- Daniel Eriksson
- Medlem ●
- Umeå
Nu är iMacsidan tebax. Vill bara kasta ett snabbt tack-inlägg till 99mac-moderatorerna som inte raderat iMacsidan-tråden...på det sättet fick många veta att sidan var nere, och snart skulle komma upp igen.
Och jämfört med Macnytt.com flyger sidan fram. Härligt.
Ja, skönt eller hur?!
Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:
Och jämfört med Macnytt.com flyger sidan fram. Härligt.
Jag tänker inte försvara det ena eller det andra.
Hur snabb en sajt är beror på många faktorer. T.ex. vilken webbläsare du använder.
Lunarstorm.se är mycket snabbare i IE än i Netscape för att ta ett exempel.
Skitstora tabeller är MYCKET snabbare i Netscape än i IE5.
Givetvis talar jag om Mac OS 9.x och IE 5 och Netscape 4.7.8.
Jag tycker det viktigaste är att sajt har ett intressant och spännande innehåll och gjort på ett smart sätt.
MacNytt ("version 2") höll inte hur länge som helst tyvärr och det blev MacNytt (version 3) med FileMaker-lösning till slut.
Ska bli spännande att se hur iMacSidan klarar sig!
Visst - det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Så även med hur MacNytt resp iMacSidan är byggda.
Vad som är det smartaste får belastningen och användningen styra.
Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Hur snabb en sajt är beror på många faktorer. T.ex. vilken webbläsare du använder.
Lunarstorm.se är mycket snabbare i IE än i Netscape för att ta ett exempel.
Skitstora tabeller är MYCKET snabbare i Netscape än i IE5.
Givetvis talar jag om Mac OS 9.x och IE 5 och Netscape 4.7.8.
Jag tycker det viktigaste är att sajt har ett intressant och spännande innehåll och gjort på ett smart sätt.
MacNytt ("version 2") höll inte hur länge som helst tyvärr och det blev MacNytt (version 3) med FileMaker-lösning till slut.
Ska bli spännande att se hur iMacSidan klarar sig!
Visst - det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Så även med hur MacNytt resp iMacSidan är byggda.
Vad som är det smartaste får belastningen och användningen styra.[/B]
Jaaaaaa....
Inte kan väl detta vara riktigt sant?
Snabbheten på siten har inget med webbläsaren att göra. Snabbheten på din dator har säkert med webbläsaren att göra.
Nu verkar det som vi inte jämför riktigt samma saker.
Är Netscape snabbare än Explorer?
Är Apache /PHP / MySQL snabbare än FMP / Web*
Jag gillar FMP, Macar och Web* men vi måste vara realistiska.
Användarvänligeheten och säkerheten är en sak men glöm Web* och FMP då det gäller snabbhet.
FMP kan inte beräkna och leverera data ens i närheten av MySQL.
FMP är enkelt och det räcker till för små siter. Med hjälp av Lasso kan man ha större siter. My SQL klarar de flesta behoven.
Använd gärna FMP om det räker för era behov men jämför inte det med MySQL då det gäller skalbarhet och hastighet.
MySQL och PHP är pain in the ass i jämförelse med FMP. Det är också praktiskt att kunna lätt bygga register i FMP och sedan sätta ut dem på webben. Mycket lätt, men igen, detta har inget med snabbhet, tillförlitlighet och skalbarhet att göra.
Måste fråga om ni har någon aning om vad ni sysslar med, efter en kort tids bläddrande av siten blev det för frestande för att stå emot..
- Siten heter iMacsidan, inte sant? Borde det då inte huvudsakligen stå om saker på ett eller annat sätt relaterade till Mac-plattformen eller iMacar som sådana? Då kan man i första hand fråga hur fliken ´FPS´ kommer in i bilden, finns det någon iMac som har kraft att spela ett av dagens Första-persons spel i hyfsade hastigheter? Då mottar jag gärna exempel på detta, annars ställer jag mig tveksam.
