(Knepigt ämne. Det är väldigt komplext.)
Det är helt och hållet en fråga om vems ärenden man går. Apple gör inte fel. Vilket API som är bäst är irrelevant. Program skrivna i Carbon (och i ännu högre grad gamla Toolboxen) är relativt lättportade till Win32. Det är inte bra, det gör att programmen glider över till PC, vilket en massa klassiker gjort (som Illustrator och Photoshop). Cocoa låser in utvecklarna på Macen, det är så vitt jag kan se betydligt svårare att porta. (Allt går förstås.)
Så Apple gör så rätt så. Fler program enbart till Apples plattformar, det är precis vad Apple behöver. Det genererar försäljning, det håller kvar folk. Perfekt.
Men det är inte speciellt bra för mig. Bland mina projekt finns ett stort paket för att utveckla program på Mac och Win32 samtidigt. Det utgör en investering i Carbon på åtskilliga manår. Vad man än gör blir det dyrt.
Det är inte enbart dåligt så klart. Alla gamla program som försvinner lämnar plats för nyutveckling av ersättare, det skapar turbulens och nya lösningar. Den biten är så klart en möjlighet, man kan slå sig in. (Men det gör också ont när viktiga verktyg försvinner.)
Skulle jag "bestämma lite på Apple", anställd en bit upp, ja, då blir prioriteringarna helt förändrade. Då är rätt sak att göra att rulla in nästa grej, någonting jag kan motivera är bättre än Cocoa. Det skulle stärka min position (mycket viktigt i sammanhanget!), gynna Apple på samma gång (eller i alla fall så skall styrelsen tro det), och få en massa veteranutvecklare att slita sitt hår - igen. Det handlar inte om teknik utan om pengar och makt. Skrämmande bild, eller hur?
Tråden handar om OpenGL så låg mig sluta "hemma": Kör man OpenGL så är det inte speciellt viktigt vad man har under, faktiskt. Man fixar det med någon enstaka fil med specialkod, det är bara en trivial startsträcka. I min erfarenhet ger de där plattformsspecifika API:erna aningen mer kontroll men mer strul. Alternativet är SDL eller GLUT. Men 99.9% av programmet är OpenGL (och lager ovanpå det) och kod rakt ner på Unix. Det är trevligt! Bland bekymmer och krångel är OpenGL en tydlig ljuspunkt. (Trevligt att sluta positivt!)