Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

GeForce 8800GS har 192 bitars minnesbuss och kortet i iMacarna har 512 MB minne. Det är konstigt.

Min gissning är att det sitter ett 8800GT alternativt 9600GT i de nya iMacsen som Apple sedan klockat ned.

Senast redigerat 2008-04-29 22:40
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-28 22:54
Ursprungligen av hansfilipelo:

GeForce 8800GS har 384 bitars minnesbuss och kortet i iMacarna har 512 MB minne. Det är konstigt.

Min gissning är att det sitter ett 8800GT alternativt 9600GT i de nya iMacsen som Apple sedan klockat ned.

Låter troligt med tanke på att dom gjorde samma sak med HD 2600 "PRO" (XT)

Kan tänka mig att det kan bli rätt mycket värmeutveckling av kortet. Det är ju inte så att det är direkt mycket plats för luft i iMacen:D . Troligen därför då

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-28 21:18

Apple blev alltså först ut med Intels Montevina-plattform. Snabbare FSB, minnen och Cpuer.

Ursprungligen av Sidde:

Apple blev alltså först ut med Intels Montevina-plattform. Snabbare FSB, minnen och Cpuer.

Är det montevina plattformen som sitter i den nya iMacen? Trodde dom bara uppgraderat till Penryn processorn. Fast den kanske inte passar santa rosa.
Det är väl inte Montevina i den nya Macbook Pro eller?

Ursprungligen av Sidde:

Apple blev alltså först ut med Intels Montevina-plattform. Snabbare FSB, minnen och Cpuer.

Så här står det om 3.06-arn på MacRumors:

"It appears that Intel is once again providing a custom chip for Apple in the 3.06 GHz top-end model. According to TGDaily the chip is still a Santa Rosa-era chip but the only technical difference between it and the upcoming X9100 "Montevina" CPU appears to be the a 11 watt TDP differential."

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-28 21:27

Hur stor skillnad är det mellan 20 tummarnas grafikkort. Funderar på någon av de två men hade tänkt lira starcraft 2 på den och undrar om det lilla grafikkortet klarar det.

Men vad hände med uppdateringen av Mac Mini, när kommer den,?! Jag vill ju ha en!

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-04-28 23:25

billiga mac minnen på macdata.se

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-29 01:15
Ursprungligen av Abbe83:

billiga mac minnen på macdata.se

Vad jag kan se har Macdata inte PC2-6400 800 MHz till de nya iMacarna.

Kan någon kolla om det fortfarande är Agere FW eller om dom bytt tillbaka till Texas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 09:45

Denna blir det:

24"

* 2,8 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB minne
* 320 GB hårddisk1
* 8x SuperDrive för dubbla lager
* ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-29 10:51

F*n va' gött!! :D:D såå glaaad!!

iMac, 24-inch, 2.8GHz Intel Core 2 Duo
2.8GHz Intel Core 2 Duo 065-7739
Country Kit 065-7670
NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB GDDR3-minne 065-7738
2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-7650
Tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk) 065-7664
500GB Serial ATA Drive 065-7653
Apple wireless Mighty Mouse 065-7660
<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD align=right>
Totalsumma:
</TD><TD align=right>SEK 17.021,00</TD></TR></TBODY></TABLE>

Beräknad leverans: 9-13 maj:p

iMac 3.06GHz: Santa Rosa DeLuxe?

Verkar tyvärr som det fortfarande är Agere firewire chipset i dem

Tråkigt. Vet folk som har jätteproblem med firewire-ljud just av den anledningen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tråkigt. Vet folk som har jätteproblem med firewire-ljud just av den anledningen.

Jasså? Säker på att det är en hårdvarugrej? Vet att det finns en mupp i Apples FireWire-plug för ljud som förhoppningsvis fixas i 10.5.3. Jag får t. ex. ofta Kernel Panic när jag pluggar in mitt FW-ljudkort i en MacBook Pro med Mac OS X 10.5.2.

Ursprungligen av star-affinity:

Jasså? Säker på att det är en hårdvarugrej? Vet att det finns en mupp i Apples FireWire-plug för ljud som förhoppningsvis fixas i 10.5.3. Jag får t. ex. ofta Kernel Panic när jag pluggar in mitt FW-ljudkort i en MacBook Pro med Mac OS X 10.5.2.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Apple+Agere&meta=

...:(

Ursprungligen av Redglittercoffin:

iMac 3.06GHz: Santa Rosa DeLuxe?

Montevina antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 14:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Montevina antar jag.

Nope, inte riktigt. Men en special-modifierad Santa Rosa. Monte Rosa?

Intel Provides early 'Montevina'-Like Technology to iMac
http://www.macrumors.com/2008/04/28/intel-provides-early-montevina-like-technology-to-imac/

Har väntat länge på den här uppdateringen, kommer bli köp innan veckan är slut.

Jag ska hämta min 24" imorgon redan! Tydligen har apple varit snabba med leveranserna till återförsäljarna.

20 tummaren står hemma och väntar, ska bara bli klar på jobbet... håller med att det var snabbt att få ut datorerna till ÅF.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-29 18:35

Men skojar ni inte nu?
Beställde ni igår och får leverans redan nu?
Hur funkar det?

Ursprungligen av Eva:

Men skojar ni inte nu?
Beställde ni igår och får leverans redan nu?
Hur funkar det?

Jag köper min i en apple store över disk. Skickade ett mail i måndags och bad dom lägga unden en. Fick svar idag att dom fick in dom redan i morse. Är nog fler butiker som fått in. Hör dig för om du är intresserad.

Var själv inne på MacHuset i Jönköing och fick en direkt... fungerar riktigt fint.. och snabb är den också

Jag fick hem min iMAC 24, core duo EX idag. Ska skicka till baka den för att få den uppgraderade versionen. Surt att vänta ytterligare 3 veckor men det är det värt. Jag sitter just nu med iMacen, jag är kär i den. Det är min först MAC, så det är mycket jag har att lära mig, t.ex. hur man byter bakgrunds bild.

"Leopard äntligen med stöd för Java SE 6

Till slut får Mac OS X 10.5 support för Java SE 6, men bara de som har en 64-bit Intel-baserad Mac. Tyvärr så ni andra som har en Power-PC eller en 32-bit Intel Mac uteslutna från denna uppdatering..."

Är den nya iMacen en 64-bit Intelbaserad Mac, jag har inte lyckats hitta någon information om det på Apples site?

Ursprungligen av Olav Rust:

"Leopard äntligen med stöd för Java SE 6
Är den nya iMacen en 64-bit Intelbaserad Mac, jag har inte lyckats hitta någon information om det på Apples site?

Självklar. Alla Macar är 64-bitars. Core 2 är 64-bitars.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Självklar. Alla Macar är 64-bitars. Core 2 är 64-bitars.

OK. I texten ovan står det 32-bit Intel-Mac, så de finns väl också. När skedde bytet?

Bevaka tråden