- På nyhetssidan är detta den aktuella nyheten:
"..Figting Arena kommer från början bara att finnas för Playstation 2, men kommer troligtvis till PC senare. Möjligheten att produkten släpps till Mac är tveksam.."
Om man bortser från själva stavfelet så kan man ju undra hur nyheten platsar på siten över huvud taget? Om det inte kommer till mac, varför bry sig om att skriva om detta? Hur extrem kan nyhetstorkan verkligen bli?
- Fortsättningsvis kan jag bara föreslå alla medlemmar av redaktionen ett obligatoriskt besök på www.skrivihop.nu efter tabbar i stil med ´engelska lektionerna´, ´gammal gruv maskin´, ´Hårdvaru chefen´ ´vidare utbilda´, ´teknik intresserad´, ´grafik program´ osv, det blir i längden irrriterande för oss tämligen språkkunniga.
- Simpla (mellanstadienivå?) stavfel i den här stilen ligger och stökar lite här och var dessutom:
´Faktum är nog att Green Berets kommer inte bli någon succé,´
´Eller om du är helt enkelt teknik intresserad.´
- Detta framstår lite mystiskt för mig:
"FPS, First Person Shooter, har på senare år blivit stort..." "..Vissa sämre än de andra, men visst har några slagit igenom totalt. Jag tänker naturligtvis på storheter som Unreal Tournament och Quake 3 som fått en otrolig mängd fans.."
Kollar ni upp detta eller är det en grov uppskatting från någon i redaktionen? Gällande faktum är att varken Quake3 eller Unreal Tournament har någon verklig spelarbas jämförelse med jätten ´Counter-Strike´ som sedan nästan två år tillbaks dominerar PC-sidan. Jag skulle t.o.m gå så långt som att säga att de båda tillsammans inte ens representerar en TIONDEL av de spelare som vid ett givet tillfälle spelar CounterStrike. Det skulle jag inte precis kalla "en otrolig mängd fans", om vi nu inte jämför med det relativa fåtal människor som ägnade sitt liv åt att spela Pong 1972? Om dessa siffror verkar otroliga har jag ett flertal källor för denna siffra, jag dela gärna med mig om det skulle komma på fråga.
- Jag vet inte riktigt hur imponerande det är att länka till en film skapad av en anonym användare - som tuggar fram i runt 5 rutor i sekunden i de värsta partierna - på Mac OS X 10.0.4. Jag vet inte om det var fel på mp3-filen i sig, men låten som spelas i bakgrunden hackar faktiskt i ett parti av filmen.
Personligen fann jag filmen att vara ett rent skräckexempel, om det nu också är inspelat på en dator som har kostat mer än 40´000:- för bara ett par dagar sedan! Eller är det bara jag som är bortskämd med Win2k och denna stackars 20 pipelines tunga processor?
Detta är dock nog snarare ett klagomål gentemot Apple själva än mot Er site.
- Detta citatet slår mig:
"Jag måste erkänna att jag är inte så påläst om Max Payne, som jag är med andra spel... men en sak alla nog förstår enbart av bilderna och filmerna är att Max Payne kommer bli en hit!"
Så detta kan man alltså dra som slutsats av ett par filmer? Det känns inte vidare objektivt alls. Det är möjligt att skapa väldigt mycket med en vacker spelmotor och en skicklig ´kameraman´, det finns flera exempel på spel som sett alldeles förstummande ut på bild och film - men som visar sig vara tomma skal när man väl sätter sig ned med dem en stund. Grafiken är långtifrån allt!
Ska man tillåta recensenter att gå efter lösa rykten och släppt PR material bara sådär?
- Sedan måste jag fråga; vad finns det egentligen för anledning att inkludera en lista på över 160 olika format (!) som ett grafikprogram stödjer? Denna ´lilla´ lista tog upp mer än 2,5 skärmar i upplösningen 1600x1200! Menar ni att det verkligen är den absolut bästa metoden att gå till väga? Det känns faktiskt inte som det måste jag påstå.
