Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har lyckats byta HD!!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-29 02:17

Jag lyckades byta hårddisk på min imac dv! Ganska enkelt faktiskt. Och detta trots att jag aldrig öppnat en dator tidigare! Enda besväret var när OS vägrade erkänna att där fanns en disk att installera sig på...men jag hade bara glömt formatera den. Det är sann glädje nu! 80 gig och tyssssstnad! Helt underbart!

Grattis!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-29 02:23

Tack! Jag har lust att bjuda dig och mondo på öl! Fast ekonomin är risig nu så ...osv, osv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-29 02:24

Jag är bara så jävla glad för att tala klarspråk.

Jag har bärsen! Bunkrade upp efter min findlandsresa.
Sitter och njuter av en kall nu. Skål!

Om du vill få ytterliggare utmaning inom att byta hårdisk skall du prova dig på en MAC SE.

Ta på handskar bara för det är en jekla massa vassa plåtdelar som man lätt skär sig på.

[ 29 September 2002, 02:30: Meddelandet ändrat av: iWay ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-29 02:47

PJW, grattis! 80 GB - wow lixom!!!

iWay, din discokula är så snygg. Den lyser upp hela forumet!

[ 29 September 2002, 02:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-29 02:54

Coolt! Måste var härligt och jag förstår din glädje! Nu blir även jag riktigt sugen på att byta min HD också. Har just en iMac DV Special Edition på 30 GB. Vill ha minst 80 GB. Vi får se vad som händer...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-29 02:57

Ja, iWays discokula är så...

Hoppas bara nu ingen gnäller på din avatar som någon gjorde på min animerade avatar. Jag fick byta...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carbon:
Ja, iWays discokula är så...

Hoppas bara nu ingen gnäller på din avatar som någon gjorde på min animerade avatar. Jag fick byta...

Som på dansgolvet kör jag så det ryker med den. Tills jag blir ombedd att ta bort den.

Tyvärr så sitter väll inte alla på ADSL / Bredband och den kan kanske vara lite trög för alla modemare. Den kanske inte uppskattas med andra ord av alla härliga 99macare.

Men det är ingen som har sagt något ännu.
Ni är de första som nämnt något och det har bara varit possitivt som allt annat här på 99mac.com. Tack!

Jedrans vad partysugen man vart nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iWay:
Om du vill få ytterliggare utmaning inom att byta hårdisk skall du prova dig på en MAC SE.

Ta på handskar bara för det är en jekla massa vassa plåtdelar som man lätt skär sig på.

Hehe, jo det är kul. Man behöver dessutom en "lång" skruvmejsel.. lite special sådär. Byta HD i en iMac rev A-D är skojs det med om man inte har ngt bättre för sej...

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-29 13:50

Just nu sitter jag på jobbets PC (suck!) och bara lääängtar hem till min nygamla imac! Seagaten är en mkt bra HD - tyst och fin. Dock knastrar det lite när den INTE jobbar...Vid kommandon och under arbetsprocessen är den knäpptyst, men sen kan den knastra till lite när den vill, som om den ville snacka med mig!

Vad gäller att byta HD på krångliga burkar så har jag förstått att imac dv är betydligt enklare än de äldre imav-versionerna. Såg ett par bilder på nätet om hur det skulle gå till och det varkede ju helsnurrigt. Man är visst tvungen att plocka bort i princip ALLT för att koma åt hårddisken som verkar vara gömd liksom längst in...Inte så smart.

Åh, slutar jobbet om ett par timmar och sen ledig i ett par dagar! hem och installera och dricka bira! Skål på er alla!

Edit: Jag hade faktiskt handskar på mig när jag utförde monteringen. Är livrädd för statisk elektricitet. Diskhandskar, gula och lite för stora...Sicken syn!

Edit2: Jösses, vad många stavfel: orkar inte rätta till dem...

[ 29 September 2002, 13:56: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Grattis! visst är det underbart med en ny Seagate. Förstår att du längtar hem, så var det för mig också. Precis som du säger tyst för det mesta och ibland vill den prata lite tyst.

Själv var jag lyckligt ovetande om statisk elektricitet när jag bytte HD på min iMac DV, men jag klarade mig. Hur illa kan man göra sig egentligen?

[ 29 September 2002, 14:00: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Just nu sitter jag på jobbets PC (suck!) och bara lääängtar hem till min nygamla imac! Seagaten är en mkt bra HD - tyst och fin. Dock knastrar det lite när den INTE jobbar...Vid kommandon och under arbetsprocessen är den knäpptyst, men sen kan den knastra till lite när den vill, som om den ville snacka med mig!

Vad gäller att byta HD på krångliga burkar så har jag förstått att imac dv är betydligt enklare än de äldre imav-versionerna. Såg ett par bilder på nätet om hur det skulle gå till och det varkede ju helsnurrigt. Man är visst tvungen att plocka bort i princip ALLT för att koma åt hårddisken som verkar vara gömd liksom längst in...Inte så smart.

Åh, slutar jobbet om ett par timmar och sen ledig i ett par dagar! hem och installera och dricka bira! Skål på er alla!

Edit: Jag hade faktiskt handskar på mig när jag utförde monteringen. Är livrädd för statisk elektricitet. Diskhandskar, gula och lite för stora...Sicken syn!

Edit2: Jösses, vad många stavfel: orkar inte rätta till dem...

Jo, Hd´n på de första iMac-modellerna sitter verkligen "längst" in under all skit. Man är tvungen att plocka bort, processor, moderkort & hela baletten...! Speciellt kul är det när den nya hd´n man satt i, inte fungerar.... bara att byta tillbaks igen *grrrr*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:

Gula diskhandskar, det borde ha fångats på bild
Om du hade iMacen på diskbänken när du bytte disken skulle det bli ännu bättre!!

[ 29 September 2002, 17:35: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • 2002-09-29 18:43

Gratulerar. Jag skulle vilja göra likadant på min BW G3:a. Hur var det nu med det? Måste man köpa ett ide-kort även om man bara byter ut den gamla disken eller gäller det bara om man sätter in en disk till?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iWay:

Hehe, jo det är kul. Man behöver dessutom en "lång" skruvmejsel.. lite special sådär. Byta HD i en iMac rev A-D är skojs det med om man inte har ngt bättre för sej...

När jag gjorde det tog jag vad jag hade till hands hemma. Tror att jag provade 5-6 volika saker. skruvmejslar, galjar, ja typ hur många olika saker som helst.

Men det som jag lyckades öppna burken med var en alldeles för kort skruvmejsel och med min tjocka fingrar så var det en riktigt utmaning som hette duga.

Men jag lyckades. Den gamla hårdisken har jag som prydnad.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Grattis! visst är det underbart med en ny Seagate. Förstår att du längtar hem, så var det för mig också. Precis som du säger tyst för det mesta och ibland vill den prata lite tyst.

Själv var jag lyckligt ovetande om statisk elektricitet när jag bytte HD på min iMac DV, men jag klarade mig. Hur illa kan man göra sig egentligen?

Man skadar inte sig själv, däremot kan man döda hela moderkortet om det vill sig illa. Ska man meka med sin dator är det därför allra bäst om man har ett antistatarmband; ett sånt kostar inte överdrivet mycket. Har man inte det kan man i stället jorda sig genom att vidröra en metalldel på datorn medan den är kopplad till elnätet, innan man börjar skruva i saker. Ett tips kan ju också vara att inte arbeta i knastertorr luft och iförd yllesockar...

1
Bevaka tråden