Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska "rädda" Apple - snabbare och billigare eller bättre?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 00:53

Jag har lagt märke till en sak:
på alla forum där macens och Apples framtid diskuteras spårar diskussionen snabbt in på en fråga:

huruvida Apple bör bli ännu mer insnöade i vågade satsningar och egna standarder, eller lägga allt krut på lågpris, hastighet och Intel och i princip bygga PC-kloner med äpple på.

Det blir tröttsamt att denna fråga konstant poppar upp så jag tänkte att den kunde få en ordentlig mangling en gång för alla (inte för att det kommer att ta stopp sen...) i detta forum.

Röstning ingår!

Fram för enknappsmusar och inga floppystationer! Självklart ska Apple göra det de är bäst på. Nya sjuka och geniala idéer! Det är därför vi älskar Macen!

Intressant idag med omröstningar som relaterar till framtiden för PPC.

Svaret än så länge talar om en tilltro till plattformens potentialer, som ses som goda, men ännu inte förverkligade, om man får tolka svaret på det sätt som jag helst önskar.

Äpplet är den mest välsmakande frukten om man får tro de inkomna savaren.

Ta en titt på den omröstning jag skapade på MacWorlds forum angående varför du hoppas på PPC 970 som framtidens processor, om du vill, för där skulle jag vilja se fler röstande!

(Hoppas nu att länken fungerar som jag tror, så att den inte leder till en sida där rösten redan är given.)

Leve 99mac och MW som de två värdefulla forumen - inte som kunkurrenter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 08:18

Vad apple behöver är att synas lite överallt.
Som det är idag är det inget alternativ för dom flesta då dom inte känner till Apple överhuvudtaget (i mer och mindre grad). Dom som känner till apple tror inte att man kan köra dom vanligaste programmen, tror inte att man kan spela filmer i datorn, eller musik, etc.

Det behövs lite utbildning helt enkelt. Om man vill nå ut till den breda massan.
För min del är jag nöjd med ett apple som fixar coola grejor som är skitbra, vilket är fallet idag och har varit dom senaste åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 09:02

Precis, det gäller att synas och höras i rätt sammanhang. Varför sponsrar inte Apple sportevenemang? Varför syns inte Apples produkter på MTV? Det vore skoj om kidsen började springa runt med Apple-kepsar!

Snabbare OCH billigare OCH bättre! Snabbare och bättre lågprisburkar. Gärna lite billigare, men hellre mer bra saker i dem, och skippa inbyggda skärmen. Mycket snabbare toppmodeller, multiprocessor som utnyttjar 970'ns bättre stöd för multiprocessing. Och bättre OSX, snabbare och smidigare, fortsätt införa bra nya grepp som M$ bara kan plagiera.

För ett par månader sen hade det här känts som gnäll. Nu är jag optimist, för jag tror att mycket kommer att hända redan i höst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 09:47

Kan bara hålla med Ingemar...

Apple måste återta toppen och ner i en lågbudget botten om de ska ha en chans.

En "företags maskin" borde de fixa, headless (ej inbyggd skärm), 1 PCI och 1 AGP plats, hyfsad prestanda m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 09:50
Citat:

En "företags maskin" borde de fixa, headless (ej inbyggd skärm), 1 PCI och 1 AGP plats, hyfsad prestanda m.m.

"Ingen inbyggd skärm" är lösenorden!

De måste bli bra mkt snabbare, billigare och dessutom marknadsföra sig bättre.
I dag är de dyra, långsamma och svårtillgängliga.
Det enda egentliga argumentet för dem är att de är förbannat trevliga (en åsikt som jag bara haft en kort stund eftersom jag precis installerat OS X).
Den senaste prissänkningen på PowerBookarna är ju en bit på väg men de behöver pressa resten av sortimentet också.
Och dessutom få fram 970an - fort!

1
Bevaka tråden