- Denna text måste vara ett skämt, eller?
"Igår under Fred Andersons kvartal tre finansrapport, så nämnde han att Apple ska starta upp ytterliggare 23 affärer med det enorma äpplet som logotyp.
Det finns två redan, och två plus 23 blir 25. Med den enkla matten kan man snabbt räkna ut att resten av världen ligger några procent under USA i antal affärer...ungefär hur mycket som helst efter. Det finns nämligen inte en enda Applestore utanför USA.."
Det känns inte som särskilt mycket bör tilläggas..
Och med det avslutar jag detta inlägg! I övrigt en trevlig site bör jag kanske påpeka
Du har säkert något att säga killarna som gör iMacsidan!
Hur du säger det och varför du säger det kan man fråga sig.
Vad gäller det språkliga, så skall man inte kasta sten i glashus.
Detta är en Macsite och Macanvändrana brukar vanligtvis uppmuntra varandra. Eftersom du är PC-användare så får vi väl försöka förlåta dig.
Kom gärna med konstruktiv kritik, men det finns ingen anledning att tracka ner på ungdomar som försöker göra något bra.
Om du är så duktig och bra som du vill påskina så är jag övertygad om att killarna på iMacsidan gärna tar del av dina råd och din kunskap.
Igen, det finns ingen anledning att försöka förlöjliga deras jobb här på 99mac.com. Kontakta dom privat!
[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]
Håller med dig Micke W till fullo; av allt som skrivits på dessa sidor är de inlägg som "bara" handlar om tyckande ganska tröttsamma i längden. Det är desstå roligare när man upptäcker ny kunskap och lär sig massa saker på vägen... Alla är ju inte perfekta och visst förekommer det tabbar härochvar, men de lär man ju sig också av, tjö!
Jag tycker de flesta Macsite-skaparna håller fanan högt och kämpar på bra med både innehåll och form. Mycket kan bli bättre - men det blir aldrig så tråkigt som på PC-sidan...
Appropå webläsare,någon som har erfarenhet av
"...."(nä,det tar vi som ny rubrik , förresten!)
Vi kanske ska helt enkelt lägga ner iMacsidan om den nu är så himla dålig som du verkar tycka.
Först och främst är iMacsidan inriktad på ALLTING SOM HAR MED MAC ATT GÖRA,
som vissa inte förstår. Som t.ex. ev. framtida spel och nyheter som kommit.
Om nån irriterar sig så mycket på "mellanstadienivån" så varför besöker ni ens iMacsidan?!
Sen så har UT och Q3 slagit igenom stort på Mac fronten.
Att CS är så stort och populärt på PC sidan har absolut ingen betydelse för oss.
Och tyvärr, vi på iMacsidan är inte några textrabblande maskiner,
så tyvärr kanske vissa nyheter blir mer än nån slags standard rad som:
"Spel har kommit, det kostar detta, köp det, jihaw".
Men vi ska bättra oss, i framtiden kommer alla nyheter vara opersonliga, tråkiga som du vill ha det.
Sen min lilla lista på alla format GraphicConverter kan läsa som jag la in VAR PÅ SKOJ!
Den är så himla lång så den nästan är komisk. Att du inte förstår dig på sånt är synd, men sluta klaga!
Och är du säker på att det är 160 format? Har du räknat!? Hoppas verkligen inte det, för din skull.
Sen förstår jag inte vad du gör på en Mac site när du prisar Microsoft och tycker Apple gör ett dåligt jobb.
Det finns faktiskt nyhetssiter för pc också, om du hade missat det.
Och rätta inte mina gramatiska fel och stavvvvvvfel, det är faktiskt JÄVLIGT irriterande.
Jag kommer alltid stava fel och min grammatik är inte så värst bra, och jag bryr mig inte.
Det finns faktiskt bättre saker i livet än att plugga onödiga struntsaker som det!
