Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sweet dreams stråksynth?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-28 18:39

har funderat en liten tid nu efter att ha blivit
mer och mer intresserad av en stråkmaskin,
vad för maskin använder eurythmics på
sweet dreams ? skulle vara schysst att
ialla fall hitta samplingar från den maskinen.
(eller om någon på 99:an råkar ha samma maskin och känner för att sampla)

tips?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-28 19:09

Det är väl bara en Roland SH-2 all over Sweet Dreams? 2 osc & PWM!

SH-1/2 för bas och sen Jupiter 8 för lead/stråk-ljudet. De använde Jupiter 8 live i alla fall.

vad jag vet så är väl stråket juno60 ?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-28 19:25

då bör jag nog ändra min fråga:

hur gör man stråkljud på en synth ?
(inget jag brytt mig om att lära precis men det skulle vara kul att göra)

  • Medlem
  • 2008-04-28 19:36

stråkar? sågtand är din vän!

Sound On Sounds Synth Secrets har svaret, förmodligen i betydligt mer detalj än du tänkt dig.

Tja, jag har ingen stenkoll på vad som användes. Bara sett någon live video där de lirar den andra melodin på Jupiter 8. Men kan ju ha använts något annat i studion och säkerligen annat på andra spelningar med. Det är ju ett rätt enkelt ljud.

Senast redigerat 2008-04-28 19:59

Dave Stewart gillade Voyetra 8:an skarpt. Den figurerade ju flitigt på hela Respect-plattan om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 21:21

Som någon sa innan... det ska tydligen vara en Juno-60. Fantsktisk synt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 22:24

Nu blir det som det brukar bli. Alla föreslår var sin synth så till sist kan det vara vilken synth som helst.

Finns det ingen som kan hänvisa till en bild, ett klipp eller en intervju? Eller kan någon kalla hit Mikael Lindgren, som ju brukar ha stenkoll? Annars kör jag på att det är en cello för det är det som används i videon.

I detta klippet spelar de Jupiter 8 http://www.youtube.com/watch?v=zxoObV4fZ44
I detta klippet spelar de Juno 60 http://www.youtube.com/watch?v=vk9ApUB9704

Samt något mer som inte syns i bild ordentligt i båda klippen. Antar SH-1/2 kanske? Eller så har de kanske rent av både Juno 60 och Jupiter 8 med i båda klippen fast man bara ser ena i ena videon osv.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-29 20:13
Ursprungligen av Katzenjammer:

I detta klippet spelar de Jupiter 8 http://www.youtube.com/watch?v=zxoObV4fZ44

Top of the pops räknar inte jag som en tillförlitlig källa i dessa frågor då artisterna aldrig spelade live.

Sedan tycker jag inte att ljudet är svårt att emulera med en nördmodular. Jag har gjort det flera gånger. Tyvärr är inte nörden här så jag kan inte plocka ur ljudet...

amino: det verkar onekligen gå åt "gissa synten, del 1983"-hållet, så jag väntar bara på att enapa ska dyka upp och hävda att det är rhodes.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 23:08

Juno-60

WT - Been there, done that.

I värsta fall får jag väl gräva fram en gammal international musician från den tiden med en artikel/intervju där dave berättar att det var en juno 60.....

Ursprungligen av synth_ollie:

I värsta fall får jag väl gräva fram en gammal international musician från den tiden med en artikel/intervju där dave berättar att det var en juno 60.....

Skulle gärna vilja se den artikeln!

Jag är inte så säker på att stråkljudet på originalversionen är en Juno-60. Om så är fallet så måste dom haft tillgång till ett väldigt tidigt exemplar med tanke på att låten spelades in under hösten 1982 (albumet släpptes Jan '83). Synten var tydligen tillgänglig för recension runt Nov '82 men jag tror inte den släpptes officiellt förrens i början av '83.

Det är dock helt riktigt att dom använde Juno-60 (och Prophet 5) på livetouren '83. Voyetra-8 använde dom först på nästa platta vad jag vet.

Vad det gäller det berömda syntbas-riffet så tror jag det är en Roland SH-09 driven av en CSQ-100 sequencer. Jag vet i allafall helt säkert att Dave Stewart använde den synten på "Sweet Dreams" plattan (och möjligen så använde han också sin gamla EDP Wasp). Dave säger dessutom i en samtida intervju att mycket som man skulle kunna tro är synt på plattan inte är det. Ett exempel är stråkljudet på "The Walk" som faktiskt är en Farfisa Compact combo orgel.

Micke L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 23:26

Hmm men faktum är att det låter rätt mycket 2-pole om ljudet... kanske är en JP8 dom använde i studion samt playback på TV...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-28 23:38

Nåväl, vi kan enas om att det inte är någon stråkmaskin, och subtraktiva syntar är ändå relativt lika varandra så ljudet kan skruvas fram på allt från en Subtractor till en Voyetra, låt inte ändamålen helga medlen eller hur man ska säga. Jag säger pulsviddsmodulation, mjuk envelope, lite chorus och sedan är man ungefär framme. Det hela är ganska okomplicerat. Vad som är grejen med Sweet Dreams, är att det är fantastisk låt. Det är där tricket ligger först och främst. Om man sedan spelar in slingan med en cello eller något annat är egentligen av mindre betydelse. Man kan inte "göra en sweet dreams" bara genom att ha rätt utrustning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 23:55

JU-60. Ok ?

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-29 00:17

Oväsentligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-29 00:25

Kan upplysa herrskapet om att jag spelat en övertygande imitation av ljudet i livesituation på Polysix.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 08:40

Men....det är en Juno-60.

WT

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-29 15:55

Jag höjer budet med 5 spänn på att det var en Polyymoog eller en Juno 6!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 16:05

Inte en chans......

WT

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 16:46

Tror att denna tråd sammanfattar 99musik rätt bra haha (skrattar med, inte åt).
PF: håller med

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-29 20:55

men det blev ändå en rätt kul läsning
för en simpel fråga

hur som helst, gillar just "stråkljudet"
även om det nu inte var en stråkmaskin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 21:13

Precis, för det var ju en Juno-60 !

WT

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-04-29 21:51

Japp! Juno60.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-04-29 21:53

Det är en distad gitarr som spelas med stråke. Det syns tydligt här:
http://www.youtube.com/watch?v=pISsAndOLmA&feature=related
Dessutom sjöngs låten av ingen annan än Elvis!

Bevaka tråden