 har en helt annan uppsättning presets. Dessutom i egen bank så att man aldrig blir av med dem. Får se om jag kan göra nått av dem... återkommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-23 12:41

Tre exempellåtar:

Human League - Human
Janet Jackson - When I Think Of You
Alexander O'Neal - (What Can I Say) To Make You Love Me

- Jimmy Jam & Terry Lewis använde bara presets!

[Goes without saying, but anyway: Ändå skapade de total magi & förbluffade alla med sitt nya och egna sound!]

Ursprungligen av PF:

Human League - Human

Skolboksexempel!

Jag har börjat använda preset-ljuden i mina 80-talssyntar en hel del. De låter så gamla så de nästan är fräscha, och insmyget här och där i mixarna brukar de vara kanon!. Kanske ska fixa ihop en enkom D-550--grej.

Här kan jag inte lyssna via datorn, men när jag kommer hem ska jag mysa lite till dina ESQ-grejer

  • Medlem
  • 2008-04-23 13:16

Oh yeah, smäller.. Älskar såsiga FM-style presets. Library music är theshit.

Haha. Snyggt Kroffe! Det var nostalgi i det.

Jag drar mig inte för att använda gamla presetljud om jag gillar dem. Minns särskilt JX3p som hade en hel del goa ljud. Likaså JD-800...fast man fick passa sig så att det inte lät 90-tals action soundtrack.

Presets är ett bra sätt att undvika syntes-snobbism

Både Genesis och Yello hade orgier i Wavestation-presets på sina respektive plattor på det glada 90-talet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 18:06

Undrar hur mycket av synthpriset som faktiskt går till preset-utveckling? Det vore ett jobb jag skulle kunna trivas med

kroffe: Ahh... Seinfeld Bass

Senast redigerat 2008-04-23 18:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:54

Kroffe, du skulle lagt på ett tjockt lager reverb så hade det varit perfekt!

Jag gillar många av de klassiska presetljuden. Tycker det är skönt att ratta in en härlig preset-padda i Six~Traken och sen bara ta lite ackord. Det låter precis så där härligt som det ska. Hade jag försökt vrida till ljudet själv hade jag förmodligen bara förlorat mig i att få det lite bättre.. Det är just det som gör presetljuden så tacksamma - det kanske inte låter "perfekt" men man känner igen dem och gillar dem därför på direkten?

En Roland D-10. Dom välkända LA-Syntes Presetterna...
Powerdrums från standardsetet, Bottleblow, SlapBass 2, Syn Lead 1, Strings 2 och Sitar + Inbyggda Effekter.

Roland D-10 Presets

Åh... underbara trummor från D-10!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-23 21:53

Underbart Charlie!
Min första synt var ju en D-20, så det är ömsom värme, ömsom vånda som ljuden väcker hos mig. Låten påminner lite om de inbyggda demo-låtarna som jag tycker är otroligt roliga och charmiga:
http://www.lilchips.com/roland/roland/synths/d110/romdemos.asp

"Mergatroid" av Eric Persing är en favorit..

Jag har haft min D10 sen '88, så jag kan dom där demona i sömnen. Dom lärde mig att hata standardreverb över en hel mix!

1
Bevaka tråden