Men du bör börja rätta din flickväns eller framtida flickväns alla gramatiska fel, då får du se hur populärt det är!
Orkar inte mer, detta är slöseri med tid att svara på såna här besserwisser inlägg.
Ta inte åt dig,Hille, av Vengers egononsens!
Imacsidan kan definitivt fylla sin plats mellan informativt allvar och småkul noteringar med glimten i ögat...kämpa på! Och vad stavfel anbelangar; huvudsaken vi "sprakar samma pråk"! ROCK ON!!!
Skapades ursprungligen av: Micke W:
Du har säkert något att säga killarna som gör iMacsidan!
Hur du säger det och varför du säger det kan man fråga sig.
Vad gäller det språkliga, så skall man inte kasta sten i glashus.
Detta är en Macsite och Macanvändrana brukar vanligtvis uppmuntra varandra. Eftersom du är PC-användare så får vi väl försöka förlåta dig.
Kom gärna med konstruktiv kritik, men det finns ingen anledning att tracka ner på ungdomar som försöker göra något bra.
Om du är så duktig och bra som du vill påskina så är jag övertygad om att killarna på iMacsidan gärna tar del av dina råd och din kunskap.
Igen, det finns ingen anledning att försöka förlöjliga deras jobb här på 99mac.com. Kontakta dom privat!
[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]
Om man skall kontakta dom privat - vad är då vitsen med 99mac.com?
Håller med om att nyheten om Graphic Converter var onödigt lång! Istället för att göra en såååå lång lista kunde man gjort en tabell med kanske 5 kolumner och då så sätt minskat antal rader rejält! Detta om man nu verkligen måste visa upp alla format. Bättre är att länka till webbsida där allt står tycker jag. Kanske räcker det med att skriva "alla format, dvs JPG, GIF, PICT, och 100 st andra bildformat" eller liknande.
Håller med om att AppleStore-nyheten var lite lustigt skriven.
Det är känt sedan långt tidigare att det skulle öppnas 25 st butiker i år.
Men det är skoj att dom gör ett försök.
Kan man på något sätt få reda på information om skribenterna på iMacsidan? Dvs ålder, yrke, osv..? Dvs som man kan på MacNytt?
Jag tycker att MacWorld håller relativ god kvalitet på innehållet i nyheterna. Självklart många missar gör dom. MacPressen är också ganska okej.
MacNytt vill jag inte uttala mig om - det får andra göra.
iMacsidan vill jag heller inte uttala mig om eftersom jag inte har läst den sedan 1996 som med MacWorld och MacPressen.
Jag tycker att iMacsidan bör handla om iMac till stor del. Namnet, dvs till viss mån varumärket, skall gärna spegla innehållet i produkten. Det krävs ansträngar att nå dit.
Vilken fin respons man fick
Tråkigt att ni som höll med mig istället för att gå i motattack restrikterade er till att säga det via ICQ och inte på forumet, nu ser jag ut som den självklara boven i dramat..
Hille, jag tycker inte ni ska lägga ner siten. Bortsett från det jag redan räknat upp är den bra gjord, jag gillar det. Är det fel att vara konstruktiv nuförtiden?
Anledningen till att jag reagerade på texten om att Q3&UT har en ´otrolig mängd fans´ är självklart bara en fråga om hur noga man är. I jämförelse skulle isåfall CounterStrike ha ´ett flertal miljoner´ fans, och det låter ju lite snett. Jag kanske bör tillägga att jag inte är ett fan av CounterStrike, för att behålla objektiviteten.
Som jag ser det fungerar det såhär; om ens sysselsättning är bilmekaniker, så lagar man bilar. Skriver man artiklar för en site, ja vad gör man då? Om man inte utifrån får klaga på kvaliteten på texten, vad finns det då att kommentera på? Jag förstår självklart att om siten är ett hobbyprojekt eller bara en kul grej kompisar emellan så är det inte så noga hur man gör, allting går. Men min åsikt delas säkert av flertalet besökare, som lämnar siten direkt utan att göra sin röst hörd! Här har jag chansen att påpeka dessa brister, och vad får jag tillbaks? "Dra åt helvete din pc fjant!"
