Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast säger att <100mb inte får plats

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att slänga ihop en samlingsskiva i Toast som Audio CD

Har 23 låtar, sammanlagt ca 91mb (eftersom jag nu konverterat dem till 128kbps AAC

Från början låg de på runt 840mb i original AIFF-kvalitét men jag konverterade om dem när jag märkte att de var för stora för skivan. När jag nu ska lägga in mina 91mb i Toast så säger den FORTFARANDE att de sammanlagt är ca 840mb och får alltså inte plats på en CD.

Har slängt gamla .disc filen och skapat ny, detsamma gäller originalen i .aiff.

Någon som har haft något liknande prob?

För att skapa en audio-CD måste ju ljudet vara omkomprimerat (exvis AIFF). Det är alltså helt meningslöst (och ljudförstörande) att som i ditt fall konvertera AIFF -> AAC -> AIFF. Ljudet tar - som du märkt - likt förbannat 840 MB i slutändan.

Jämför JPEG: Öppna bilden i Photoshop och du ser att din 4-megapixelbild är ca 11 MB stor. Spara till hårddisk så tar den upp kanske 1 MB på disken då den är komprimerad. Öppna igen och den tar fortfarande 11 MB i Photoshop. Samma med MP3/AAC när man vill ha det i CD-format (AIFF eller WAV). AAC är utmärkt för iPodden och iTunes-biblioteket på datorn men har inget öht att göra med audio-CD.

Lösning: Skippa en eller ett par låtar så att det får plats på skivan. Den (något) risiga ljudkvaliteten får du leva med om du kastat originalen och inte kan rippa på nytt.

...framförallt är det väl inte storlek som räknas när det är ljud som skall brännas utan det är tid....840 MB (om det nu är CD-kvalitet (16bit/44.1kHz)) känns som minst 84minuter, och man kan bara slänga in ca 79 minuter på en vanlig CD...annars får du ta en större (finns ju både 800 och 900 megabyte stora skivor...)

Mvh

1
Bevaka tråden