Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspel med musik i Keynote

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vill höra om någon har erfarenhet av att skapa bildspel (ca 100 bilder) med redigerad musik. Allt skapat som en "film" på ca. 8-10 minuter.

Skulle helst vilja jobba i Keynote, men i slutändan ska allt presenteras i en PC (tyvärr)
men kanske kan det då vara exporterat till Quicktime. Har upplevt att problem uppstår vid konvertering till Powerpoint, kanske går det att lösa.

Någon som är intresserad i ämnet får gärna höra av sig!

Hej!
Har jobbat med KN i liknande situationer, där jag ville ha ett ljudspår synkat till bildmaterialet. Det finns en rätt torftig funktion där man kan lägga ett ljudspår i bakgrunden. Dock så läggs den in som en "hel" ljudfil. Man kan alltså inte lägga in musik i "fler omgångar" efter varandra. Alternativet är att man gör en egen ljudmix som är lika lång som bildspelet. Eller så får du exportera allt som en QT-film och sedan redigera ljudspåren i ex.vis iMovie el. Final Cut. Problemet där är dock att exporten inte alltid blir så bra... Har själv alltså inte hittat något riktigt vettigt sätt att handskas med ljudbiten i KN. Plats för förbättringar från Apples sida där! F.ö. är ju Keynote ett väldigt bra presentationsprogram.

Vad det gäller att lägga över presentationen på en PC skulle jag välja att köra ut det på en DVD-skiva. Då måste du ändå konvertera till QT först. Att exportera till Powerpoint är något som jag aldrig gjort. Har ändå svårt för att tro att de fina övertoningarna, tidsynken och grafiken blir densamma som i Keynote.
Håkan

Ursprungligen av HåkanO:

Vad det gäller att lägga över presentationen på en PC skulle jag välja att köra ut det på en DVD-skiva. Då måste du ändå konvertera till QT först. Att exportera till Powerpoint är något som jag aldrig gjort. Har ändå svårt för att tro att de fina övertoningarna, tidsynken och grafiken blir densamma som i Keynote.
Håkan

Om man exporterar till Powerpoint försvinner alla övergångar. Kvar blir bara slidsen utan nån tidsinställning eller nånting.

Är det inte bättre att försöka med iPhoto där man väl kan exportera bildspel till DVD? Inklusive ljud vad jag vet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte bättre att försöka med iPhoto där man väl kan exportera bildspel till DVD? Inklusive ljud vad jag vet.

Det är naturligtvis en variant. Men även iPhoto har rätt begränsade ljudmöjligheter. Antingen måste du göra en egen ljudmix som är lika lång som bildspelet (Garageband funkar bra), eller också får man loopa en låt och låta iPhoto styra slutresultatet.

iPhotos export till iDVD är kanske bättre än motsvarande i KN...?
En funktion som inte finns i KN men i iPhoto är "Ken Burns-effekten". Men det är ju inte alla som gillar den typen av zoomning/panorering i en stillbildsvisning.
Håkan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-25 09:00

iMovie HD är programmet!

Om valet blir IMovie - vilket format ska jag spara i för

Jag har skissat i IMovie - för att presentera bildspel (filmen) via dator i projektor.
Vad ska jag exportera/spara i för bästa resultat?

1
Bevaka tråden