Det finns en anledning till att de siter som har s.k. ´textrabblande maskiner´ som skribenter ofta är de med mest läsare. Vill jag läsa en rolig historia går jag inte till en nyhetsite - det är samma argument som varför man inte bör ha ett snitsigt flash intro, vill jag se en film går jag på bio!
Objektivitet sätter jag högt, att hålla sig vid fakta kan också vara något att prioritera. Visst kan det vara kul att hålla en lite personlig ton, men att gå till överdrift gynnar väl ingen?
Förlåt att jag föreslår bättring vad gäller storleken på nyheterna. Men inse att denna komiska storhet i form av en lista av filformat kanske inte uppfattas som lika glädjegivande av alla? Jag räknade faktiskt hur många format det var, men på ett sånt hafsigt sätt att jag säkert fick minst 10% fel..
Prisar Microsoft? Ännu ett exempel på brist på objektivitet, ni låter känslorna ta överstyr verkar det som. Jag har aldrig ens nämnt Microsoft, ett företag vars produkter jag ömsom respekterar och ömsom lärt mig avsky. De har sina goda sidor, finns det någon som kan påstå att Windows 2000 är ett mindre stabilt operativsystem än Mac OS X/Server? Vad är denna siten hostad på för maskin?
Jag är faktiskt den som försvarar Apple i de flesta fall på forum i den här stilen. Jag är definitivt ett ´Mac fanboy´ om man säger så. Och trevligt nog är det också jag som vinner de flesta argumenteringarna mot PC-folket när det är dags för ett nytt Expo. De flesta vet helt enkelt ingenting om Mac som plattform eller Apple som företag, det är illa!
Även om Apple faktiskt är ett av de företag jag respekterar mest just nu, så har de som vilket annat företag som helst också brister. På sista tiden har de gjort en del mystiska beslut, de har väl sina skäl men de är inte mindre mystiskt för det. Jag gör bara min röst hörd, jag är väl på ett forum?
Varför är det irriterande när jag rättar dina stavfel? Borde man inte kunna vända på det och säga att jag får lust att gå ut på stan och slå ner någon om jag ser ett stavfel någonstans? Anledningen till att jag rackar ner på grammatiken är därför att det faktiskt inte finns mycket att klaga på på en site vars utgångspunkt är text. Jag skulle vara överlycklig som grafiker om samtliga som såg allt jag producerat ger objektiv kritik på mina misstag! (Var vänliga kommentera på loggan längst upp på sidan om ni känner för det) Tyvärr är det få som besitter den egenskapen! Om det är till någon tröst så är det ju en indikation på hur robust sidan är som helhet om all kritik ni får är på ´struntsaker´!
I vilket fall som helst, försök tänk över mina råd, och var glad att det finns någon som tar sig tid att förklara vad just den har för åsikter istället för att bara kasta ut sig ett par negativa adjektiv och kanske avsluta med ´Det är slöseri med tid att hålla på med er...´
Det är svårt ibland att bara kommentera innehållet då formen för texten/meddelandet "överröstar" känslorna...det märks inte minst på din långa replik (du verkar ha "ömma tår", Venger! Men jag kommer nog också att replikera långt..de´ e´ ju så kul!). Kanske Hille bara inte gillade tonen i kritiken; det är lätt att skriva andra på näsan ibland... Min egen personliga erfarenhet av olika Macsidor är blandad och långt ifrån på något sätt stor eller övergripande, dock kan man ganska snabbt få en känsla av "överlägsen" ton i allt som skrivs. Att vi är STOLTA och peppade Macägare är ju en sak, men ibland gillar man att skryta över saker som faktiskt inte är relevant eller ens sant. Apple och Macintosh har självklart stora brister på vissa områden, men plattformen är ju också under ständig utveckling...och maken till utveckling har vi väl inte sett under de senste två, tre åren (något som var lite huvudtema på Macshowen i New York nyligen (se Steve Jobs keynote)...och det är bra och utvecklande att det skrivs om detta, både konstruktivt, analyserande och åsiktsfullt. Alla bidrar med något och Imacsidan gör sitt till.
