- MacxD
- Medlem ●
- Växjö
Läs om Steve Jobs framgångar med både Apple och Pixar!
Inside Steve's Brain är en bok skriven av Leander Kahney, tyvärr ingen självbiografi!
Vi får väl vänta i 10 - 15år innan Steve Jobs själv skriver om sin framgångsvåg.
Boken köps enkelt och billigt på AdLibris
Tror du att han skapar Apple-produkter bara för att folk vill ha dem?
Att skriva en bok och att vara CEO för Apple tror jag inte behöver ha med varandra att göra - åtminstone inte om man räknar motivation.
Hoppas verkligen att han skriver en bok en dag.
Nej, han skapar Apple-produkter för att han vill göra just de produkterna
Jag tror att Jobs och Apple Inc förstår vad folk skulle vilja ha (ipod, ipod nano etc) innan folket förstår det själva. Självklart handlar det om pengar. Allt handlar om pengar. Sen är ju hela Apple Inc lite åt det extrema hållet, bara tokintresserade och motiverade blir anställda, nya produkter är det enorm sekretess runt och sånt.
Självklart handlar det om pengar. Allt handlar om pengar.
Är ganska övertygad om att det handlar om kreativiteten som drivkraft i första hand på den nivån och för människor med verklig talang inom kreativa yrken.
Om det bara hade handlat om pengar så hade det ju knappt funnits några självbiografier. Jag kan inte tänka mig att Bill Gates och Bill Clinton gjorde sina för att de var i något desperat behov av pengar...
När Steve har lämnat över sin post på Apple tror jag det kommer en självbiografi. Det vore intressant att läsa.
Oftast skriver man en biografi för att bli ihågkommen och att lämna en form av arv efter sig.
Så du tycker inte att Steve Jobs redan har lämnat ett arv efter sig? Det tycker nog jag. Han kommer bli ihågkommen en lång tid framöver
Så du tycker inte att Steve Jobs redan har lämnat ett arv efter sig? Det tycker nog jag. Han kommer bli ihågkommen en lång tid framöver
Som du sa innan så var du skeptiskt att Stevan skulle skriva en självbiografi. Det är jag med, och Steve skulle inte göra det för perngarna heller.
Bill Clinton tjänade väl iofs typ 50ggr mer pengar på sin bok än vad han gjort tidigare?
Precis, och han behövde väl lite för att stödja hustruns president kampanj kan man tänka sig. Väldigt uppenbart en bok skriven för just pengarna.
Kan vara en intressant bok, tyvärr så skulle jag nog inte kunna tro på allt som står. Många rykten och historier om Steve Jobs verkar vara antingen överdrivna eller påhittade. Men ska nog plocka upp en kopia ändå.
Om man läser boken iWoz får man höra andra sidan av en hel del saker. Något som inte alltid stämmer överens med vad andra säger. Tex om att Steve Jobs aldrig blev sparkad från Apple, utan bara fick en mindre viktig tjänst.
Även beskedet om att Wozniak själv sa upp sig är ett rykte som spreds, vilket inte heller är sant.
Skulle vara kul att höra av folk som läst Inside Steve's Brain hur författaren skriver om dessa två rykten.
Tekniskt så blev han aldrig sparkad, han lämna frivilligt innan han skulle få kicken.
Problemet är att både Woz och Steve själv säger att han inte fick hot om sparken. De ville degradera honom, att han skulle få en vanlig tjänst som utvecklare. Och han valde att avgå istället. Därför jag riktar min kritik mot böcker som går på rykten i äkta Cringley-anda istället för att basera på händelser. För om en bit fakta är fel, hur vet man vad som är rätt.
Men det kan också vara så att Wozniak är den felande länken, han som inte har sin story straight. Men hur som helst. Det finns två versioner av en händelse, och de är i direkt motsats till varandra. Och man kan inte vara säker på var som är rätt och fel i de där böckerna.
Kan vara en intressant bok, tyvärr så skulle jag nog inte kunna tro på allt som står. Många rykten och historier om Steve Jobs verkar vara antingen överdrivna eller påhittade. Men ska nog plocka upp en kopia ändå.
