Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snabbt bildvisningsprogram med "finder-funktion"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 14:30

När jag fotar så händer det ofta att jag bränner av ganska många exponeringar på samma motiv - för att sedan kunna välja ut den bästa bilden. Dumt nog så har jag varit slarvig med att rensa bort dåliga bilder. Dåliga bilder som tar upp flera GB går att rensa bort.

Perfekt med Leopards nya bildvisning i finder tänkete jag, men icke.. Den är lite för slö.. Det tar någon halv till en hel sekund att "läsa in" varje bild så den blir skarp. Det blir ett störmoment när man skall kolla igenom flera tusen bilder.

Finns det något snabbt bildvisningsprogram som har "finder-funktion" - alltså att man kan rensa bort filen direkt i programmet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-28 18:52

Mm, att bilderna läses in, lär du få stå ut med i vilket program man än använder. Jag använder Lightroom och en smidig funktion där är att man kan markera en eller flera och via programmet välja radera de inlästa eller radera den inlästa filen OCH på hårddisken direkt.

Med Lightroom så kollar jag dem, sållar och efterbehandlar foton. Man kan zooma in osv, så man kan se kvaliten ordentligt.

Lightroom cachear thumbnails och halvstora versioner om du vill, på så sätt kan man speeda upp det en del.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-29 23:09

Tack för tipsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 23:11

Bridge funkar bra tycker jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 15:41

För mig som precis börjat "återtåget" till Mac, var det skönt att se hur mycket snabbare Bridge blev. På en PC är det segt som kola, dessvärre!

Ett program jag saknar från PC:n däremot, är ExifPro.
Svin-snabbt och många bra funktioner, men killen som utvecklat det har tydligen inga intentioner att göra en Mac-utgåva. Tråkigt nog.

Jag brukar köra med Graphic Converter (www.lemkesoft.com) som är snabbt och smidigt på min iBook G4. Man kan zooma och kasta bilder i papperskorgen även i "diabildsvisningsläget".

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-06 21:56

Viewit är ett snabbt smidigt överskådnings program..
har för mig att bild spel över helskärm oxå finns

http://www.apple.com/downloads/macosx/imaging_3d/viewit.html

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-06 22:15

Jag kör med detta:

http://chipmunkninja.com/JustLooking-Mac-Image-Viewer-3.1-1f@

Den använder sig också av funktionen att när du öppnar en bild i en katalog så kan du bläddra igenom alla bilder i just den katalogen utan att behöva välja bilderna... hur smidigt som helst

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-08 14:21

Tack för alla förslag. Jag skall testa dom en efter en

1
Bevaka tråden