Kanske problemet just är att vi Macägare borde vara än mer kritiska till våra egna maskiner och inte bara "blåögt" entusiastiska...
Hursomhelst : kul debatt, om än något egocentrerad!
P.s. Venger: logon här ovan är helt ok! Jag är själv grafiskt utbildad och njuter av allt skönt skapat! Men färgen på dessa sidor lämnar mycket annat över att önska (det känns som om man är inne på Värnpliktsnytt eller liknande)...hu!
P.s.2: Så folk replikerar via ICQ ?! Faller inte lite av idén på dom här sidorna då?! Det blir ju som lite av ett "parallellt universom" s.a.s. Nästa steg är väl att ha ett ständigt uppkopplat gruppsamtal, kanske videokonferens också...
Jag var just in och tittade på iMac-sidan. Konstigt, men våra svenska tecken visades inte riktigt. Inga problem här på 99mac.
Jag förstår inte detta problem men vissa sidor visar inte svenska tecken för mig. Nu iMacsidan och det samma gäller även för www.hemnet.se och www.bergsaker.com
Jag har trott att det måste bero på att de krånglande sidorna kanske skrivs på nån gammal pc men när nu också iMac-sidan krånglar . . . . .
Eva,
problemet med svenska tecken ligger nog hos dig. Kolla att du inte har flera versioner av "Text encodings" och Text encoding converter.
På svenska heter de Teckenkonvertering.
Titta i mappen och kasta alla som inte har ett s i versionsnumret, ifall du har svenskt OS.
Härmed svarar jag, i egenskap av redaktör (ja en av dom i alla fall) på iMacsidan.
Det avsnitt på iMacsidan som kommer innehålla information om recensenter och skribenter kommer snart att komma upp. Ni kommer hitta det under fliken "Annat".
Vi som gör sidan är allt från 15-28 år gamla. Ynglingen är Johannes som sköter "Ladda ner" delen. Åldermannen är nytillkommne Jesper, a.k.a Elvis.
Vi andra ligger på 19-23.
Detta "projekt", iMacsidan.nu, utger sig för att vara en nyhetssida. En sida som är "öppen för alla macar". Anledningen/arna, herr Venger, till att vi inte har bytt namn är två.
1. iMacsidanpunktnu är ett inarbetat namn (ganska många vet att vi existerar i alla fall) och det skulle bli som att börja om på nytt om man bytte namn.
2. Vi har inte ETT öre att köpa ett nytt domännamn för. Inga som helst pengar får vi in, och vi balanserar då ihop dessa två punkter och vad får vi då? Jo, vi stannar kvar med gamla namnet ett tag till.
Vi på iMacsidan är inte utbildade ordatleter (jo, det ordet finns ) och gör därför i vissa fall royalmisstag, som du nu så vänligt rabblade upp för oss.
Vi tar åt oss av kritiken och vi SKA förbättra oss. Vad vår man "Hille" irriterade upp sig på gissar jag är den ton som (omedvetet?) följde med ditt icke så smidiga inlägg. Jag ser GÄRNA att konstruktiv kritik framförs. Dock helst i ett mail ifall möjlighet gives. Men alla sätt är...sätt.
Jag skrev själv det inlägg som du fastnade på, det om Quake 3 och UT.
Quake 3 och Unreal Tournament har en stadig skara följare i bakhasorna. På Macsidan är detta de klart största FPS-spelen. Att jag vågar gå ut med detta påstående är kanske lite väl modigt. Men jag drar en logisk slutsats av det antal "beundrar"sidor på nätet som Q3 och UT har, mot t.ex. Deus Ex och Rainbow 6, för att ta några exempel.