Om man läser boken iWoz får man höra andra sidan av en hel del saker. Något som inte alltid stämmer överens med vad andra säger. Tex om att Steve Jobs aldrig blev sparkad från Apple, utan bara fick en mindre viktig tjänst.
Även beskedet om att Wozniak själv sa upp sig är ett rykte som spreds, vilket inte heller är sant.
Skulle vara kul att höra av folk som läst Inside Steve's Brain hur författaren skriver om dessa två rykten.
Det står att Steve sa upp sig före Scully hann sparka honom och sen gick han och startade NeXT för att konkurrera ut Apple. Han kom senare tillbaka när NeXT blev uppköpt av Apple och var iCEO för att senare bli riktigt CEO 2000 (?).
Woz nämns knappt i boken. Ive fick dock ett kapitel
Det spelar ingen roll hur han slutade på Apple första gången, det roliga är att han startade NeXT (ett företag som programmerade operativsystem) för att konkurrera ut Apple från marknad.
Alltså ren hämnd!
Det spelar ingen roll hur han slutade på Apple första gången, det roliga är att han startade NeXT (ett företag som programmerade operativsystem) för att konkurrera ut Apple från marknad.
Alltså ren hämnd!
Jag som trodde de byggde datorer
Steve fick en skittjänst utan befogenheter, dessutom i den byggnad som låg längst bort från HQ (gamla Texaco Towers, där man gjorde Macen dessutom).
Han kom dit en gång i veckan och kikade på posten som fanns där, sen stack han lika fort.
Under tiden hade han fullt upp med att bygga NeXT och slösa massvis med pengar på en designad trappa i NeXT HQ.
Visste ni förresten att Steve grät mycket när han inte fick som han ville? Endast när det handlade om apple, aldrig mot utomstående ifs. Det tror man inte om människan med RDF.
Ovanstående bekräftas i flera publikationer, t.ex "Revolution in the valley", "Second coming of Steve Jobs" osv.
mvh
b0bben
Ovanstående bekräftas i flera publikationer, t.ex "Revolution in the valley", "Second coming of Steve Jobs" osv.
Att han skulle jobba med NeXT innan han slutade på Apple står väl ändå inte i någon av de böckerna? Om du har ett ex där det gör det så får du gärna berätta vilken sida så jag kan läsa om det kapitlet.
En intressant källa till förstahandsmaterial är Andy Hertzfelds website som Revolution… är skriven efter; Folklore.org.
Att han skulle jobba med NeXT innan han slutade på Apple står väl ändå inte i någon av de böckerna? Om du har ett ex där det gör det så får du gärna berätta vilken sida så jag kan läsa om det kapitlet.
En intressant källa till förstahandsmaterial är Andy Hertzfelds website som Revolution… är skriven efter; Folklore.org.
Hej,
Boken "iCON: Steve Jobs - The greatest second act in the history of business", kapitel "Learning to fail", sid. 99-132 beskriver turerna kring detta mer ingående.
mvh
b0bben
Wozniak är knappast en trovärdig källa, boken iWoz är väl ett strålande exempel på bristande självdistans. Läser man den kan man tro att han själv uppfann persondatorn... Att Apple lanserade en billig byggsats efter och i stil med exempelvis KIM-1, Micral, HP 9830 och andra fullt ihopbyggda personal computers är knappast imponerande, och att Apple II släpptes efter PET redan nått marknaden och aldrig nådde längre än att bli 3:a på USA marknaden var inget som heller kommer att gå till historien. Det såldes ungefär 3 gånger fler C64 än samtliga varianter av Apple II. Jag menar, Simon designades 1950... Ska man tro exempelvis Brian Bagnall så var Apple tvingade att ta in hela team med ingenjörer för att rätta till och göra en färdig produkt av Woz bristfälliga Apple II prototyp. I princip byggdes den om från grunden...
Nej, att introducera GUI till massorna och sedan göra den första konsumentvänliga UNIX varianten kommer att vara Apples arv, och där har Steve varit en viktig kugge. Någon biografi tror jag inte på. Mystiken kring Steve är en betydande del av Apples varumärke så det skulle inte ligga i bolagets intresse att han skrev en dylik bok.