Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig hastighet med Airport Express - brygga?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite problem med att brygga min nyinköpta Airport Express (den nya n-varianten).

Jag har ett nätverksuttag i väggen, där jag får ett tilldelat IP-nummer, och min hastighet är 100/100-mbit. Jag testade först att koppla;
Vägguttag -> (kabel) -> AirportExpress -> (trådlöst) -> Macbook

Det fungerade fint, förutom att hastigheten låg på runt 12 mbit ner, och 2-3 mbit upp :S Motsvarande siffra med datorn direkt i väggen är ca 96/40 mbit.

Läste på lite forum att man då borde brygga routern, vilket jag provade i inställningarna; men det verkar som att routern då tar mitt enda tilldelade IP-nummer, så att datorn inte kan få något. (?)

Går det att brygga då bredbandsleverantören endast tilldelar ett IP-nummer? Hur gör jag isåfall så att MacBook:en får detta, alternativt kommer åt internet på något annat sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 10:27

Hinner inte skriva så mycket men vad har du för dator? Har din MacBook n-kort i sig? Annars är det väl ganska normala siffror. Om den har N-kort i sig (kom med Core2Duo) skulle jag testa att slå över den till N-only mode.

Japp jag har Macbook C2D, testade även slå om det till N, men hastigheten blev inte bättre :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 14:56
Ursprungligen av texas12345:

Japp jag har Macbook C2D, testade även slå om det till N, men hastigheten blev inte bättre :/

Men har du aktiverat ditt ditt N-kort? Verktygsprogram/Nätverksverktyg/ Fliken Info. Där ska det stå: Wireless Network Adapter (802.11 a/b/g/n)

Gör det inte det så måste du köpa en liten programvara somkostar 18 kr från Apple.

Tillägg: Klart du har annars skulle du inte kunna surfa när du slagit om.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-25 17:11

Jag vet inte specifikt för Express men generellt så behöver du två IP om ska köra bryggat. Har man en "dum" AP som saknar funktioner förutom att brygga trådat till trådlöst kan man ge sin AP en intern IP 192.168.x.x statiskt och låta din dator få leverantörens tilldelade. Men då du säkert vill använda funktioner i din Express så är det ett olämpligt sätt.

1
Bevaka tråden