Gör jag fel i den slutsatsen?
Jag blir dock rakt av förbannad på ditt klumpiga och rent av löjliga påhopp om att FPS-delen inte ska finnas på på iMacsidan. Har du så lite erfarenhet av iMac´s att du kan påstå att FPS-spel inte kan spelas på en iMac så ska du inte ens öppna käften angående detta. (ursäkta ordvalet)
Jag har med största lycka spelat ALLA FPS-spel, förutom Deus Ex, på de flesta modeller av iMac (Deus Ex hackar till på i stort sett alla maskiner). Att det inte flyter på i 150 "frames per second" är helt oväsentligt. De går att spela, men mer finns naturligtvis att önska bland pro-gamers.
Vad gäller ihopskrivningar så är det precis som alltid...vi kan bli bättre på det. Vi ska skrivaihop oftare, och vi ska försöka tänka på det. Ett lustigt sammanträffande kan tyckas att jag för några veckor sedan pratade med en av huvudpersonerna på www.skrivaihop.nu och lyckades övertala honom att skriva en krönika eller två i månaden. Inget är dock klart med det, han har ej funderat klart än.
En grej till, varför tycker du att det är galet att skriva en artikel eller nyhet med glimten i ögat. Min nyhet (aningens snabbskriven, jag vet) angående Applestores var väl inte så hemsk? Jag var ej medveten vid det tillfället att det var bestämt att 25 stycken Applestores skulle öppnas i USA.
Vad jag som redaktör (pretantiös titel för övrigt) uppskattar på vår sida, är att det inte är "Bengt Magnusson"-typer som skriver. En mindre kontroll av skribenterna kan skapa mer kreativitet i språket och sättet att framföra en annars så stelbent nyhet. Det är något som vi INTE kommer sluta med.
I övrigt så tackar jag Venger för att du tyckte om resten av sidan i alla fall.
Vi är "fjortisar" i era ögon, men vi tänker inte sluta skriva "roliga" nyheter angående det som berör alla som har en Mac, iMacsidan är "öppen för alla macar".
[ 29 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]
Bör också tillägga att det är dömt att bli en mängd stavfel då vi har en två norrlänningar som redaktörer (Atrus och iBib) och en icke-svenskfödd skribent (Hille).
Ps. Hille är ej flykting från något krigsdrabbat land. Han är ursprungligen från det gröna Glasgow
[ 30 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]
Jag anser att det var ratt av Venger att skriva vad han tycker, har pa 99mac. Forumet ar till for att diskutera amnen sasom detta, sa varfor inte?
Jag hade nog funderat pa att byta namn, om jag styrde och stallde pa imacsidan. Ett domannamn kostar inte speciellt mycket. Skippa pizza ett par ggr sa har ni rad, om ni delar jamt mellan er
Handlar inte ett dugg om att han skriver vad han tycker...för min del i alla fall. Det skrev jag i mitt svar också. Dock så hade han kunnat vara lite mer taktfull, aningens smidigare. Hånfullheten tycker jag är onödig.
Nu skiter vi väl i det och blickar framåt istället.
Kommentaren var generell, men till viss del riktad mot det Micke W skrev tidigare i diskussionen, att det inte finns "anledning att försöka förlöjliga deras jobb här på 99mac.com. Kontakta dom privat!"
Det var fler som kunde varit nagot "smidigare" ocksa.
[ 30 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
Av cje: Jag tycker det viktigaste är att sajt har ett intressant och spännande innehåll och gjort på ett smart sätt.
Håller med. Innehållet är viktigast - inte hastigheten. Jag läser Macnytt med stor behållning. Det ingår i morgonrutinen.
Men det hade varit ännu bättre om den var rappare.
