Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac book pro hastighet på hdd?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 19:51

Hej,

funderar på att skaffa en mac book pro och använda som musik dator tänker köra cubase studio 4 och köra mycket hårddisk inspelning och uppspelning. Jag har kört 24/96 i upplösning och jag undrar:
På mac book pro kan man välja att att en 200gb hdd på 7200rpm eller en 250gb hdd på 5400rpm är man dum om man väljer den ena eller den andra?

Nån som har koll på detta? Man vill ju gärna ha så mycket utrymme som möjligt men jag har haft så mycket strul med att köra cubase på min lap top att denna gång vill jag verkligen välja rätt från början.

tack på förhand

Mvh
Jonas

Du ska definitivt ha en 7200-varvare om du inte tänkt köra med extern disk. Utrymme är nog inte så kritiskt, man får ju backa upp saker när dom är klara. Om du inte jobbar med stoooora samplingsbibliotek och stoooora projekt... Men då är kanske inte en laptop rätt ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 21:03

Tack PeterH
Jag har ett externt ljudkort och spelar in 1 spår i taget och brukar väl få max 20 spår att spela upp samtidigt (men man har ju effekter på också) och jag har varit runt och frågat på de olika MAC butikerna men de vet oftast inget om hårddisk inspelning desvärre.
Det skall tilläggas att jag inte är proffsmusiker utan spelar lite för att det är kul Men ju snabbare grejer detso bättre prestanda har jag tänkt men det är ju alltid lika bra att fråga runt.

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • 2008-04-29 21:08
Ursprungligen av Puppets:

Det skall tilläggas att jag inte är proffsmusiker utan spelar lite för att det är kul

...möjligen binder du ris för egen rygg genom att köra på 96/24 isåfall?

Välj 7200-varvaren om du vill ha så många spår som möjligt. Men jag skulle skaffa en extern disk som komplement oavsett, både för backup och för att få mer plats. Man kommer visserligen långt på 200GB, men det drar ju lätt iväg när man spelar in och med Time machine så löser du backuperna på ett enkelt sätt.

...och jag håller med avart att 24/96 är onödigt. 24bit finns det poäng i, men för att dra nytta av 96kHz så behöver man ganska esoterisk utrustning och får dessutom ganska liten nytta ut av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 21:26

tack för alla svar
Skulle det räcka att ha en HDD på 5400rpm eller är det ett måste med 7200? är det någon här på listan som kör mac book pro och 5400varvaren? och hur går det i sådanafall?

Mvh Jonas

Datorn jag gör musik på är en vanlig Macbook med 5400-varvare, och jag har inte haft några problem med antal spår. Fast å andra sidan jobbar jag mest med syntar eller små mängder spår. Men med tanke på att jag körde 15-20 24bitars spår på en Powerbook G3 (ungefär då dinosaurierna fortfarande härskade över jorden) så borde det inte vara något problem.

Min erfarenhet är att processorn kroknar långt innan disken när det gäller normala produktioner.

1
Bevaka tråden