Innehållet är naturligtvis A och O. Macnytt och Macpressen tycker jag håller fanan högt, men favoriserar Macpressen lite mer. Båda är dock utmärkta och ligger precis som iMacsidan (naturligtvis) i morgonrutinen.
Vad jag själv känner är att Macworld helt fallit bort från den ovannämnda rutinen. Känns lite konstigt med tanke på att det var den sajten jag kollade flera gånger per dag tidigare.
Anledningen till en sån här debatt kan flamma upp är, kan jag tänka mig, den totala frånvaron av allt beröm.
Inte här och nu, men i övrigt ger människor mycket sällan beröm, men kritik vädras ofta. Så, man vet aldrig när någon tycker man gör ett bra jobb, men man kan ge sig dän på att gör man ett dåligt jobb får man reda på det.
Stavfel och grammatiska misstag är naturligtvis något som bidrar till intrycket av en webplats, men är innehållet bra kan man överse med presentationen vilket säkerligen är något som är under konstant förbättring.
Jag för min del är glad för att det finns eldsjälar som driver såna här siter på helt ideell basis för att dom gillar Macintosh. Det faktum att dom är amatörskribenter och unga, gör att stavfelen och diffus grammatik inte lyser lika starkt som samma skulle göra på MacWorld, Macpressen eller annan webplats som faktiskt har journalister som skriver.
Mina två cent
Vad gäller den allmänna negativiteten måste jag faktiskt påstå att jag generellt vill se mig som typen som ger goda råd och verkligen påpekar vad som är bra gjort och ger beröm.
Men i detta fallet skrev jag om bristerna på Er site, och hade jag då skrivit att jag älskar siten längst ner i mitt inlägg hade luften slagits ur mina tidigare argument på en sekund.. Så jag restrikterade mig till "I övrigt en trevlig site bör jag kanske påpeka :)"
I nästa inlägg skrev jag "Om det är till någon tröst så är det ju en indikation på hur robust sidan är som helhet om all kritik ni får är på ´struntsaker´!" vilket faktiskt är en väldigt positiv kommentar om man tänker efter!
Angående FPS-spelen, jag förstår att Q3/UT har en stadig följeskara på mac-sidan precis som på pc-sidan, men ska man vara petig ( vilket som ni märkt är det jag brinner för ) så är det inte särskilt korrekt att beskriva denna siffra som ´En otrolig mängd´. Eftersom saker i ting är relaterade till varandra skulle detta alltså innebära att spel som verkligen har en ´otrolig mängd´ fans i det fallet har ´en fet jävla hiskelig bataljon fans´ :D. Detta spelar dock ingen roll, så jag ska inte tjata mer. Case closed!
Vad gäller hastigheten hos FPS spel på en iMac är mitt exakta citat "finns det någon iMac som har kraft att spela ett av dagens Första-persons spel i hyfsade hastigheter? Då mottar jag gärna exempel på detta, annars ställer jag mig tveksam. "
Jag har personligen sparkat igång Quake3 Arena på en 233MHz iMac med 8mb videominne, och det gick att spela - om än inte så ruskigt snabbt och detaljnivån fick vara på lägsta möjliga. Då förra generationens iMac klarade hastigheter upp till 500MHz (rätta mig om jag har fel) och är utrustade med Rage 128 (Pro?) kort har de förstås en hel del mängd krut extra i jämförelse. Jag är inte förvånad om Quake3 och UT är fullt spelbara på dessa datorer på normalinställningen. Min poäng är att jag har glömt min föregående poäng, jag antar att jag var för trött för att hålla logiken vid liv. iMacar duger till FPS.
Nyheten om AppleStores öppnande var skämtsamt skriven, det förstår jag. Men jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket dillande utan att egentligen säga någonting. Jag antar att det varierar från person till person vad som accepteras i ett nyhetsinlägg.
Resten av vad jag sagt står jag för, om än kanske inte i en sådan agressiv bemärkelse.
*skratt*
Som sagt, case closed